בן גביר בהלוויית אליקים ליבמן: "מי שמרחם על אכזרים סופו שיאכל את הדגים המסריחים"

אליקים הוגדר כחטוף במשך כשבעה חודשים • גופתו נמצאה לאחר שבשבועות האחרונים הוחלט בצעד חריג לפתוח קברים של נרצחים במסיבת הנובה שהתקיימה ברעים, על מנת לבדוק אם לא נעשו טעויות בעת הקבורה • אמו, אבישג ליבמן: "רצינו שתתחתן במערת המכפלה וכעת אתה נקבר לידה" • במקום נוכחים השר בן גביר, ח"כ לימור סון הר מלך והרב שמואל אליהו

אבישג ליבמן, אמו של אליקים סופדת לו בבכי. צילום: מאיר אליפור

אלפים ליוון היום (ראשון), את אליקים שלמה ליבמן בן 23, בדרכו האחרונה. ליבמן שהוגדר כחטוף בשבעה החודשים האחרונים וגופתו אותרה בקבר במרכז הארץ ביום שישי האחרון, הובא לקבורה בבית העלמין העתיק בחברון. דודו של אליקים, שלמה שניאור, שעל שמו הוא נקרא, נרצח בשומרון לפני מספר שנים. 

הלויית אליקים ליבמן ז"ל, צילום: חנן גרינווד
מאות בהלוויית אליקים ליבמן ז"ל, צילום: חנן גרינווד

גופתו נמצאה לאחר שבשבועות האחרונים הוחלט בצעד חריג לפתוח קברים של נרצחים במסיבת הנובה שהתקיימה ברעים, על מנת לבדוק האם לא נעשו טעויות בעת הקבורה.

דברי אבישג אמו של אליקים שלמה ליברמן ובן גביר מהלוויתו של אליקים שלמה ליבמן הי"ד שנרצח בשמחת תורה

הסיבה לכך היא שחלק מהגופות נשרפו באופן חמור, והיה חשש כי בכאוס שנוצר נקברו יותר מנרצח אחד בקבר. הקבר בו אותר ליבמן נפתח ב-10 באפריל. במהלך הלוייה הודתה המשפחה למשפחות הנרצחים על ההסכמה לפתוח את הקברים הרבים.

השר לבטחון פנים איתמר בן גביר נשא דברים בלווייה: "מי שמרחם על אכזרים סופו להתאכזר לרחמנים, לבנותינו ומשפחתנו, מי שמרחם על אכזרים סופו שיאכל את הדגים המסריחים, שיספוג את ההרוגים וגם יגידו עליו שהוא לא הומני. רק לפני כמה שעות ירו החמאס טילים על חיילינו, במקום שבו בשם ההומניות בשם הרצון להראות לעולם כמה אנחנו טובים. ישראל מעבירה אוכל לחמאס ואני מתבייש שהייתי היחיד בקבינט שהצביע נגד זה. אני נעצב כאשר ממשלת ישראל לא עומדת בעיקרון שדברנו בו בתחילת המלחמה - הומניטרי רק תמורת הומניטרי".

"אני מתבייש שאני צריך להיאבק עם נציגי משרד המשפטים לא לתת פרי ביום לנוח'בות, לספק להם הסברים למה סגרנו את הקייטנות, לספק הסברים בממשלה למה צריך לסגור את אל ג'זירה ולעמוד על הרגליים האחוריות שלא ייכנסו משקיפים זרים לכלא. מול הטמטום הזה עומדת משפחת לימבן איתנוים בתדעתם גיבורים במעשיהם. זה מתחיל מדורי דורות לאהבת עם ישראל".

"אני מתפלל שאליקים יתן לנו כוח להכנס לרפיח ולעשות טיפול שורש, כוח לתת מלחמה בלבנון, וכוח גם לא לשתוק באיראן כשתוקפים אותנו - רק בכוח בעזרת השם ננצח". 

"נצעק שנינו יחד בשני העולמות - די ה', די לחטופים ולייסורים"

אחותו אושרה: "אני לא מאמינה לסיטואציה, שהגענו ליום הזה ולרגע הזה. זה לא נקלט שהחיים ימשיכו בלעדיך. כמה לילות בלי שינה, מחשבות חרדות וציפיות, וכמה כאב להבין שזה נגמר ולא יחזור, נגמרו השיחות איתך והנסיעות בווליום. כמה רצית חיים טובים ושמחים לכולם. מה כבר אפשר להגיד במילים, איך בכלל אצליח לדמיין חיים אחרים בלי הטמטום והצחוק, כמה לבבות כבשת וזה כל כך התאים לך לחיות בפשטות בלי לדעת כמה אתה עושה".

