“בוקפוד” - פלטפורמה ישראלית ראשונה להדפסת ספרים לפי דרישה. צילום: חופשי

אמזון כחול לבן: זוג היזמים הירושלמים שמשנים את שוק הספרים בישראל

שמואל דרילמן ובני וייל הקימו את “בוקפוד” - פלטפורמה ישראלית ראשונה להדפסת ספרים לפי דרישה • הטכנולוגיה מאפשרת לסופרים למכור ספר ורק אז להדפיס עותק בודד, ללא השקעה מראש באלפי עותקים

זמן קצר לאחר השבעה באוקטובר ופרוץ המלחמה, קיבלו איש הפרסום החרדי שמואל דרילמן ושותפו, בני וייל, אזהרות כי בשל המלחמה, הטכנאים האחראים על התקנת המכונות שהזמינו במטרה לשנות את עולם הדפוס והספרים בישראל - לא יוכלו להגיע וכי כל המיזם בסכנה.

השניים הקימו יחד את “בוקפוד” – פלטפורמה ליצירת ספרים לפי דרישה, דבר שמביא לתגמול משמעותי הרבה יותר למחברי הספרים.

“אם סופר היום מקבל בממוצע עשרה שקלים מההוצאה לאור עבור כל ספר, אצלנו הסופר מקבל את התמורה הגבוהה ביותר”, מסביר דרילמן. “עשינו דבר די מהפכני, הבאנו לארץ טכנולוגיה כמו זו של אמזון, הדפסה לפי דרישה. במקום שהסופרים יהיו בתחתית שרשרת המזון - אנחנו שמים את הסופר במרכז באמצעות טכנולוגיית הדפסה לפי דרישה”.

טכנולוגיית הדפסה לפי דרישה (POD - print on demand), קיימת בעולם מעל עשור, אך עד כה לא הגיעה לישראל. בשיטה זו קודם הסופר מוכר את הספר ורק לאחר מכן מדפיסים עותק בודד של הספר ושולחים ישירות לרוכש. כך הסופר לא נאלץ לשלם על הדפסה מראש של מאות ואף אלפי ספרים, ולשלם על עלויות האחסון, המלאי והבלאי, מה שגורם למבצעי הפסד על ידי הסופרים וההוצאות לאור שמעוניינים “להתפטר” ולרוקן את המחסנים.

בני וייל ושמואל דרילמן, צילום: חופשי

פרופ’ נירה חטיבה כתבה עשרות ספרים לאורך השנים - כולם ספרים מקצועיים בתחום הוראת המתמטיקה. חטיבה, כיום בת למעלה מ-80, החליטה להוציא לאור שני ספרים העוסקים בהזדקנות מיטבית. אלא שבניגוד לספריה באנגלית שעלו למכירה באמזון, חטיבה חיפשה את המקבילה בעברית כדי לאפשר להדפיס את הספר לפי דרישה.

“את הספר המקצועי-אקדמי האחרון (באנגלית) שפרסמתי באופן עצמאי לפני כ-5-6 שנים העליתי בעצמי לפלטפורמה של אמזון/קינדל בשני פורמטים – דיגיטלי ודפוס”, היא מספרת. “חיפשתי הרבה זמן חברות בארץ שעובדות בשיטת הדפסה-על-פי-דרישה כפי שמבוצעת באמזון/קינדל ולאחרונה גיליתי לשמחתי את חברת ‘בוקפוד’ שאכן מיישמת במלואה את השיטה הנפלאה הזו. מייד העליתי בעצמי לאתר ‘בוקפוד’ את ספרי ‘ואם בגבורות…’ והתרשמתי מאוד מהקלות והנוחות של ההליך, ממש תענוג”.

“בוקפוד” - פלטפורמה ישראלית ראשונה להדפסת ספרים לפי דרישה, צילום: חופשי

ישראל שפירא, מדריך טיולים ומרצה, מדפיס בקרוב את ספרו השלישי ב”בוקפוד” ומספר כי ההחלטה להדפיס את הספר דרך הטכנולוגיה החדשה, הפכה את הוצאת הספר לאפשרית וגם כלכלית. “הייתה לי התלבטות אם להוציא 1,000 או להדפיס 2,000 עותקים ולהרוויח קצת יותר. אבל אז אמרתי לעצמי, בשביל מה להסתכן עם הוצאה של 30 אלף ש”ח, כש”בוקפוד” נותנת לי את כל המעטפת שמאפשרת להוציא את הספר”, אומר שפירא.

מקרה נוסף משקף את המטרה של הטכנולוגיה החדשה: “הגיע אלינו אדם שחלום חייו היה להדפיס ספר על נושא נישתי יחסית. הוא סיפר לנו בפגישה כי כשפנה לחברות השונות בניסיון להדפיס את הספר, הוא היה צריך להתחייב למינימום עותקים - דבר שהפך את ההדפסה ליקרה ולא אפשרית כלכלית. הטכנולוגיה החדשה שלנו מסייעת לאנשים כמוהו להגשים חלום”.

דרילמן, שעסק בין היתר מפרוץ המלחמה בחיבור של הקהילה החרדית לתחום הביטחון, מספר על הדרך הארוכה עד שהצליחו לפתוח את המיזם על רקע המלחמה: “הבאנו טכנולוגיה שלא הייתה עוד בישראל במסע מאתגר ומרתק. החלטנו על הקמת החברה במהלך המלחמה, יצרנית המכונות הזהירה אותנו שלא יבואו אלינו טכנאים להתקין את המכונות עד לסיום המלחמה כי אירופאים לא מגיעים כשיש טילים”, מספר דרילמן.

אלא שהמלחמה לא נגמרה עד עכשיו, ודרילמן ווייל הצליחו להביא להתקנה של המכונות ולכתוב תוכנה מתקדמת שתנהל את התהליך באופן אוטומטי: “יצרנית המכונות הייתה בהלם מכך שהצלחנו להתקין לבד את המכונות, מה שדורש בדרך כלל לפחות שבועיים של צוות טכנאים מיומן. היא בעצמה הציעה לנו לחזק את הקשרים איתה והיום אנחנו היבואנים הבלעדיים שלה”.

למעלה מאלף סופרים, הוצאות לאור ואנשים פרטיים כבר פנו לחברה והצליחו להדפיס ספרים על פי דרישה, ספר אחד בלבד או עשרות ספרים. “הצלחנו באתגר שעד כה היה שייך לחברות ענק בחו”ל בלבד. יש לנו 1,000 סופרים שהגיעו מפה לאוזן, בלי קמפיין פרסומי אחד”, מוסיף דרילמן.

“בוקפוד” הקימה מערכת ייעודית לספרים שניתנים להדפסה לפי דרישה: “יש לנו היום מעל 2,500 ספרים שעלו על ידי הסופרים בצורה עצמאית. כשהסופר קובע איך הוא רוצה שהספרים ייצאו בדיוק, הוא יכול להקים גם דף מכירה וזה עובד מדהים. בכל יום מדפיסים כאלף ספרים, והביקוש עולה ב-30% כל חודש”.

בכל הקשור לצד של הקורא, דרילמן מדגיש כי גם לקוראי הספרים יש מה להרוויח מהמהפכה: “הקורא קונה ישירות מהסופר שמרוויח את התמלוגים הגבוהים ביותר כיום בישראל (90% מהתמלוגים בניכוי עלויות ההדפסה עוברים לסופר). הקורא גם יכול להזמין ספרים שסופר לא היה מדפיס בצורה המסורתית מסיבות כלכליות”.

בנוסף, דרילמן מספר כי הדבר מועיל גם להדפסת ספרים שלא נמצאים יותר על המדפים אך ניתנים להזמנה. עוד מספר דרילמן כי ב”בוקפוד” משתפים פעולה עם ספריות וארגונים להפוך עשרות אלפי ספרים כך שיהיו זמינים לרכישה לציבור הרחב.

כחלק מהמהפכה שמובילים השניים בעולם הספרות, “בוקפוד” נתנה חסות גם לפסטיבל הסופרים הישראלי שהתקיים בנמל יפו בחסות נמל יפו ועיריית תל אביב בהפקת תה ואסיף מארגון הסופרים העצמאיים. כאמור, עד היום הצטרפו ל”בוקפוד” למעלה מ-1,000 מחברי ספרים והם מאמינים שהמהפכה רק התחילה וצפויה להנגיש את הספרים ולהביא אותם דור נוסף קדימה, בדומה למה שעשתה אמזון בארה”ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...