כ-80% מהדוחות שמקבלים פלשתינים על עבירות תנועה לא משולמים, המדינה לא עוקבת אחר הנעשה באופן מופקר, והתוצאה היא מערב פרוע של ממש בכבישי יהודה ושומרון - כך עלה בדיון בוועדת המשנה לענייני יו"ש בכנסת.
בוועדה התקיים הבוקר (חמישי) דיון נוסף בנושא האכיפה בכבישי יו"ש, ובו עלה נתון מטריד ביותר. בזמן ש-70% מהדוחות שניתנים ביהודה ושומרון הינם כלפי פלשתינים שנוסעים באופן פרוע, 80% מתוכם לא משולמים, מה שהופך אותם לפיסות נייר בלבד. "מדובר בעשרות אלפי רכבים שמסתובבים עם קנסות לא משולמים", אמרה סנ"צ מרב אטינגר, יועמ"שית מחוז ש"י. "אי אפשר לאכוף כך את החוק. יש אנשים עם 20 או 30 קנסות".
לאחרונה התקיים דיון ראשון מסוגו מזה שנים רבות על ידי ראש מטה השר לביטחון לאומי חנמאל דורפמן, בהשתתפות גורמי האכיפה, במטרה לבנות פתרון לבעיה האקוטית ביותר בנושא זה – העובדה שאין מרכז לגביית קנסות ביהודה ושומרון, ובפועל אין שום אפשרות לגבות את הקנסות שמוטלים על עבריינים פלשתינים.
קמ"ט תחבורה במנהל האזרחי, ישראל אפרייאט, פרס את הבעייתיות בנושא לבקשת יו"ר הוועדה חבר הכנסת צבי סוכות. "יש 50% פחות ניידות ביו"ש מאשר בכל מקום אחר - 17 ניידות על 1,500 ק"מ. אפשר לנסות למצוא פתרונות טקטיים, אך צריך למצוא פתרונות אסטרטגיים. היעד של דורפמן היא שנעמוד ביעד בתוך כמה חודשים – שיהיה מרכז קנסות".
ח"כ סוכות ניסה להבין את הפער. "יש רשימה של פלשתינים שקיבלו דוח, זה לא כל כך מסובך. 52 אלף דוחות בשנה, מתוכם 70% זה כלפי הפלשתינים, ולנו אין מעקב אחרי מה שקורה".
לוועדה הגיעו בני משפחת צינמן, ששכלו לפני כשנתיים את בנם בן ה-5 מתן בתאונה בסמוך ליישוב עלי, שעוררה הד ציבורי רחב. "פתאום קלטתי שבא מולי רכב שחצה פס לבן, ולא היה לי לאן לברוח. הנהגת האיצה ופגעה בי. מתן לא שרד את המכה", שחזרה רבקה, אם המשפחה.
ערוץ הכנסת
התאונה הקשה הובילה לאחד השינויים המשמעותיים ביותר ביהודה ושומרון בעשורים האחרונים – צו אלוף שנחתם בידי אלוף יהודה פוקס שקובע כי ניתן להשבית רכבים שנהגיהם ביצעו עבירות מסכנות חיים עד תשלום הקנס. המשטרה חשפה בדיון כי השנה הושבתו 1,833 רכבים שכאלו, אך הבעיה היא שבשל מחסור בכוח אדם מדובר בפתרון חלקי בלבד.
הבעיה המרכזית הינה אכיפת תנועה בעבירות שאינן מסכנות חיים, אך שמובילות בין היתר לאווירת הפקרות בכבישים ולהשתוללות. "אלו דיני נפשות", אמר ח"כ סוכות. "אנחנו מדברים על מספרים, על המשמעות של 80% מהדוחות שלא משולמים – אבל זה המחיר. אם תרבות הנהיגה הייתה שונה, אולי מתן צינמן היה איתנו. אנחנו במזרח פרוע בכל הקשור לכבישים".
ח"כ סוכות התרעם ואמר שכרגע המצב הוא אכיפה סלקטיבית. "יהודי שמקבל קנס הולך ומשלם אותו, ופלשתיני לא. ייתכן שיש פה בעיה חוקית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו