בהוד השרון
פעלו שמרטפיות ייעודיות לילדיהם של עובדים חיוניים, אנשי ביטחון והורים ששהו בחו"ל בזמן הלחימה. העירייה גם סייעה למשפחות שלא הצליחו לחזור ארצה, והפעילה מגוון פעילויות הפוגה בזום ובהמשך גם פרונטליות, בהתאם להנחיות. בנוסף, ניתנה הקלה בחניה, עם אפשרות לחנות בכחול-לבן ללא תשלום.
בקריית ביאליק
נרשמו זיכויים במעונות ובצהרוני רשת המתנ"סים, לצד חלוקת ערכות הפגה לילדים עם מוגבלות שנאלצו להישאר בבית בשל היעדר מסגרות. כמו כן, הופעלו חוגים חינמיים בזום לילדים ולאזרחים ותיקים. גם בקריית ביאליק החניה בכחול-לבן הותרה ללא תשלום.
ברמת גן
ניתן מענק בגובה 4,000 ש"ח למשפחות שכולות שפונו מבתיהן במהלך המבצע. בנוסף, משפחות שפונו קיבלו תרומה בסך 1,000 ש"ח לרכישה ברשתות קבוצת פוקס, ותרומה נוספת של 500 ש"ח מהקרן לידידות לכל משפחה או דירה שפונתה. משפחות של עובדי עירייה שפונו קיבלו מענק ייעודי של 4,000 ש"ח. כמו כן, הועברו 4,000 ש"ח נוספים לכל משפחה שפונתה מבניין שנהרס כליל במסגרת סיוע מטעם הקרן לנפגעי טרור.
בתל אביב, בגבעתיים וטבריה
נרשמה הקלה בהסדרי החניה, עם מתן אפשרות לחנות בכחול-לבן ללא תשלום במהלך ימי הלחימה.
בפתח תקווה
ננקטו צעדים רחבים למען תושבים שפונו ושהו בבתי מלון: תשלום הארנונה הוקפא, והעירייה רכשה ציוד חיוני לתגבור השירותים בבתי המלון. בנוסף, הוקם מערך חלוקת מזון, בגדים וצעצועים לילדים ונערכו הפעלות ופעילויות תרבות לילדים בבתי המלון. חולקו תווי רכישה בשווי אלפי שקלים. צוותים עירוניים סייעו בפינוי ציוד מבתים שנעזבו לצד עבודות תחזוקה שיאפשרו חזרה עתידית. גם בעלי החיים לא נשכחו, השירות הווטרינרי העירוני העניק סיוע מיוחד. כמו כן, הוקם מאגר דירות להשכרה, שהותאם לפי צרכים פרטניים של כל משפחה שפנתה.
בירושלים
ניתנה הקלה בחניה ברחבי העיר ולא בוצע חיוב על תשלום בכחול-לבן. העירייה חילקה ערכות פעילות לילדים ששהו עם משפחותיהם במקלטים הציבוריים. בנוסף, הופעלו שידורי 'לייב' בפייסבוק עם פעילויות יצירה לילדים והוקם מערך רגשי ופדגוגי מקיף לצוותי חינוך, תלמידים והורים, שפעל בזום ונתן מענה מותאם לאתגרים הרגשיים של התקופה. העירייה גם הפעילה שמרטפיות חירום לילדי עובדים חיוניים, ובתוך כך העניקה למחזיקי כרטיס 'ירושלמי' שובר בשווי 50 ש"ח למימוש באפליקציית Wolt.
באשדוד
הוחלט כי הורים ותושבים לא יחויבו על שירותים שלא ניתנו בפועל, ובכלל זה יינתן החזר כספי בגין שירותים שהושבתו בגני הילדים, בצהרונים ובחוגים העירוניים. בנוסף, תשלומי החיוב הדו-חודשי ליולי-אוגוסט נדחו מה-1 ביולי ל-1 באוגוסט, עם אפשרות לדחות את התשלום עד סוף אוגוסט – ללא ריבית או הצמדה.
ברעננה
הפעילה העירייה מערך מתנדבים לשעת חירום ומשלוחים ייעודי לתרופות, מזון וצרכים נוספים לתושבים ותושבות שנזקקו לכך. כמו כן, ניתן פרסום חינמי בעמוד הפייסבוק העירוני לבעלי עסקים והוקם קו ייעודי לעסקים לצרכים בירוקרטיים ותפעוליים. במישור הרגשי, נפתח מרכז חוסן עירוני עם מענה טלפוני מקצועי לתושבים.
השירותים הונגשו גם לקהילת העולים עם תרגום שוטף של תכני חירום. העירייה אף קיימה סדרת הרצאות מקצועיות בנושאי התמודדות עם המציאות המורכבת. למשפחות עובדות, נפתחה שמרטפייה לילדי עובדים חיוניים. העירייה פתחה במכירה מסובסדת של מחשבים ניידים עבור תלמידים, והציעה שירותי גישור במקלטים באמצעות מגשרים מקצועיים מתוך מטרה להפיג מתחים ולמנוע עימותים בין שכנים. במקלטים עצמם דאגה העירייה למיזוג, פריסת Wi-Fi, ניקיון ואיור הקירות לשיפור התחושה ואף חילקה ערכות משחקים לילדים. על רקע המצב, הופסקה אכיפת חניה ברחבי העיר (למעט מקרים חריגים מסכני חיים).
בבת ים
חולקו תלושים כספיים למפונים, בדגש על דיירי מבנים בעלי מגבלה הנדסית. במסגרת הקרן לידידות חולקו תלושים לרכישת ביגוד בשווי 400 ש"ח. בנוסף, החלה חלוקת תלושים בשווי 3,000 ש"ח מטעם קרן לידידות ו-"צינור". קרן פילנתרופית "ארץ" חילקה סיוע נוסף בסך 2,500 דולר למשפחה. כמו כן, ניתנו תווי קנייה בשווי 1,000 ש"ח מטעם קבוצת פוקס.
בראשון לציון
הוקמה קרן ייעודית שתספק לתושבים שפונו מבתיהם מענה לנזקים והוצאות שאינם מכוסים על ידי מס רכוש. כמו כן, ניתן סיוע למפונים בהגשת תביעות למענקים כספיים, איטום מבנים, פינוי זכוכיות ופסולת, תיקוני טלפונים, מזון, בגדים ועוד. בבתי המלון בהם שוכנו המפונים ניתן ליווי של עובדות סוציאליות המספקות ליווי ותמיכה רגשית באופן קבוע.
* המידע המובא בכתבה מבוסס על העיריות שהשיבו לפנייתנו. עיריות רבות העניקו סיוע נקודתי בהתאם לצרכים שעלו מהשטח.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו