פרשים פעלו לפיזור מפגינים שעמדו על המדרכה, מוחים הדליקו מדורה בקפלן - שבעה נעצרו

עשרות אלפי מפגינים נכחו בתל אביב וב-60 מקומות אחרים ברחבי הארץ • המשטרה הפעילה פרשים ומכת"זית לריסון מפגינים • שבעה מוחים נעצרו, אימו של החטוף מתן צנגאוקר התעמתה עם שוטרים • אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל אמר בעצרת: "נתניהו, אינך ראוי לבנות שנרצחו"

סרטון התצפיתניות מוקרן על קניון עזריאלי בהפגנה בשער בגין // אבי כהן

ההפגנה המרכזית נגד הממשלה ולהקדמת הבחירות נערכה הערב (מוצ"ש) בצומת עזריאלי בתל אביב וב-60 מוקדים אחרים ברחבי הארץ. שבעה מפגינים נעצרו.

אחרי תום הנאומים על במת העצרת, מפגינים רבים החלו לצעוד ברחוב קפלן ולקרוא קריאות נגד הממשלה. כמה מהם הציתו מדורה במרכז הכביש. בנוסף, היו גם עימותים בין מפגינים לשוטרים שניסו לעצור מבעדם לחסום כבישים ולהפר את הסדר. בין השאר, עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, התעמתה עם שוטרים ברחוב קפלן.

פרשי משטרה מפזרים את ההפגנה בקפלן // ללא

בנוסף, המשטרה הפעילה את הפרשים כדי לרסן את המפגינים, זאת למרות שהמפגינים היו על המדרכה.

ממשטרת ישראל נמסר: "בתום המחאה המאושרת, רוב המוחים התפזרו בשקט. מנגד, למרות השיח עם המארגנים והאישור שניתן על ידי המשטרה למתחם מוסדר בצומת קפלן, התקבצו מספר מפגינים בצומת עזריאלי, הדליקו מדורות והחלו להפר את הסדר, לא נשמעו להוראות השוטרים.
קצין משטרה הכריז על הפגנה לא חוקית והתריע שאם לא יתפזרו המשטרה תאלץ להשתמש באמצעים. לאחר שלא נשמעו להוראת הקצין, המשטרה נאלצה להשתמש באמצעים על מנת לפזר את מפרי הסדר. השוטרים עצרו שני חשודים בגין הפרת הסדר".

"שמונה חודשים של התעללות ורוע"

במהלך העצרת, איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז״ל, שנרצחה בחמ"ל בבסיס נחל עוז, אמר בעצרת: ״אני עומד בפניכם כדי לקרוא מעל במה זו לראש הממשלה ולכל מי שאחראי למחדל הנורא: קחו אחריות, אמיתית ובעיקר אמיצה. סרטוני הזוועות מרגעי חטיפת החיילות במיגונית של נחל עוז מדגישים עוד יותר את הכשלים שנבנו נדבך על נדבך. שמונה חודשים של התעללות ורוע צרוף בבנות האלה ובשאר החטופים. שמונה חודשים אחרי שהזוועה הזו קרתה בפועל. שמונה חודשים. אתם קולטים? מישהו מצליח להבין את משמעות הזמן?"

איל אשל בהפגנה, צילום: ליאור שגב

״נתניהו, הזהירו אותך והתעלמת", הוסיף אשל. "רק על זה אתה חייב לקחת אחריות ולהתפטר מייד. אתה לא ראוי לרוני. אתה לא ראוי לבנות שנרצחו, אתה לא ראוי לעם הנפלא הזה. אני עומד כאן ומלא בבושה. בושה שזו ההנהגה של המדינה שלי. בושה שזו ההתנהלות. בושה שזו המדיניות. בושה שאין לי מישהו לסמוך עליו. כולם דואגים לכיסא שלהם. לעתיד הפוליטי שלהם. אני דורש הקמת ועדת חקירה עצמאית, ובלתי תלויה, שתבדוק לעומק את כל הכשלים שהובילו לטרגדיה של 7 באוקטובר".

מפגינים נגד הממשלה בחיפה, צילום: הרצי שפירא

"כתב האישום יסתיים בהדחתך"

מיקי רוזנטל, עיתונאי וח״כ לשעבר, נאם גם הוא הערב: ״אני מאשים אותך בנימין נתניהו, שבמשך כ-15 שנים שקדמו לפלישת חמאס, הנהגת מדיניות של סלחנות והכלה אל מול האיום, מתוך תפיסה שגויה לפיה עדיפים סיבובי לחימה וחיכוך עם ארגון הטרור, שאינו מעוניין להידבר איתנו, מאשר שיח ושיג עם הרשות הפלשתינית, המתונה יותר".

הפגנה נגד הממשלה בתל אביב, צילום: AFP

״אני מאשים את בנימין נתניהו שהוא מעוניין בהמשך הלחימה למען שרידותו הפוליטית. אני מאשים את נתניהו שיכול היה להשיב עוד חטופים, אבל הוא חושש לחיי הקואליציה שלו יותר מאשר לחיי הישראלים שבידי חמאס. אני מאשים את בנימין נתניהו שהפך על פיה את האהדה העולמית לה זכינו בתחילת המלחמה – ומאיים בעצם מדיניותו להפוך את מדינת ישראל למדינה מצורעת.

שוטר משגיח על המפגינים בתל אביב, צילום: רויטרס

״אנחנו אמנם לא אלימים – אבל מאוד נחושים. כתב האישום הזה יסתיים בהרשעה. כתב האישום הזה יסתיים בהדחתך. קואליציית הייאוש וחוסר התקווה שלך מתפוררת. בחירות מיד ועכשיו״.

מפגין נגד הממשלה בתל אביב, צילום: רויטרס

גם כלנית שרון, ממובילות הארגון "החזית הוורודה", נשאה בערב דברים מעל בימת המחאה בקפלן: "כל מי שהגיעה לכאן יודעת שאת האֵֶבל ותחושת הכישלון של המדינה שלנו - יש לכולנו כל הזמן ובכל מקום. אבל לכאן, לקפלן ולעוד עשרות מוקדים ברחבי הארץ, אנחנו באות כי כאן אנחנו דורשים בחירות עכשיו. כנסת ישראל, איך עוד לא נמצאו בך נבחרי הציבור שישלחו את הממשלה הפושעת הזאת הביתה? בני גנץ, הצבת אולטימטום לנתניהו, וזה לא הזיז לו. אז למה לחכות? למה להמשיך להתלבט ולהסס בשאלה: לצאת או לא לצאת? תפסיקו להיות עציצים ותהיו שומרי הסף של העם".

חסימות כבישים בתל אביב

המשטרה נערכה בכוחות גדולים להפגנה והחל מהשעה 17:00 נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים: רחוב קפלן ייחסם מרחוב אבן גבירול עד רחוב מנחם בגין לשני הכיוונים. צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום (התנועה מופנית לשיקועים). רחוב לסקוב ייחסם מרחוב קרליבך עד רחוב קפלן לכיוון צפון, רחוב הפטמן ייחסם מרחוב שפרינצק עד רחוב לסקוב לכיוון מערב, רחוב לאונרדו דה וינצ'י ייחסם מרחוב הפטמן עד רחוב קפלן לכיוון צפון, רחוב דובנוב ייחסם משדרות שאול המלך עד רחוב קפלן לכיוון דרום, רחוב דניאל פריש ייחסם מרחוב אבן גבירול עד רחוב דובנוב לכיוון מזרח. העליות למחלף השלום מצפון ומדרום, שדרות שאול המלך ייחסמו מרחוב מנחם בגין עד רחוב ויצמן לשני הכיוונים.

2,000 מפגינים מול מעונו הפרטי של נתניהו

כ-2,000 מפגינים הגיעו בצאת השבת לקיסריה כדי להפגין ליד מעונו הפרטי של ראש הממשלה. המפגינים קראו לו להתפטר וגם לעשות עסקה עם חמאס לשחרור החטופים.

מפגינים נגד ראש הממשלה בקיסריה, צילום: ללא

חבר הכנסת לשעבר ואלוף (מיל') איל בן ראובן, נאם בהפגנה: "לראשונה קם לנו איום פנימי שמאיים על קיומנו כמדינה דמוקרטית, חזקה, ערכית ומוסרית. לאיום הזה יש שם ותפקיד: בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל. אתה ראש הממשלה, בוגד בערכים עליהם חונכנו ועליהם חינכנו את ילדינו, את חיילינו. אלו הערכים שהובילו אותנו להתגייס בשביעי לאוקטובר ולתת את כל שניתן וצריך בכדי להתאושש מהכישלון הנורא שאתה וממשלתך, הובילו אליו".

"נכון, גם צה"ל כשל ביום הנורא ההוא. מפקדי צה"ל ידעו לקחת אחריות. הם נלחמים ויש בכירים בהם שישלמו את המחיר", הוסיף. "אתה, בעליבותך, מסרב לקחת אחריות להפקרת מאות אלפי אזרחים. בהם מפוני הדרום והצפון, בהם למעלה מ-1,500 הרוגים, חיילים וחיילות, אזרחים, ילדים. בהם 250 אזרחים ואזרחיות, חיילים וחיילות שנחטפו. אתה מסרב לשלם את המחיר הנורא ולהחזיר 128 יקרים ויקרות שנמצאים, הם ומשפחותיהם בגהנום. חטופים שחלקם חיים וחלקם כבר לא... אני שואל אותך ואת המשתמטים שמסביבך איך אתם יכולים שלא לעשות הכל, כולל להפסיק את המלחמה בכדי להציל את מי שעוד ניתן? התשובה כל כך ברורה ונוראה. שרידותך ומנעמי השלטון הפכו אותך לצל אנוש חשוך. הם חשובים לך ולסביבתך יותר מחיי אלו שהפקרת ושאותם אתה ממשיך להפקיר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר