במטרה לבלום את ההתיישבות: פלשתינים שתלו עשרות אלפי עצים ביו"ש מפרוץ המלחמה

ארגון ירדני-פלשתיני מתגאה כי נטע מעל 150 אלף עצים ביהודה ושומרון מתחילת המלחמה, על מנת למנוע את הרחבת ההתיישבות הישראלית ובניית כביש עוקף באזור גוש עציון • ארגונים אחרים נטעו עשרות אלפי עצים נוספים

תיעוד: אמל"ח אותר בכפר ביו"ש

המנהל האזרחי עקר אמש (שלישי) בהוראת ביהמ"ש העליון כמה עשרות עצים שניטעו בלב היישוב נוקדים, על קרקע שעליה נטען כי היא פלשתינית, אף שהדבר מוטל בספק. כמעט במקביל, בתחילת השבוע פרסם ארגון "APN", גוף ירדני שעיקר פעילותו ביהודה ושומרון, את פעילותו מאז תחילת המלחמה – כמות בלתי נתפסת של עצים שניטעו במטרה מוצהרת לבלום את ההתיישבות.

בארגון פרסמו השבוע כי מאז פרוץ המלחמה נטעו פעילי הארגון מעל 150 אלף עצים בשטחים חדשים. רבים מהעצים ניטעו בשטחי C ובסמיכות לגדרות הישובים בגוש עציון. בארגון ציינו כי הנטיעות בשטחי C הם הקשות ביותר בשל "הפרעות הכיבוש והמתנחלים", אך הדגישו כי "עם התמדה בסוף מנצחים".

בארגון קבלו כי נטיעת העצים בשטחי C היא הקשה ביותר בשל "הפרעות הכיבוש והמתנחלים", אך ציינו כי "עם התמדה מנצחים". "גם במקומות שעקרו לנו בעבר שתלנו שוב, והיום כבר משווקים את הפירות שלהם".

הנטיעות באזור גוש עציון, צילום: מתוך פייסבוק

מדובר באחד מארגוני ההשתלטות הפלשתינים הגדולים ביותר הפועלים בשטח. בשונה מארגונים אחרים, APN מתמקד בהשתלטות חקלאית על ידי נטיעת עצים חדשים והכשרת שטחים חקלאיים נרחבים במקומות אסטרטגים ביו"ש.

רק לאחרונה ביצעו בארגון מבצע נטיעות נרחב בסמוך לגדר הישוב אפרת בגוש עציון, במסגרתו ניטעו 1,000 עצים במקום. בארגון הצהירו אז כי "יגנו על כל סנטימטר מאדמת פלשתין" ויתמכו בחקלאים ערבים ש"מתמודדים כנגד המתנחלים שמנסים לשלוט בשטח".

בנוסף, נטעו פעילי הארגון בחודשים האחרונים מאות עצים בסמוך לואדי פוקין בגוש עציון, במקום שבו עתיד לדבריהם לעבור כביש עוקף ישראלי עתידי. "חשיבותו של מבצע הנטיעות במקום הזה נעוצה בניסיונות הכיבוש לתפוס את השטח לטובת הקמת הכביש העוקף", הסבירו אז בארגון.

לפי דו"חות הארגון, שפועל כמעט במוצהר כזרוע השתלטות על השטחים הפתוחים, מאז שנת 2000 נטעו פעיליו 2970,000 עצים בשטחי יהודה ושומרון, ועד חודש יוני צפוי הארגון הפלשתיני להגיע למספר הבלתי נתפס של שלושה מיליון עצים.

פעילי הארגון הירדני בנטיעות, צילום: מתוך פייסבוק

ההשתלטות החקלאית מטעם הרשות הפלשתינית וארגוניה הפכה נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות, בעיקר בשל האפקטיביות הרבה הטמונה בשיטה הזאת. באמצעות משאבים מועטים מאוד ניתן לתפוס שטחים נרחבים ביותר, ובמנהל האזרחי כמעט ולא נוקטים פעולות אכיפה כלפי הנטיעות הללו. כך בתוך כמה שנים, ובלי שאפילו מישהו שם לב לכך בפעמים רבות מתמלא ההר הנטוש במטעים פלסטינים המעניקים דריסת רגל ואפילו חזקת בעלות על השטח לערביי האזור עמם עובד הארגון יד ביד בכל פעם.

נתנו 297 אלף עצים,

בפורום "מאבק על כל דונם" שעוקב מקרוב אחר ההשתלטות הפלשתינית ביו"ש הגיבו לפרסום: "בזמן שהרשות הפלשתינית משתוללת באין מפריע וקובעת עובדות בשטח, מערכת הביטחון הישראלית בגיבוי הדרג המדיני מקצה את כוחותיה להרס חוזר ונשנה בהתיישבות".

בארגון טענו כי הרס הבתים הפלשתיניים בימים האחרונים על ידי המנהל הינו במטרה "לחפות על מסעות ההרס שמתנהלים בהתיישבות".

לדבריהם, "כשברגעים אלו ממש קורמת לה עור וגידים עיר ערבית חדשה בלב השמורה ההסכמית במדבר יהודה, אלפי כלים כבדים אחרים עוסקים בהשתלטות על השטחים הפתוחים ביו"ש ומימדי הפלישה החקלאית כבר בלתי ניתנים לספירה - הרס של כמה בתים בודדים בשבוע הוא לעג לרש".

"ממשלת הימין צריכה לשוב לערכים שלשמם היא נבחרה, לעודד התיישבות יהודית בכל מרחבי יו"ש ולא חלילה לפגוע בה, ולפתוח במלחמה חסרת פשרות בנסיונות הרשות הפלשתינית להקים מדינה פלשתינית דה פקטו בלב מדינת ישראל", מסרו בפורום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר