יעל שבח, אלמנתו של רזיאל שבח ז"ל שנרצח בפיגוע ירי בשומרון בינואר 2018, מתארת סיפור מורכב שמטלטל את גבולות הזהות, המוסר והקונספציות המוכרות. לדבריה, מי שטיפל ראשון בבעלה בזירת הפיגוע היה חובש פלשתיני מהסהר האדום - אדם שלדבריה גילה מסירות נפש יוצאת דופן.
"הוא הסתכן כשהוא ניגש אליו, הסתכן כשנשאר כפלשתיני בזירת הפיגוע, והסתכן גם כשאחר כך יצר איתי קשר", סיפרה. "הייתי רוצה שהקב"ה יסדר לי את הסיפור הזה יפה, ושיטפל בו יהודי - אבל הוא בחר אחרת".
בפודקאסט "עכשיו דורנו" של עוז סימינובסקי מבית "All in" חיברה שבח בין סיפורה האישי לבין אירועי אלימות ואנטישמיות ברחבי העולם, ובהם הפיגוע באוסטרליה, שבו אזרח מוסלמי בשם אחמד אל-אחמד נטרל מחבל שתקף יהודים. לדבריה, מדובר בדוגמה מובהקת לעליונות המוסר על פני זהות לאומית או דתית. "אחמד אל-אחמד סיכן את החיים שלו, הוא מסר את הנפש. לכל אורך הדרך הוא סיכן את חייו - ומבחינתי זו מסירות נפש".
בהקשר זה קראה להכיר באנשים כאלה כ"חסידי אומות העולם", ולהפסיק לשפוט בני אדם רק דרך שיוך זהותי. "יש זהות ויש מוסר, ואנחנו צריכים להיאבק על זה", אמרה.
שבח התייחסה גם לטשטוש שבין אנטי-ציונות לאנטישמיות, במיוחד באירועים שבהם הותקפו יהודים שאינם מזוהים עם מדינת ישראל. "זה היה לראות את היהודי-יהודי הזה - לא משנה איפה אתה נמצא, ולא משנה אם אתה לובש מדים או אם אתה לובש מדי חב"ד. בסוף אתה תמיד על המוקד".
בהמשך השיחה הציבה שבח תביעה מוסרית כלפי מי שמוגדרים כ"בלתי מעורבים", במיוחד ברצועת עזה. "ההסכמה לפעולות אלימות, או ההסכמה בשתיקה - ה'בלתי מעורבים' הזה, הוא הבעיה", אמרה. לדבריה, שתיקה נוכח טרור אינה ניטרליות אלא בחירה.
שבח לא חסכה ביקורת גם מהמערכת המדינית בישראל, וטענה כי המדינה פספסה הזדמנות לחבר בין פיגועים אנטישמיים בחו"ל לבין הסיפור היהודי והישראלי הרחב. "זה פספוס שלא נתנו לזה את החיבור בין מה שקרה לנו למה שקרה שם. זה אירוע יהודי לכל דבר - והיינו צריכים להגיד: זה שלנו".
לבסוף הזכירה שבח אזהרות שהשמיעה עוד לפני 7 באוקטובר, בנוגע ל"שקט" של חמאס. "מה הסיפור של חמאס? למה הם יושבים מהצד? זה מה שהכי מפחיד אותי", אמרה אז - אמירה שמקבלת היום משמעות מצמררת. לדבריה, הגיע הזמן "לטלטל את ספינת הקונספציות" ולבחון מחדש הנחות שנראו מובנות מאליהן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו