אפשר לעקוף את רן ארז

. ב־1 בספטמבר לא חגגתי את כניסת הילדים לגנים/לחטיבות/לתיכונים ולא כעסתי, אבל מהסיבות הנכונות • בניגוד למה שניתן לחשוב - יש דרכים לעקוף את השביתה - והדרך עוברת בהורים, מורים ורשויות מקומיות • ומי יודע, אולי מורים שיראו הורים שאכפת להם, יעשו חשבון פשוט ויבינו שאם 27 שנות רן ארז לא שיפרו את המצב, אפשר להתקדם

מוריה קור. צילום: אריק סולטן

מהו פרק הזמן המדיד הקצר ביותר בישראל? זה שחולף בין תלונות של הורים על מערכת החינוך לבין ייאוש של הורים מזה שהיא לא קיימת. נכון, אפשר גם וגם.

אנחנו מכירים מצבים של תלות קיומית במוצר צריכה בסיסי שלא עומד בציפיות שלנו או שמתעלל בנו, החל מבעל אלים וכלה בצרכנייה יקרה ומלוכלכת ביישוב מרוחק, אבל כשמדובר בילדים שלנו ובאורח החיים שלנו - אף אחד לא רוצה להשלים עם מציאות כרונית כזאת.

אפשר לעקוף את רן ארז. הורים, רשויות מקומיות, מורים - זה עליכם, צילום: מתוך "ארץ נהדרת", קשת 12

מי שובת?

בן זקונים הוא כינוי לילד האחרון במשפחה, ובמקור כינוי לזה שנולד כאשר הוריו כבר היו ממש זקנים. ההגדרה הזאת באה לעולם יחד עם יוסף, הילד ה־11 של יעקב אבינו, שהיה בן 109 כשזכה סוף־סוף לצאצא מאהבת חייו, רחל.

כשהבן הקטן שלי חזר הביתה משיעור פרשת השבוע בגן טרום חובה ואמר "אני בן זקונים כי נולדתי אחרון", לא התעכבתי איתו על כך שתכלס ליעקב נולד עוד אחד אחר כך, וגם לא על זה שילדתי אותו בגיל 24, רק הקשבתי לאופן הלשוני־היסטורי־תורני שבו הוא מנתח את סיפור יוסף ואחיו, וחשבתי שסחתיין על הגננת שעל הדרך מלמדת אותם מושגים וגם את ההיסטוריה שלהם. ולמעשה, מלמדת אותם היקש ומחשבה.

באסיפת ההורים התיישבתי מול המורה, ולא יכולתי להביט בתמונה שהתנוססה מאחוריה: פוסטר של בשר טרי. זה היה גיד הנשה, אבל אני הייתי צמחונית

כמה שנים אחר כך, בכיתה ב', מוסד חינוכי אחר, מקום מגורים אחר, אבל אותו ילד, באסיפת ההורים התיישבתי מול המורה, ולא יכולתי להביט בתמונה שהתנוססה מאחוריה: פוסטר של בשר טרי. ביקשתי שתזוז באופן שיסתיר לי את הדבר הזה, והיא צחקה ואמרה: זה גיד הנשה. זה מה? זה גיד הנשה. אוקיי, אני צמחונית.

"למדנו בשיעור תורה על גיד הנשה", היא התחילה, "זה גיד שנמצא על כף הירך האחורית של חיה או בהמה. כשיעקב אבינו נאבק עם המלאך, לפני שהוא ניצח אותו, המלאך פגע בו בגיד הזה ויעקב נשאר קצת צולע. אם כבר דיברנו על הגיד, חשוב שהילדים יבינו על מה אנחנו מדברים". והילדים באמת הבינו. וגם אני, שהחלפתי איתה מקומות כדי לא לראות את הפוסטר, וזה אפשר לי להקשיב לדיווחים בכל שאר המקצועות שבן הזקונים שילדתי בגיל 24 למד בבית הספר ה"מוכר שאינו רשמי", שרוב תלמידיו הם ילדים למשפחות שעלו מצפון אמריקה והקפידו על רמה גבוהה של לימודי חול ולימודי קודש ועזרה לזולת וכבוד למורה ולחברים, ואפילו המסדרונות שם היו מקושטים מהמם לפי עונות השנה. בכל רבעון החליפו תפאורה.

רן ארז, צילום: אורן בן חקון

בן הזקונים ילך השבוע למכינה קדם־צבאית, רן ארז לא משבית אותן. ב־1 בספטמבר לא חגגתי את כניסת הילדים לגנים/לחטיבות/לתיכונים ולא כעסתי, אבל מהסיבות הנכונות.

ב־1 בספטמבר יכולתי לסכם 20 שנות שותפות במערכת החינוך בישראל, שהיו לי שנים נפלאות. כל אחד מהגנים ומבתי הספר שבהם למדו ילדיי הוא חתיכת בית חינוך מעולה בעיניי, ומדובר במוסדות מגוונים, מגוש עציון ועד גבעת חביבה, מישיבה תיכונית ועד בית ספר בינלאומי. מול סיפורי האימה וחוסר שביעות הרצון של מי שילדיהם עדיין במערכת, ומול חוסר האונים של מי שילדיהם שובתים ונאלצים להמשיך לשרוץ בסלון אחרי שקמו מהשינה בשתיים בצהריים, ניסיתי להבין מה סוד קסמם של בתי החינוך שאני וארבעה צעירים בני 23-18 חשים כלפיהם הודיה עמוקה, ומסכימים שלאנשים שפגשנו שם יש חלק משמעותי בהתפתחות, בעצמאות המחשבתית, בתאוות ההשכלה. נתחיל מזה: לא שבתו שם.

תלמידי תיכון. בחוסר ודאות (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

במוסדות פרטיים או חצי־פרטיים לא שובתים, וזה מקרין על האווירה, על החזון, וכמובן על הפרקטיקה. אם החינוך מוצב בראש סדר העדיפויות המשפחתי, את שמה עליו את הונך ואת חוסר הונך, וזה מתאזן עם ילדים שמסתפקים במועט. נסי ותיהני.

כמו כן, לוקיישן לוקיישן לוקיישן - גם מוסדות ציבוריים עשויים להיות כפופים לרשות המקומית, ואז יש משמעות רבה לערכים הפופולריים במקום מגוריכם ולרצון שלכם להשתתף כהורים. לא רק עמותות שמפעילות בתי ספר יכולות להשפיע. רשות מקומית חזקה מסוגלת לתמרן את המערכת.

במקרה הכינותי ראש

חינוך מתחיל בבית, זה ידוע. את לא תטילי על מטפלות במעון פרויקט של גמילה מטיטולים אלא תשמחי שיש לך גיבוי, את לא תזניחי את העולם הערכי של הילדים ולא את העולם הרגשי שלהם ותחשבי שזאת משימה של משרד החינוך. אם יש השכלה רלוונטית, את לא תחכי שזה יופיע בחוזר מנכ"ל, נכון? גם בתחום השביתה, אמא אינה יצור חסר אונים. יש דרכים עוקפות לטרור שמפעילים שליטים יחידים כרן ארז. רשות מקומית יכולה להתערב, להציע למורים שאינם חיילים של הארגון להגיע וללמד; רשות מקומית יכולה לתגבר משמעותית את החינוך המשלים, לא רק בקפיצות בחבל או בפעילויות פנאי.

כמה פעמים חשבתם על כישורי החיים שמערכת החינוך אינה מקנה? הנה הזדמנות. 8 בבוקר זאת שעה נהדרת ללמוד בה קריאת תלוש שכר, ניהול משא ומתן ומה זה חיסכון פנסיוני

כמה פעמים חשבתם על כישורי החיים שבית הספר לא מקנה? הנה הזדמנות. מתנ"סים, יועצים, תיכוניסטים - 8 בבוקר זאת שעה נהדרת ללמוד בה קריאת תלוש שכר, ניהול משא ומתן ומה זה חיסכון פנסיוני. גם ללמוד תורה זה נהדר. אין שעות מיותרות בחיים, יש מתנות שלא זיהינו ברגע האמת. תיכונים יכולים לעשות זאת בעצמם, ואם לא הם, אז רשויות מקומיות יכולות להרים את הכפפה. אם אף אחד לא עושה זאת - הורים אקטיביסטים יכולים באהבה להראות להם את הדרך.

ומי יודע, אולי מורים שיראו הורים שאכפת להם, יעשו חשבון פשוט ויבינו שאם 27 שנות רן ארז לא שיפרו את המצב, אפשר להתקדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר