תאונת הפגע וברח בה נהרג אופיר וקנין, נשוי ואב לשני ילדים . צילום: .

שיא במספר ההרוגים בתאונות פגע וברח ב-2024 | המשטרה חושפת את הנתונים

16 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג "פגע וברח" בשנת 2024, הנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות • הנתונים מצביעים על תל אביב-יפו כעיר המובילה בתאונות "פגע וברח" - 59 תאונות התרחשו בה בשנת 2024

לפני מספר שבועות, ברחוב האצ"ל בתל אביב, הולך רגל בן 30 נפגע מרכב שנהגו ברח מהזירה והשאיר אותו מתבוסס בדמו. הוא פונה לבית החולים במצב קשה ומת זמן קצר לאחר מכן. סיפורו האישי של הולך הרגל הזה הוא רק אחד מסיפורי מוות שהסתיימו בעקבות תופעה שהפכה למכת מדינה: תאונות "פגע וברח". נתונים חדשים שהתקבלו מהמשטרה חושפים תמונה מטרידה במיוחד.

תאונת פגע וברח בבני ברק, צילום: דוברות מד"א

16 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים מסוג "פגע וברח" בשנת 2024, הנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות. כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. בהשוואה לשנת 2023 נרשמה עליה של שני הרוגים, אולם מהנתונים גם עולה כי חלה ירידה במספר התאונות משנת 2023, אבל בתי המשפט, כך נראה, עדיין מרחמים על הנהגים הפוגעים.

כאמור, 339 תאונות דרכים מסוג פגע וברח התרחשו בשנת 2024, מהן 16 היו תאונות קטלניות. בממוצע מתרחשות 412 תאונות כאלה בכל שנה, יותר מאחת בכל יום, 13 מהן קטלניות ו-58 קשות. החוק הישראלי מתיר לבית המשפט לגזור עונש של עד 14 שנות מאסר בפועל לנהג שברח מזירת תאונה, אך המציאות שונה לחלוטין.

תאונת הפגע וברח בערד. צעירה כבת 23 נהרגה במקום, צילום: ללא

בדיקה שערכה עמותת "אור ירוק" של 71 פסקי דין שעסקו בתאונות "פגע וברח" מצאה כי העונש הממוצע הוא מאסר של שנתיים ושבעה חודשים בלבד וקנס כספי של 2,179 שקלים.

בחמש השנים האחרונות הופקרו למוות בכבישים 66 בני אדם בתאונות פגע וברח, 13 הרוגים בממוצע בכל שנה, יותר מאחד בכל חודש. אך ההרוגים הם רק קצה הקרחון: 456 בני אדם נפגעו בתאונות פגע וברח בשנת 2024 בלבד, כאשר 69 מהם נפצעו קשה. בממוצע, 560 בני אדם נפגעים בכל שנה בתאונות מסוג זה, יותר מאחד בכל יום.

תאונת פגע וברח, ארכיון, צילום: שמואל בוכריס

הנתונים מצביעים על תל אביב-יפו כעיר המובילה בתאונות "פגע וברח" - 59 תאונות התרחשו בה בשנת 2024, הנתון הגבוה ביותר בארץ. פתח תקווה במקום השני עם 19 תאונות, נתניה עם 17, חולון עם 14 ובת ים סוגרת את חמש הערים הגרועות עם 10 תאונות.

סקירה של מחקרים בינלאומיים שביצעה עמותת אור ירוק מצאה כי מרבית הנהגים שנתפסו אחרי "פגע וברח" היו צעירים, לפעמים אפילו מתחת לגיל הנהיגה המותר, או תחת השפעה של סמים, אלכוהול או מסיחים אחרים.

מחקר בריטי שכלל ראיונות עם 52 נהגים שביצעו "פגע וברח" מצא כי 54% ברחו מהזירה כדי להגן על עצמם לאחר שידעו שנהגו ללא רישיון או תחת השפעת חומרים מסוכנים. 46% טענו שלא ידעו שפגעו או שחשבו שהתאונה לא הייתה חמורה מספיק.

אמבולנס וניידת משטרה בזירת "פגע וברח" בראשל"צ, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

המחקרים מראים גם כי תאונות שפוגעות בחיי אדם מתרחשות כמעט תמיד בערים ובאזורים אורבניים עם כמות גבוהה של הולכי רגל, בעיקר בכבישים חשוכים בשעות הלילה, בין חצות ל-4 לפנות בוקר.

במדינות שונות בעולם מופעלים פתרונות יצירתיים למיגור התופעה. בקולורדו, ארצות הברית, נחקק חוק המאפשר הפקעת כל רשתות התקשורת במדינה לטובת התראות על נהגים בורחים. בלוס אנג'לס פועלת מערכת ששולחת התראות לנהגי מוניות ואוטובוסים, כאשר נהג שמספק מידע המוביל לתפיסה יכול לקבל פרס של עד 50 אלף דולר.

בפלורידה מופעל קמפיין תקופתי להעלאת מודעות תחת המיתוג "Stay at the scene", המזכיר לנהגים את עונשי המאסר הצפויים וגם את האפשרות להציל חיים. חוקרים ציינו גם כי בערים חכמות המרושתות במצלמות רחוב, הסיכוי לתאונות "פגע וברח" עשוי לרדת.

חשד לפגע וברח. הפוגע נמלט באמצעות משאית, צילום: .

עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בתגובה לנתונים: "תאונות פגע וברח הן מכת מדינה. נהגים פוגעים באחרים, מסתלקים ממקום התאונה ומשאירים את הפצוע להתבוסס בדמו. הנתונים הקשים חייבים להדליק נורה אדומה. אסור לנו כחברה לקבל התנהגות לא מוסרית ולא חברתית כזאת. חייבים להכריז מלחמת חורמה על נהגים שפוגעים ומפקירים".

"הדרך למיגור התופעה היא בענישה קשה ומתריעה ויצירת מסלול שפיטה מהיר לאותם נהגים מפקירים. במקביל, במשטרה חייבים להגביר את המאמצים ולתפוס את אותם נהגים אשר בוחרים לברוח ממקום התאונה. שילוב זרועות של כלל הגורמים יביא למצב בו נהגים יישארו במקום התאונה, יזעיקו עזרה ויסייעו לפצוע. רק נקיטת יד קשה תשדר מסר ברור כי לא משתלם לפגוע ולברוח ממקום התאונה", הוסיף עו"ד יעקב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...