מדינה בפקק. צילום: יהושע יוסף

עשויה לחסוך יותר מ-10 מיליארד שקלים: התוכנית השאפתנית למלחמה בפקקים

משרד התחבורה, בשיתוף חברת נתיבי ישראל, חושפים תוכנית אב לשינוע סחורות ומטענים בישראל • בתכנון: משאיות חשמליות ושיירות אוטונומיות

משרד התחבורה, בשיתוף חברת נתיבי ישראל, חושפים היום (רביעי) תוכנית אב לשינוע סחורות ומטענים בישראל. לטענתם, מדובר במהלך אסטרטגי ראשון מסוגו בישראל, שנועד לחולל שינוי משמעותי בתחום הלוגיסטיקה ולהתמודד עם אתגרי הגודש, הבטיחות והעלויות במשק.

התוכנית גובשה במסגרת ועדה בין-משרדית שהוקמה באוגוסט 2020 בראשות מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב במשרד התחבורה, ובניהול חברת נתיבי ישראל.

איך זה יעבוד?

לצד החשיבות של שינוע סחורות ברחבי המדינה, עבור הפעילות העסקית וחיי היום-יום של כולנו, הדבר גם מייצר עלויות חיצוניות משמעותיות שפגיעתן במשק מוערכת על ידי משרד התחבורה בכ-12 מיליארד שקלים בשנה.

למעשה, מדובר לטענתם בכ-8 מיליארד שקלים כתוצאה מגודש בכבישים, כ-1.5 מיליארד שקלים מתאונות דרכים, כ-1.5 מיליארד שקלים מזיהום אוויר וכ-1 מיליארד שקלים מפגיעה בתשתיות.
לכן, התוכנית החדשה גובשה במטרה לתת מענה כולל לאתגרים אלו, תוך שילוב ארבעה כיווני פעולה מרכזיים:

שדרוג ופיתוח תשתיות - כחלק מהתוכנית של משרד התחבורה, בשיתוף חברת נתיבי ישראל, מתוכננת הקמת מפרצי בדיקה למשאיות, אזורי מנוחה וחניוני לילה מוסדרים, לצד הרחבת חיבורי מסילות להובלת סחורות ושדרוג קטעי דרך עם נתיבי זחילה ומפרצי עקיפה.

טכנולוגיות חכמות -  התוכנית המדוברת כוללת גם הטמעת מערכות אכיפה חכמות לשקילה בתנועה ולמניעת פגיעות בגשרים, לצד פיילוטים למשאיות חשמליות והפעלת שיירות משאיות אוטונומיות (Platooning).

מערכות מידע חדשניות - צעד נוסף בתוכנית הוא דיגיטציה של שטרי מטען, מיפוי נתוני גשרים, ניטור כלי רכב מזהמים וקידום פלטפורמות לשיתוף הובלות, לאור הנתון שמציג משרד התחבורה, לפיו כ-40% מהמשאיות בישראל נוסעות ריקות.

שינויי מדיניות ותהליכים - לבסוף, התכנון כולל הסטת תנועת משאיות לשעות הלילה תוך יצירת מנגנוני תגמול, הקמת מרכזי שיחלוף לוגיסטיים בכניסות לערים, התאמת התקינה האירופית להובלת חומרים מסוכנים (ADR) ובחינה מחודשת של מגבלות המשקל והממדים של משאיות בישראל לצד חיזוק התשתיות.

לטענת יוזמי המהלך, מדובר בתוכנית שצפויה לשפר את בטיחות הנסיעה בכבישים, להפחית את זמני השינוע ולהוזיל את עלויות ההובלה. המהלך צפוי להשפיע ישירות על צמצום יוקר המחיה בישראל.

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "אנו מביטים קדימה ורואים מערכת לוגיסטית חכמה, מתקדמת ובטוחה. בשיתוף פעולה הדוק עם כלל הגורמים, נמשיך לקדם פתרונות שיחזקו את הכלכלה, יפחיתו את העומס בכבישים וישפרו את השירות לכלל הציבור. התוכנית מהווה נדבך נוסף בבניית מערכת תחבורה מתקדמת, אמינה ויעילה".

מירי רגב מתחייסת לבעיית הפקקים במשדר "ישראל היום"

לצד התכנונים מרחיקי הלכת, יש להדגיש כי נכון להיום מדובר בתוכנית אב בלבד, שאינה מתוארכת וסביר כי ייקח זמן רב לפתחה וליישמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...