המהפכה בדרך? השינויים שמנסים לקדם בתחבורה הציבורית

אחרי שנים של נפגעים בתאונות אוטובוסים משרד התחבורה יקדם התקנה של חגורות בטיחות בכל קווי השירות הבינעירוניים • הדיון הסופי צפוי להתקיים בקרוב, אך כבר עכשיו ברור: מי שיושב באוטובוס ולא יחגור נחשף לסכנה מיותרת

תאונת אוטובוס (ארכיון). צילום: ללא קרדיט

אחרי שנים של התרעות ונתונים מדאיגים על נפגעים בתאונות אוטובוסים, משרד התחבורה מגיש לתיקון את תקנות התעבורה שיחייבו התקנת חגורות בטיחות באוטובוסים בינעירוניים, בנוסף לדרישת הוספת כריזה ליידוע הנוסעים. בשבועיים הקרובים אמור להתקיים דיון לסיכום עמדת משרד התחבורה בנושא לקראת הגשת התיקון לוועדה לתיאומי חקיקה.

על פי ההמלצה המקצועית של הרלב”ד שתובא בפני הועדה, נתונים חדשים חושפים את היקף ההיפגעות באוטובוסים בינעירוניים. בין השנים 2019-2023, 1,093 בני אדם נפגעו וחלקם נהרגו כנוסעי אוטובוס בתאונות דרכים, עם “ממוצע שנתי של כ-219 נוסעים בדרגות חומרה שונות בכל שנה”.

אוטובוס לאחר תאונה, צילום: דוד כהן-ג׳יני

לפי הרלב"ד מספר נוסעי האוטובוס שנהרגו בנסיעות בכבישים בינעירוניים בשנים אלה עומד על 12 בני אדם, ממוצע שנתי של 2.4 הרוגים. כמו כן, רוב הנוסעים שנפגעו הם נוסעים בגילאים הצעירים 10-64 שנים.

ברלב"ד טוענים כי נסיעה באוטובוס בדרך בינעירונית ללא חגורת בטיחות, מסכנת את נוסעי האוטובוס וחושפת אותם להיפגעות חמורה יותר בשעת תאונה, החלקה, או בלימת חירום. הוכח שנוסע שיושב במושב האוטובוס כשהוא חגור בחגורת בטיחות, חשוף פחות להיפגעות חמורה בהשוואה לנוסעים שאינם ישובים או אינם חגורים.

הרלב”ד מציע שלושה תיקונים עיקריים: החלת חובת התקנת חגורות בטיחות בכל האוטובוסים קווי השירות הבינעירוניים, החלת חובת כריזה לנוסעים באוטובוסים בקווי שירות בינעירוניים והצבת שלט גם באוטובוסים בקווי שירות בינעירוניים, במקום הנראה לעין הנוסעים, המציין את חובת הנוסעים לחגור חגורות בטיחות.

לפי ההצעה, הכריזה תופעל בתחילת הנסיעה ובעת עצירה בכל תחנת אוטובוס במהלך הנסיעה והודעה זו תושמע בשפות: עברית, ערבית ואנגלית. כמו כן, הכריזה תופעל על ידי הנהג או באופן אוטומטי באמצעות מערכת הכריזה של חברת ההיסעים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר