אם גם אתם מסתובבים עם תחושה שציות לרמזור אדום הפך להמלצה בלבד אז התחושה כנראה נכונה כי מספר הדוחות שרשמו במשטרה לנהגים בגין אי ציות לרמזור אדום הגיע לשיא בשנת 2024.
45,899 דוחות רשמו במשטרת ישראל לנהגים בגין אי ציות לרמזור אדום בשנת 2024, כך עולה מנתוני משטרת ישראל. בהשוואה לשנת 2023 נרשמה בשנת 2024 עליה של 36% במספר הדוחות - 33,813 דוחות בשנת 2023. עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק מדגיש בשל הנתונים כי: "יש להציב מצלמות בולטות ומשולטות נגד תאונות בצמתים אדומים מרובי נפגעים".
45,899 דוחות שנרשמו לנהגים בשל אי ציות לרמזור אדום נחלקים לשני אמצעי אכיפה מצלמות א'3 ואכיפה ידנית. 27,655 דוחות נרשמו באופן ידני על ידי השוטרים (60% מכלל הדוחות) ו-18,244 דוחות נרשמו על ידי מצלמות א' 3 (40%).
22,220 דוחות בשל אי ציות לרמזור נרשמו בערים (48% מכלל הדוחות בשל אי ציות לרמזור). 4,082 דוחות בגין אי ציות לרמזור נרשמו לנהגים בתל אביב-יפו בשנת 2024, הגבוה ביותר מבין כלל הערים. בירושלים שנמצאת במקום השני נרשמו 3,876 דוחות בגין אי ציות לרמזור. גבעתיים ניצבת במקום השלישי במספר הדוחות בגין אי ציות לרמזור עם 1,179 דוחות. בחולון נרשמו 1,134 דוחות לנהגים שלא צייתו לרמזור וחיפה סוגרת את החמישייה הפותחת עם 1,084 דוחות בשל אי ציות לרמזור.
2,499 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים לאחר שלא צייתו לרמזור בשנת 2023, שבעה ביום בממוצע. מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונה לאחר שלא צייתו לרמזור, 26 נהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות (תאונות עם הרוג אחד לפחות). מנתוני הלמ"ס עולה עוד 313 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים קשות ו-2,160 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים קלות לאחר שלא צייתו לרמזור.
העונשים בעבירת רמזור אדום נקבעים בהתאם לנסיבות ביצוע העבירה ולאופן חומרתה. נהג ללא עבירות קודמות וכאשר הצומת ריק מכלי רכב ולא נגרם סיכון לעוברי דרך אחרים. במקרה זה הנהג צפוי לקבל קנס בסך 1,500 שקלים ו- 10 נקודות חובה. נהג ללא עבירות קודמות, אך עבר ברמזור אדום תוך הימצאות כלי רכב נוספים בצומת או לחילופין תוך גרימת הפרעה לעוברי דרך. במקרה זה הנהג יקבל הזמנה לדין, 10 נקודות חובה, פסילה מנהלית 30 יום והשבתת הרכב ל- 30 יום.
נהג בעל עבירות דומות בשלוש שנים האחרונות או במקרה של עבירה שבוצעה בנסיבות מחמירות. במקרה זה הנהג צפוי לקבל הזמנה לדין, 10 נקודות חובה, תתבצע פסילה מנהלית של הרישיון לתקופה של 30 ימים, השבתת הרכב לתקופה של 30 ימים וייתכן כי יקבל עונשים נוספים נלווים כגון כתב אישום או קנס כספי גבוה יותר.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר: "מעבר באור אדום היא אחת העבירות החמורות והקשות בספר החוקים. אדם נכנס לצומת באור ירוק והוא בטוח שהדרך פנויה בפניו. הוא לא מצפה שנהג רכב אחר יעבור באדום ויפגע בו בצידו של הרכב. תאונות מהסוג הזה של חזית-צד הן בעלות אופי קשה יותר כאשר כלי הרכב פוגע עם חזיתו בצידו של הרכב, במקום שאין מנוע או קורות פלדה שיספגו את עוצמת ההתנגשות".
"התופעה המסוכנת הזו הופכת ליותר ויותר נפוצה והדרך למגר אותה היא באמצעות הצבת מצלמות נגד תאונות, בולטות ומשולטות באותם צמתים אדומים ומרובי נפגעים. כאשר נהג ידע שהוא נכנס לצומת מצולם הוא ייתפס וייענש בחומרה, הוא יוריד את הרגל מהגז ולא יעבור באור אדום. הגיע הזמן להוריד את הכפפות במאבק נגד הנהגים שמצפצפים על החיים של כולנו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו