לפני כ-5 שנים נכנס א׳ לתחום התחבורה הציבורית בתפקיד זוטר, השתלב בהדרגה באשכול של חברת אוטובוסים - ומאוחר יותר התברג לתפקיד ניהולי בתחום משאבי אנוש.
שם, הוא החל לעבוד באופן יום-יומי מול נהגי אוטובוסים, ובה בעת נחשף לתהליכים פנימיים שהתגבשו בחברות האוטובוסים השונות.
היום (ראשון) הוא חושף לראשונה בשיחה עם ״ישראל היום״ את מה שחברות האוטובוסים בארץ כנראה יעדיפו להסתיר - נושא ה״מיקור חוץ״: הפתרון היצירתי והשנוי במחלוקת של חברות למחסור החריף בנהגי אוטובוסים.
״החברה הראשונה שהתחילה לעבוד מול חברות כוח אדם חיצוניות, לפני כשש שנים, הייתה מטרופולין״, משתף א׳ בעילום שם מפאת חשש לעבודתו. ״מאז ועד היום, כבר חמש חברות תחבורה ציבורית בארץ עובדות עם חברות כוח אדם חיצוניות - ויתר החברות מתוסכלות מזה מאוד, כי עובדים איכותיים בורחים מהתחום״, הוא מסביר.
לדבריו, לאחרונה פנו גורמים בחברת אגד למשרד התחבורה, בטענה שהדבר יוצר עבורם מצוקה ממשית בשימור כוח אדם. הסיבה היא פשוטה: אותן חברות שפועלות בשיטת מיקור חוץ, צברו לדבריו כוח רב, הן מציעות לנהגים תשלום גבוה - וכך שולטות למעשה בשוק הנהגים של חברות ציבוריות רבות.
״החברות האלו הפכו למושכות בחוטים בענף התחבורה״, הוא אומר, ״ומה שקורה בעקבות הדבר הזה, הוא שנהגים עובדים במשך כשנה בחברה מסודרת, חותמים אבטלה - ואז עובדים בשחור אצל מפעילי חברת כוח אדם חיצונית״, הוא מסביר, לצד טענה שהשכר באותן החברות משולם לא פעם במזומן.
״יש כיום שתי חברות מרכזיות בשוק של מיקור חוץ לנהגים, אשר עובדות מול כמה חברות אוטובוסים גדולות ומספקות להן עובדים״, הוא אומר. עיקר הבעיה היא, לטענתו, שאותם נהגים אינם נאמנים בהכרח לחברה עצמה או לעבודתם, כי ברור להם שאם חברה אחת תפטר אותם - למחרת יכולים לשבץ אותם כבר בחברה אחרת.
״מאחר שחלק ניכר מהנהגים עובד בשיטה ׳קבלנית׳, נוצר מצב שבו נהגים רבים עולים להגה ללא פיקוח ממשי, ללא בדיקת רקע וללא מעקב על כמות השעות שהם עושים על הכביש - הם יכולים בבוקר לעשות משמרת בחברה א׳ ובערב בחברה ב׳, ואיש לא יידע על כך״, הוא מזהיר.
כך, לדבריו, אנו נתקלים לא אחת בנהגים שנרדמים בנסיעה (״כי מי יודע אם לא עשו 18 שעות על הכביש?״) ורבים מהם לא חוששים שיפטרו אותם בגין התנהגותם, כי כאמור אין לאף אחד מעקב ממשי על מעבר הנהגים בין החברות השונות.
״כיום ישנן שתי חברות בולטות למיקור חוץ, אשר פועלות מול חברות האוטובוסים - האחת מנוהלת על ידי רואה חשבון שמתגורר בטירה (״משלם 50 שקל לשעה ועובד עם מטרופולין, אלקטרה אפיקים וחברת תנופה״)
והשניה מנוהלת על ידי איש כספים מרמאללה (״משלם 75 שקל לשעה ועובד עם חברת דן וקווים״).
מה הדבר שהכי מדאיג אותך בכל הדבר הזה?
״אם נהג פוטר אתמול מחברה אחת בגלל בעיית אלימות, מחר יעבירו אותו לחברה אחרת - אז לנהג אין שום מניעה מלהתנהג איך שהוא מתנהג, הוא יודע שבכל אופן יש לו עבודה״, א׳ מסביר. ״לחברה אין יכולת להתמודד מול אותו הנהג, ויכול להיות שאותה חברה אפילו לא תדע שהוא ממשיך לעבוד שם - כי הם לא יודעים מי באמת משובץ ומגיע למשמרת. זה מערב פרוע, וזה מטריד במיוחד כי לאחרונה יש הרבה אירועים כאלה, שלא היו בעבר בחלק מהחברות״, הוא מציין. ״כבר כמעט ואין עובדים מגיוס פנימי - כדי לפתור את בעיית המחסור בנהגים בחברות אוטובוסים, ירו לענף ברגל בסוג של דואופול״, א׳ מסכם.
מחברת תנופה נמסר בתגובה: ״חברת תנופה פועלת בהתאם לכל הדינים והנחיות משרד התחבורה, ומקפידה על סטנדרטים גבוהים של בטיחות ואחריות ציבורית״.
לעניין הטענות שהועלו לגבי העסקת הנהגים, נמסר מטעם החברה: ״בין אם מדובר בנהגי החברה ובין אם בנהגים מחברות קבלן, אנו אוכפים הקפדה על עבודה בהתאם לחוק. תחושת השייכות לארגון אינה נובעת ממקור ההעסקה אלא מהפעולות שאנו מבצעים מול כלל הנהגים ללא יוצא מן הכלל: שיחות משוב, הדרכות מקצועיות, הרמות כוסית ואירועים נוספים, שמטרתם לחזק את תחושת השיוך לארגון״, נמסר.
בנוגע לפיקוח על שעות נהיגה, טוענת החברה: ״אנו עוקבים ומפקחים על שעות העבודה של כלל הנהגים, בין אם הם מועסקים ישירות בחברה ובין אם באמצעות קבלן. אין לנו שליטה על מה שהנהג עושה מחוץ למסגרת שעות העבודה אצלנו, אך במידה וייודע לנו על עבודה מעבר לשעות המותרות - אנו נוקטים באמצעים העומדים לרשותנו בחוק ומפעילים בחומרה סנקציות בהתאם לתקנון המשמעת בחומרה״.
לבסוף, לגבי סוגיית התנהגות הנהגים, נמסר: ״החברה מגנה כל התנהגות אלימה - כלפי נוסעים, כלפי עובדים או בכלל - ופועלת בחומרה לגינוי כל מקרה לגופו. החברה פועלת בהתאם לחוק, ובתהליך גיוס לעבודה אין ביכולתנו לבקש רישום פלילי ממועמדים לצורך בדיקת עבר התנהגותי. מצב זה קיים ללא קשר לשאלה אם מדובר בנהג שהועסק באופן ישיר אצל מפעיל או באמצעות קבלן. חברת תנופה תמשיך לפעול כדי להעניק שירות בטוח, מקצועי ומכבד לכלל הציבור״.
תגובת ״אלקטרה אפיקים״: ״חברת אלקטרה אפיקים פועלת בהתאם לכללים והנחיות משרד התחבורה והחוק״.
ארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית המאגד את רוב הנהגים במדינה מסר: ״לצערנו, התופעה מוכרת ופוגעת קשות ברמת השירות ומעמד הנהג. ארגון נהגי האוטובוסים פועל רבות יחד עם ההסתדרות הלאומית להטמיע את הטכוגרף הדיגיטלי כבר בתחילת 2026 על מנת למגר את התופעה מסכנת החיים של נהיגה במשך שעות רבות ללא הפסקות ובקרה. רק כך נצליח להציל חיים״.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
