שנה וחצי חלפו מאז הפך כביש 232 בדרום הארץ לכביש הדמים - כביש עליו נרצחו מאות ישראלים. בימים אלו הסתיים פרויקט השיקום הנרחב, שהחל בשנה האחרונה בכל כבישי הנגב המערבי, מכביש 232 ועד הכבישים המובילים לקיבוצי העוטף אשר נפגעו קשות ב-7 באוקטובר 2023.
הכביש ניזוק בימים הראשונים במתקפת הטרור מרסיסי טילים וכן ממחבלי החמאס ששרפו מעל 1,700 רכבים של חוגגי מסיבות הנובה והפסיידאנס וכן של תושבי העוטף. בימים שלאחר מכן, הכביש ניזוק גם משינוע כלים כבדים של צה"ל לצורך הגעתם לרצועת עזה.
העבודה על כביש 232 החלה כבר בחודשים הראשונים למלחמה. צוותים של חברת נתיבי ישראל עסקו בשיקום כביש 232 והרחבתו גם תחת אש ואיומי טילים. כבר בשבועות הראשונים למלחמה התגייסה חברת נתיבי ישראל למבצע הענק של פינוי כ-1,700 רכבים שרופים בכל הנגב המערבי: בישובי העוטף, על ציר 232, במתחם מסיבת הנובה, ביערות, על העצים, בתוך תעלות ועוד. עשרות אנשי מקצוע שעבדו יום וליל בפינוי הרכבים, גם באזורים שטרם טוהרו ממחבלים, חזו במראות קשים ובריחות בלתי נסבלים, בצמידות לאנשי זק"א וכוחות הביטחון.
במקביל לעבודות פינוי הרכבים, החברה ביצעה עבודות ניקיון בכבישים מנזקים שונים, התקנת שילוט חדש, תיקוני בטון כולל במדרכות ואבני שפה, שטיפת הכבישים, חידוש וטיפול במשטחים, תיקון בורות, חידוש סימוני הצבע בכבישים וטיפול בתחנות ההסעה לאורך הצירים.
הפרויקט רחב ההיקף בכביש 232 כולל הרחבתו לכביש דו-מסלולי דו-נתיבי עם מפרדה קשיחה לכל אורכו, לטובת שיפור הבטיחות למשתמשי הדרך. העבודות כוללות הקמת תאורה חדשה רציפה לכל אורך התוואי, רמזור בצמתים מרכזיים, העתקת תשתיות והסדרת מעברים תת-קרקעיים לרכב חקלאי.
צעד ראשון לשיקום הדרום
בכיכר על כביש 232 בכניסה לחניון רעים, מתחם זיכרון שאותו פוקדים מבקרים רבים, הוקמה כיכר חדשה בכדי לאפשר לאנשים הרבים הפוקדים את מתחם הזיכרון להיכנס ולצאת בבטחה אל ומחניון רעים.
לדברי יגאל עמדי, יו״ר חברת נתיבי ישראל, כביש 232 הוא הרבה מעבר לתשתית תחבורתית - הוא סמל לזיכרון, לשיקום ולתקומה. "השיקום של כביש 232 הוא צעד ראשון ומשמעותי בהחזרת תחושת הביטחון והחיים לשגרה לתושבים״.
העבודות על כביש 232 מהוות חלק מתוכנית לאומית רחבה לשיקום תשתיות בנגב שנפגעו בצורה קשה במהלך מתקפת הטרור, והן הצעד הראשון בדרך לשיקום מלא של הדרום, תוך חיזוק הקשר בין התושבים למקום שבו חוו את הטרגדיה. שיפור התשתיות הוא גם הבטחה לעתיד בטוח יותר, שבו הכבישים יהיו לא רק בטיחותיים ובטוחים, אלא גם מותאמים לצרכים הביטחוניים והיומיומיים של האזור.
״זוהי שליחות גדולה בעבורנו, לשקם את הציר עליו התרחש הנורא מכל", אומר ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל. "כל מלאכת השיקום שנעשתה באזור נעשתה ברגישות ובתחושת אחריות לאומית להבטיח לתושבים דרך בטוחה חזרה הביתה. אנו ממשיכים לפעול יחד עם כל ראשי המועצות מסביב לשעון״.
בנוסף לעבודות בכביש 232, החברה השלימה את העבודות מצומת כרם שלום ועד מבטחים וכעת מבצעת את המקטע השלישי בפרויקט לאורך כ-9 ק"מ מצומת מבטחים לצומת מעון. בפרויקט הנוכחי החברה תרמזר את הצמתים בגבולות, עין הבשור, מגן, כניסה למועצה האזורית אשכול וצומת מעון (צומת כפול). בנוסף, מקטע עתידי בין צומת מעון לצומת גמה (8 ק"מ) נמצא בשלב תכנון מוקדם. עם סיום המקטע הנוכחי, יתאפשר רצף נסיעה בטוחה ונגישה לאורך 22 ק"מ בין כרם שלום לצומת מעון.
רגע לפני חג הפסח וביום העצמאות של מדינת ישראל, פרסה חברת נתיבי ישראל עשרות דגלים שנתלו בכיכר סעד, סמוך לנחל עוז ולאורך כמה מאות מטרים על כביש 232, כמחווה מרגשת של חיזוק, זיכרון ולאומיות. הדגלים, המתנופפים מעל "כביש הדמים", מעניקים לרגע אחד תחושת תקווה בלב כאב גדול.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו