תקרית יוצאת דופן התרחשה היום במהלך סיור הוועדה לעובדים זרים בראשות ח”כ אתי עטיה במתקן המסורבים בנתב”ג. כאשר אדם עם רקע פסיכוטי שהוחזק במתקן החל להשתולל, מאבטחי בקרת הגבולות פינו את יו”ר הוועדה והצוות המקצועי מחוץ לאולם תוך שהם אומרים: “אני חושש לחיים שלכם, הוא מתפרע”. עוד עלה בביקור הוועדה על הבירוקרטיה בנתב״ג כי כאשר חמישה פועלים סינים הגיעו אתמול, לקח להם 5 שעות עד שיצאו.
הוועדה קיימה את הסיור במטרה לבחון את הליך קבלת הפנים והרישום של העובדים הזרים הנוחתים בישראל. במהלך הביקור הגיעו למתקן חמישה עצורים מהמשט שהיה בדרכו לעזה ונעצר על ידי צה”ל, אשר הובאו ממנו לכלא גבעון ומשם למתקן המסורבים לקראת גירושם.
נציגת רשות האוכלוסין רונית תיארה אנשים “חריגים” שהוחזקו במתקן: "היו כאלה עם סינדרום ירושלים, כמו שראינו ממש עכשיו, והיה גם אחד שאמר 'אני בא לעשות שלום בעזה', או אחר שאמר 'אני בא לפגישה עם ראש הממשלה. הוא מחכה לי'”. מנהל המתקן תמיר סוואד הסביר כי כל אלו מקבלים את מלוא הזכויות, ונעשה ניסיון להקדים את הטיסה שלהם, לפעמים אפילו על חשבון המדינה.
ח”כ עטיה חיזקה את ידי אנשי בקרת הגבולות והצהירה: “מי שלא אמור להיות במדינת ישראל - לא יהיה פה”. יו”ר הוועדה קראה לזרז את תהליך ביקורת הגבולות, כולל הליך טביעות האצבע, על ידי תגבור בקרי הגבולות מטעם רשות האוכלוסין. כמו כן, ביקשה לקצר את תהליך החתימה על החוזים והמסמכים הנדרשים מראש בארץ המוצא. "אנחנו צריכים את העובדים הזרים בתעשייה, בבניין, בסיעוד ובחקלאות. ממש משוועים אליהם", הצהירה ח”כ עטיה.
לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, מאז תחילת 2025 הגיעו לישראל כ-30,000 עובדים זרים בענפים השונים. במהלך הביקור ראתה יו”ר הוועדה בזמן אמת כיצד מתקבלים עובדים זרים לענפי השיפוצים עם נחיתתם מסרי לנקה ותאילנד.
שמוליק אמסלם, מנהל חטיבת שירות לנוסע ברשות שדות התעופה, הסביר: “היום יש בנתב”ג יותר מ-70,000 נוסעים ביום כשהקיבולת היא 120,000. התשתית מותאמת למעבר נוסעים ולא לבקו”ם”. הוא התלונן על כך שהתאגידים מחלקים לעובדים כרטיסי סים ונעליים בטרמינל: “זה לא תהליך שמתאים לשדה תעופה. אין לנו מקום לזה”.
גולן אלבוגן מקבוצת לי-אל נדל”ן תיאר: “אתמול 5 עובדים הגיעו מסין ועברו 5 שעות מהרגע שיצא העובד הראשון עד האחרון”.
מנכ”ל נתב”ג אודי בר עוז הודה: “זה לא אמור לקרות. הוא דחה את הבקשה לקבל את הגלריה בטרמינל: “הגלריה זה חלק מהמראה של הטרמינל ולא אסגור אותו כדי לתת מקום לעובדים הזרים, אוכלוסייה חשובה ככל שתהיה. סיבה נוספת היא גם חלק מאזורי מילוט ובטיחות”. במקום זאת, הציע אמסלם לתאגידים לשכור מתחם באיירפורט סיטי הסמוך: “שם הם יוכלו לשכור מתחם לפי ימים ושעות, לעומת המתחם הזה, שהוא למשך שנה עם עלויות גבוהות”.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
