"החברים לא יחזרו לאותו קיבוץ שעזבו בשבעה באוקטובר, אך הם חוזרים הביתה". במילים אלו סיכם יו"ר קיבוץ כיסופים, ליאור כרמל, את אחד הרגעים המרגשים והמשמעותיים ביותר עבור קהילת הקיבוץ מאז טבח 7 באוקטובר. במכתב ששלח לחברי הקהילה ושיתף בסוף השבוע עם חברי "פורום הביתה" - פורום יישובי העוטף הפועל למען שיקום הקהילות והחזרתן לבתיהן - הודיע כרמל כי השבוע יושלם למעשה מהלך החזרה של קהילת כיסופים לקיבוץ, לאחר תקופה ארוכה של פינוי, אובדן ושיקום.
טקס לציון קרוב לאלף ימים לטבח 7 באוקטובר | // מועצת אוקטובר
בשבעה באוקטובר איבד קיבוץ כיסופים 17 מחברי הקהילה, ושני בני קהילה נוספים נרצחו מחוץ לקיבוץ. חבר הקיבוץ שלמה מנצור ז"ל נחטף מביתו, בתים פרטיים ומבני ציבור נהרסו ונשרפו כליל, ובשטח הקיבוץ ובבסיס הסמוך התנהלו קרבות קשים שבהם נפלו 29 חיילי צה"ל.
כלל חברי הקהילה פונו מבתיהם לבתי מלון, ללא רכוש אישי ובלי לדעת מתי, ואם בכלל, יוכלו לשוב.
"בימים הראשונים למלחמה כבר התחיל סיפור הבנייה מחדש והחזרה הביתה", כתב כרמל. "תהליך עיבוד החוויה הקשה והמורכבת של הכאב והשכול היה תמיד מלווה גם בתקווה - תקווה שיום אחד עוד נחזור לקיבוץ, לבתים, לחיים המשותפים, לדשא הירוק, לשדות ולמטעים".
לדבריו, לצד ההתמודדות עם הטראומה והאובדן, החלה גם מלאכת השיקום: צוותי החקלאות שבו לעבוד, כיתת הכוננות הוקמה מחדש, הוכשרו פתרונות דיור זמניים, ויחד עם המועצה, מנהלת תקומה, ארגונים פילנתרופיים, מתנדבים ותושבי הקיבוץ - נסללה הדרך חזרה.
השבוע, כך כתב, ייסגר מעגל נוסף במסע הארוך. לכל חברי הקהילה כבר קיים בית או פתרון דיור זמני בתוך הקיבוץ, והחיים מתחילים לחזור למסלולם. מערכת החינוך פועלת מחדש, משפחות חדשות נקלטות בקהילה, צעירים משתלבים בחיי הקיבוץ, ובעוד כשבועיים תתקיים הצבעה על קבלת חברים חדשים.
"נכון, הקיבוץ עדיין נראה כמו אתר בנייה", כתב כרמל, "אבל העבודות כבר מבשרות את העתיד".
בסיום מכתבו הודה יו"ר הקיבוץ לחברי "פורום הביתה" על הליווי, התמיכה והשותפות לאורך הדרך, וסיכם במסר שמלווה את קהילת כיסופים מאז אותו בוקר שחור: "התקווה של כולם היא המנצחת הגדולה של החזרה לקיבוץ". אחרי חודשים ארוכים של כאב, אובדן וגעגוע, בכיסופים חוזרים הביתה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו