האלימות נגד משפחות החטופים: המשטרה מאבדת שליטה

בעימות בין משפחת קדם לבין מפגיני הימין, היה ברור שזה עניין של שניות - אך רק כאשר גדי איבד את העשתונות והחל העימות הפיזי, נזכרו השוטרים להתערב • "קל להגיד 'משטרת בן גביר' ולא לראות איך הדברים מתרחשים בשטח"

השוטרים התעלמו. ראומה עם דם בעלה. צילום: אבי כהן

משטרת ישראל מאבדת שליטה על הנעשה בהפגנות במוצאי שבת בתל אביב. זה בטח לא חדש, אך שמא הגיעה העת שלמשטרה אין כבר שום השפעה חיובית על ההפגנות?

גדי קדם, שאיבד שישה מבני משפחתו, מותקף

שלשום צפו שוטרי מחוז תל אביב באדישות כיצד עימות מילולי בין תומכי ימין שהחזיקו שלטים ״שמאלנים בוגדים״ ובין משפחת קדם הופך ברגע אחד לעימות פיזי, בעודם מגיבים מאוחר ובאלימות לאירוע שהיה נמנע עם קצת יותר אחריות של הקצונה הבכירה. ״אין ספק שיש שחיקה בקרב שוטרי מחוז תל אביב מההפגנות הללו״, אמר גורם בכיר במשטרה.

בהפגנת משפחות חטופים שצעדו לכיוון דרך השלום בואכה נתיבי איילון, השוטרים היו מוכנים עם מכת"זיות ופרשי משטרה. הם חסמו את הכביש המהיר עוד לפני שהמוחים ירדו לנתיבי איילון דרום, אבל המתח היה באוויר. מספיק היה לשמוע את הקצינים בשטח צועקים ופועלים מתוך עצבים כלפי המפגינים. כאשר הגיעו כמה מפגיני ימין בודדים עם שלטי "שמאלנים בוגדים", והשוטרים אפילו לא ניסו למנוע זאת מבעדם, הפיצוץ היה רק עניין של זמן - והוא הגיע.

זה החל עם עימות מילולי בין מפגיני הימין שצעקו לראומה - אישה שאיבדה את בתה, את חתנה ואת שלושת נכדיה, וכעת נלחמת לשחרר את חבריה החטופים: ״מנוולת, טוב שהילדים הלכו״. את עשרות השוטרים שעמדו שם ויכלו להיות ילדיה ואף נכדיה זה אפילו לא עניין, אולי גם מהסיבה שחושיהם קהו עם הזמן. היה ברור שעימות פיזי זה רק עניין של שניות. רק כאשר גדי קדם איבד את העשתונות לשמע הדברים, והחל העימות הפיזי - כולל בעיטה בראשו - נזכרו השוטרים להתערב. בהמשך, כאשר ראומה ניגשה אל השוטרים עם ידיים מגואלות בדם ותהתה מדוע לא מנעו את תקיפתו של גדי, אלו הסתכלו עליה בזלזול והורו לה להתרחק מהם.

ראומה וגדי קדם בתחנת המשטרה, צילום: יהושע יוסף

"הכוחות נשחקים"

״נמאס לנו לשמוע שאנחנו משטרת בן גביר״, אמר קצין שמשתתף בהפגנות מדי שבוע. ״אנשים באים ועושים את העבודה שלהם. וכן, הכוחות נשחקים, כי יש להם עוד עבודה חוץ מלאבטח את ההפגנות הללו, וחוץ מלפנות כבישים שחסומים מדי שבת. הכי קל להגיד 'משטרת בן גביר' ולא לראות איך הדברים מתרחשים בשטח, ועם מה מתמודדים השוטרים שאין להם לא יום ולא לילה״.

מצד המפגינים, הרי שלתחושתם יש בחודש האחרון עלייה במדד האלימות כלפיהם מצד שוטרי מחוז תל אביב, ואדישות של המשטרה מהקריאות של מפגיני הימין. האחרונים, לטענתם, מגיעים להפגנות רק כדי לחפש אלימות, ולא כדי להביע את דעתם. כדי להבין את הלך הרוח המשטרתי, מספיק היה לראות את השוטרים מתעלמים ממפגין ימין שעמד ליד אוטובוס העצורים ולא הפסיק להקניט את המעוכבים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר