אין ברכה: עיריית תל אביב הבטיחה גשר - התושבים קיבלו תירוצים

שלוש שנים אחרי ההכרזה על גשר "עמק ברכה" מעל נתיבי איילון הגיעו למבוי סתום • בשטח: אין גשר, רק תירוצים על מורכבות טכנית ומלחמה • התושבים זועמים על חולדאי ומדברים על אובדן אמון בעירייה

"עמק ברכה", הגשר התקוע בתל אביב. צילום: אבי כהן

לפני יותר משלוש שנים הכריזה עיריית תל אביב-יפו על תחילת העבודות להקמת גשר "עמק ברכה" - פרויקט דגל שנועד לחבר בין מזרח העיר למערבה מעל נתיבי איילון. ההבטחה הייתה ברורה: הגשר, ברוחב 22 מטרים, יעמוד לשימוש הציבור עד אפריל 2025. אלא שמועד זה חלף כבר לפני חמישה חודשים, ובשטח כמעט דבר לא קרה.

הגשר התקע בתל אביב, צילום: אבי כהן

העבודות, ששיווקו אז בצבעים ורודים ונקשרו לחזון "קירוי האיילון" שרון חולדאי קידם במשך שנים - וגם הוא נפל - אמורות היו לכלול גשר פלדה חדשני בעיצוב קשתות, מדרכות רחבות ומוצלות, שביל אופניים דו-סטרי ונתיב לכלי רכב לכל כיוון. בנוסף, העירייה התחייבה לשדרג את רחוב עמק ברכה עצמו, כולל החלפת תשתיות, שיפור מדרכות והוספת שביל אופניים.

בפועל, כל אלה נותרו על הנייר. הבטחות גדולות, הדמיות נוצצות - אך השטח קפוא. תושבי נחלת יצחק, שעוקבים אחרי ההבטחות של ראש העירייה רון חולדאי, מתקשים להסתיר את התסכול. ניר, תושב הרחוב בעמק ברכה, אמר: "בהתחלה רון חולדאי הבטיח פרויקט קירוי איילון וזה ירד מהפרק. אחר כך, לפני שלוש וחצי שנים, הוא הבטיח גשר ברוחב 22 מטר. גם את זה הם לא מסוגלים לבצע".

"מספרים סיפורים"

תושב נוסף, אייל מרחוב יגאל אלון, מצביע על תחושת אובדן אמון: "כל הזמן מספרים לנו סיפורים על פיתוחים ותכניות גדולות. בסוף, כשמגיע הזמן למסור תוצאות, יש רק תירוצים. אנחנו חיים בשכונה עם פקקים בלתי נגמרים והעירייה מחשיבה אותנו בארנונה ובקאנטרי העירוני לשכונה יוקרתית, בזמן שכל יום היא מרימה עוד מגדלים שיעזרו לקופה שלה, אבל מעבר לזה אין שום פיתוח והעירייה מתנערת מאחריות".

בהודעת העירייה המקורית משנת 2022 נכתב כי היא זו שמובילה את הפרויקט באמצעות נתיבי איילון ובשיתוף משרד התחבורה. כיום מנסים בעירייה להפנות את האחריות לחברת נתיבי איילון. שם מודים בעיכוב, אך טוענים כי מדובר בנסיבות חריגות. בתגובת החברה נמסר: "מדובר בפרויקט מורכב ביותר שאכן התעכב בשנתיים האחרונות בצל המלחמה. גשר עמק ברכה הוא גשר פלדה ייחודי שנדחק בשיטת ביצוע שלא הייתה עד היום בישראל. לצורך הקמתו נדרשה חברה בינלאומית, וזו התקשתה להגיע לישראל מאז שבעה באוקטובר. גם בימים אלה אנו פועלים עם הקבלן להתקדמות בביצוע הקמת הגשר".

התמונה המצטיירת היא של פרויקט שיצא לדרך בקול תרועה רמה אך שקע בדממה. ההבטחות לשיפור החיבור בין מזרח העיר למערבה, לנגישות גבוהה יותר למתחם המע"ר הצפוני ולחיבור ישיר לתחנת הקו האדום נותרו בינתיים חזון עתידי לא ברור. תל אביב, שנמצאת בעיצומה של מהפכת תחבורה ובנייה, ממשיכה לצמוח ולהעמיס על עצמה עוד ועוד מגדלים ותעסוקה. אך ללא תשתיות מקשרות אמיתיות, התושבים חשים שהם אלו שנלכדים בין ההבטחות לבעיות היומיום.

נכון להיום, לגשר אין תאריך סיום חדש. במקום גשר שיחבר בין שני חלקי העיר, תושבי תל אביב קיבלו בעיקר מערכת תירוצים של מלחמה, מורכבות טכנית והמתנה לחברה בינלאומית. הפרויקט, שנועד לסמל חיבור ועירוניות מתקדמת, הפך לסמל של תקיעות בירוקרטית, חוסר שקיפות ובעיקר - הבטחות שבינתיים לא קוימו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר