"הוא חבר של קובי": נחשף הגורם שהוביל לפיצוץ היחסים בין השר בן גביר למפכ"ל שבתאי

ממידע שהגיע ל"ישראל היום" מתברר כי השר לביטחון לאומי סירב לקדם ארבעה קציני משטרה עליהם המליץ המפכ"ל • בסביבת השר טוענים כי שבתאי מקדם חברים איתם הוא מבלה ביאכטות, קוקטלים ובטיולים בחו"ל • המשטרה: "הליך המינויים מתבצע בהתאם לפקודות ולנהלים"

בן גביר וקובי שבתאי, ארכיון. צילום: אורן בן חקון

הסכסוך בין המפכ"ל יעקב שבתאי לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אינו הראשון שפורץ בין מפכ"ל מכהן לשר הממונה, והוא מבטא את המתח ששורר בין בעלי התפקידים הללו לאורך השנים. עיקר המתח נובע מהעובדה שהממשלה היא זו שמאשרת את מינויו של המפכ"ל ולא השר, מה שמאפשר למפכ"ל לפעול באופן עצמאי. לכך יש להוסיף את העובדה שבעוד שלשר אסור להתערב בפעילות המבצעית של המשטרה ובחקירותיה, החוק מקנה לו סמכות לאשר כל קידום של קצין מדרגת ניצב משנה ומעלה. לאורך השנים מאזן האימה הזה נשמר. מפכ"לים ושרים הצליחו ליישר קו ולהגיע להבנות.

ערוץ הכנסת

אלא שמידע שהגיע ל"ישראל היום" מגלה מה באמת הוביל הפעם לפיצוץ בין השניים, כשבמוקד חמישה קצינים, ששבתאי ביקש לקדם ובן גביר סרב לחתום עליהם.

המינוי הראשון קשור בראש חטיבת החקירות, תת ניצב דרור אסרף. המפכ"ל ביקש למנותו לראש להב 433. בסביבתו של בן גביר טוענים כי אסרף נמצא בקשרי משפחה עם ראש האגף לחקירות ומודיעין לשעבר ניצב בדימוס מני יצחק, בעת שהוחלט להגיש נגד ראש הממשלה כתב אישום. "הוא חבר של קובי, הם טסים יחד לחו"ל, לאסרף יש קשרים והם מבלים יחד בקוקטיילים", אומרים בסביבת השר.

חבר של המפכ"ל? תנ"צ דרור אסרף., צילום: דוברות המשטרה

המינוי השני קשור בתת ניצב יורם ברינה, מפקד משטרת התנועה הארצית (מתנ"א). שבתאי דרש למנותו למפקד מרחב שפלה במחוז מרכז. בלשכת השר, ברינה מכונה "ברינה מרינה". בסביבתו של בן גביר טוענים כי "ברינה והמפכ"ל חברים, הם שטים יחד ביאכטה מהמרינה בהרצליה". לטענתם, דרישתו של שבתאי היא בניגוד לדעתו של מפקד מחוז המרכז, מפקדו של מרינה.

המינוי השלישי קשור בסנ"צ נדב סלמה, סגן מפקד מנהלת תאום פעולות אכיפה (מתפ"א), העוסקת בין היתר באבטחת מבצעי הריסה מטעם רשות המקרקעין של בנייה לא חוקית, נושא הקרוב לליבו של בן גביר. רק לאחרונה הועברה הרשות לאכיפת מקרקעין לאחריותו של השר. בסביבתו של בן גביר טוענים כי שבתאי וסלמה נמצאים בקשרי חברות וכי "חברות עם מפכ"ל לא פותחת שער במשטרה".

איתמר בן גביר, גלי בהרב-מיארה, קובי שבתאי, צילום: אורן בן חקון, יהודה בן יתח, דודו גרינשפן

מינוי נוסף שייך לאחד התפקידים הרגישים ביותר במשטרה - מפקד ימ"מ. שבתאי ביקש למנות לתפקיד את צ', המכהן באחת מיחידות המשטרה בדרום. בלשכת השר טוענים כי צ' לא כיהן בימ"מ כמפלג ובאופן תמוה, שמו של מי שמכהן כיום כסגן מפקד היחידה ופיקד ב-7 באוקטובר על הקרב באופקים, כלל לא עלה כמועמד. "צ' לא נפסל על הסף" אומרים בלשכה של בן גביר "מה שמטריד זה חברות רבת שנים עם קובי".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מדובר ברכילות זולה ושיטתית נגד המפכ״ל ונגד קציני משטרה מוערכים, אשר מקדישים את חייהם לביטחון המדינה ולאזרחיה, רכילות אשר מובאת מטעמים פסולים ולא ענייניים.

"לגופו של עניין, הליך המינויים של קצינים במשטרה הוא הליך סדור ורב שלבי, המתבצע בהתאם לפקודות ולנהלים, בסופו, סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה בראשות המפכ״ל, מחליטים על הקצינים שיקודמו או ישובצו לתפקידי רוחב בהתאם למכלול שיקולים ענייניים, בהתאם להמלצות ובחירת מפקדים ממונים, תפקוד הקצין, נתוניו האישיים, התאמתו לתפקיד, ניסיונו הרלוונטי ועוד. כל ניסיון לתת פרשנות אחרת לדברים חוטא לאמת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר