בדיון שהתקיים הבוקר (רביעי) בוועדה לבטחון לאומי של הכנסת על אלימות כלפי נהגים בתחבורה הציבורית הסתבר כי משרד התחבורה מתכנן פיילוט ב-5 ערים: ירושלים, באר שבע, חיפה, מודיעין עלית ורהט שבהן תפעל יחידת אבטחה לנהגים.
הפיילוט המתוכנן יימשך כחצי שנה, במסגרתו כל עיר תחולק לפוליגון. מול פוליגונים יהיה מערך אבטחה על 2 גלגלים, כשלנהגים יהיה לחצן מצוקה ותוך 2 דקות יגיעו מאבטחים. החקיקה בדבר סמכויות המאבטחים נוגעת בסמכות לעלות לאוטובוס, סמכות לבקש מאדם להזדהות, סמכות לעכב אדם וסמכות להוריד מהאוטובוס.
לדברי עו"ד דורון תורג'מן, יועץ להקמת המערך למניעת אלימות באוטובוס, משרד התחבורה: "לצערי אין גורם אחד שמרכז את הנתונים. משרד התחבורה עמוד לעשות את זה, ואנחנו נמצאים בימים אלה בתהליך של האחדה בדיווח על אירועי אלימות. תקיפת נהגים היא חמורה מאוד ואנחנו מטפלים בה, אבל צריך לזכור שיש גם מקרים של נהגים שתוקפים נוסעים או שמתנהגים בצורה לא נאותה".
הוסיף: "מנכ"ל המשרד לביטחון לאומי ומנכ"ל משרד התחבורה עובדים בצמוד כדי להעניק את הסמכויות לפקחים ולמאבטחים בתחבורה הציבורית. יש בעיה קשה של אמון ואנחנו מנסים להוביל למצב שתחושת הביטחון האישית של הנהגים ושל הנוסעים תעלה בעקבות הצעדים שלנו. התוכנית שלנו כבר מוכנה והיא מחכה לתיקוני חקיקה ופרסום מכרז בהתאם. בקרוב נתחיל בפיילוט במספר ערים מרכזיות בישראל".
יוזמת הדיון ח"כ נעמה לזימי, אמרה כי: "האלימות כלפי נהגים התחבורה הציבורית היא תופעה בזויה שמתקיימת כבר שנים רבות. הגשתי הצעה להכיר בתקיפות של נהגי האוטובוס כתקיפה של עובדי ציבור. צריך לספק לנהגי התחבורה הציבורית את ההגנה הנכונה ובמקביל לפעול לגיוס נהגים נוספים שחסרים להפעלת האוטובוסים ברחבי המדינה".
ח"כ אחמד טיבי טען כי "מרבית התקיפות נגד נהגי אוטובוס הם כנגד נהגים ממוצא ערבי. יש אלמנטים גזעניים בתקיפות כלפי נהגים וצריך לטפל בזה בהתאם. מקרי האלימות לא מטופלים כמו שצריך. יש תופעה של צעירים שתוקפים נהגי אוטובוס ומתעדים את זה ברשתות החברתיות. מבקשים מהמשטרה לקבל נתונים מדוייקים על תקיפות נהגים בשנים האחרונות".
ששי שדה, משנה למנכ"ל ההסתדרות הלאומית אמר: "בסקר שערכנו, גילינו כי מרבית נהגי האוטובוסים חוו גילוי אלימות במהלך שנות עבודתם. נהגים רבים מביעים אי אמון במערכת ולכן לא מדווחים על מקרי התקיפה השונים. לאחר מאבק שהובלנו, הנהגים הוכרו כעובדי ציבור במקרים של פגיעה בהם".
יוני קריספין, יו"ר ועד אלקטרה אפיקים: "יש גם תופעה של הטרדות כלפי נהגות, כשבני נוער נשארים עד סוף המשמרת שלה ומחכים לה שהיא לבד".
דודי יוסף, ראש הרשות לתחבורה ארצית נציג משרד התחבורה: "סמכות האכיפה נתונה למשטרת ישראל. אנחנו במשרד פתחנו בתהליך של פיילוט להענקת עזרה הראשונה לנהגים שחווים תקיפות. אנחנו רוצים לדאוג לשלום הנהגים והפקחים בתחבורה הציבורית וגם לשלום הנוסעים. התחלנו למפות את המקומות שהם יותר מועדים לפורענות מבחינת אירועי אלימות. אנחנו במשרד התחבורה, ניזונים מאירועי התקיפה שמדווחים ע"י החברות שמפעילות את הקווים בשטח".
ח"כ צביקה פוגל, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי אמר: "נהגים רבים בתחבורה הציבורית חווים פעמים רבות אלימות פיזית ואלימות מילולית. בחלק מהמקרים האלימות בא לידי ביטוי גם בתופעה של וונדליזם כלפי הרכוש בתחבורה הציבורית. אנחנו רוצים לשמוע היום את משרדי הממשלה ואת הגורמים הרלוונטיים כדי להביא לפתרונות נכונים. נהגי התחבורה הציבורית הם עובדי ציבור ונעשה מה שצריך כדי להגן עלייהם. הנושא הזה הוא חשוב מאוד לסדר היום של אזרחי ישראל ואנחנו נקיים על כך בתקופה הקרובה דיון מעקב".
נציגת משרד ביטחון לאומי: "נביא לפתחה של הוועדה את החקיקה המתאימה, כך שהיחידה תהיה מונחה משטרה כמו גופי אכיפה אחרים".
דן שני, חטיבת תביעות, משטרת ישראל: "תקיפת נהגים בתחבורה הציבורית מטופלת תחת ההגדרה של תקיפת עובדי ציבור. המשטרה מטפלת ב- 90% מהעבירות הפליליות בתחבורה הציבורית, הפרקליטות מטפלת ביתר המקרים. התובעים מונחים להתייחס לכל תקיפה בצורה החמורה ביותר. אנחנו מחמירים את הנהלים ורואים במקרים רבים של תקיפות כ- 'נסיבות מחמירות'".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
![[object Object]](/wp-content/uploads/2024/05/15/06/whatsapp-israelhayom-m-150-.gif)