אחותו הבכורה ספדה לו: "זכיתי באח שהוא גיבור בחייו ובמותו שקידש שם שמיים במעשיו האצילים. אני אתגעגע אליך בכל איבר בגוף ולא יודעת איך עוד אפשר לחיות חיים שלמים בלעדייך אבל אנחנו עם של נצח. אף פעם לא אהבתי שאומרים את זה בלוויות אבל אני יודעת שנצא מחוזקים, ששום אויב מר ככל שיהיה לא ישבור את רוחנו או ינתק אותנו מאדמתנו".

אבישג ליבמן, אמו של אליקים, ספדה לו בבכי קורע לב שגרם לרבים לדמוע: "בני אליקים שלי. נשמה ענקית שירדה לעולם. ילד מתוק חייכן וחכם. בזכותך אלפים לא דיברו לשון הרע, הדליקו נרות והוסיפו ברכה. בחרת להציל חיים. בטוחה שאתה דואג למעלה לאיתן חברך ולחטופים".

"כאן בחברון עשו לך ברית וחלק'ה והנחת תפילין. אתה עכשיו למעלה ליד כסא הכבוד ואנחנו כאן למטה ונצעק שנינו יחד בשני העולמות - די ה', די לחטופים ולייסורי המשפחות, די לפצועים ולאלמנות, אנחנו בשלים לגאולה ולתחיית המתים. קדש את שמך בעולם, חוס עלינו ותן מזור לנפשנו הפצועה. תודה על הזכות לגדול איתך, ללמוד מחוכמתך ומכיבוד ההורים, נוח על משכבך בשלום. בני אהובי אוהב אותך לעד ומחכה שתחזור אליי". 

אבישג ליבמן, אמו של אליקים סופדת לו בבכי, צילום: מאיר אליפור
הלויית אליקים ליבמן. המשפחה, צילום: מאיר אליפור

אחיו אלקנה ספד לו: "היית רוצה שלא נכנע לאמריקנים ולא לקטארים. עם ישראל רוצה נקמה ממלכתית, לא לשם הרג אלא לשם שלום. עם ישראל רוצה נקמה".

הרב שמואל אליהו: "המקום הזה זוכר חסדי אבות ומביא גואל, מקום שממנו צומחת גאולה וישועה. אנחנו צריכים פה עכשיו לעמוד בכאב פרטי ולאומי, הכאב של משפחת ליבמן ושל עם ישראל. כאב השכינה. בנבואת ירמיהו נאמר 'כי גדול היום הזה מאין כמוהו ועת צרה ליעקב וממנה אוושע'".

אליקים ליבמן ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

"עוד מעט יום העצמאות ואומר לנו ירמיהו הנביא צריכים לשבור את עול גלות הגוים מעל צווארנו. לא צריך ללכת לפי האיחוד האירופי או מערכת הבחירות של ארה"ב, דמו של אליקים ושל כל הנרצחים, כל הכאב הזה הרבה יותר חשוב מהבחירות. נזכיר במקום הזה את מה שאבא היה אומר - אברהם אבינו, שרה אמנו תעמדי על דעתך. גרש את האמה הזאת ואת בנה. יצחק אבינו תעמוד לפני אבינו שבשמיים, תאמר כמו שאמרת מסרתי נפשי".

"כבודן של בנות ישראל היה חשוב לך"

ראש מועצת קרית ארבע ישראל ברמסון: "אליקים אתה מזכיר לי את דודך שניאור שלמה. באהבת הארץ שלו, בגבעות יצהר שם נפל על הגנת הישוב, חיייל ללא מדים וכך הוריך המשיכו ובעצמם מהווים מופת לכולנו לא בדיבורים אלא במעשים. יכולת לברוח זה בסדר כולם היו מבינים אבל חזרת שובו ושוב - כבודן של בנות ישראל היה יקר לליבך. כך גדלת וחונכת, משפחת ענקים שחיה בתוכנו של מוסרי נפש מאז ומעולם זו הדרך ואין בלתה, משפחה של גואלים, דור של גאולה. מי ייתן ונזכה לאחדות בליבנו. ולממשלת ישראל נאמר אנא סיימו את המלאכה".

"כמה התגעגענו, כמה התפללנו"

הרב אברהם יצחק שוורץ: "כתוב בהלכה שלא מספידים בחודש ניסן. זו הלוייה ציבורית, ברשות משפחת ליבמן, רבנים שרים ואישי ציבור וכל הציבור הקדוש. אליקים כמה התגעגענו אליך, כמה חיכינו לך וכמה התפללנו שתחזור קשה לנו לא לבכות".

"לפני כמה חודשים קמתי עם חלון שזו פעם ראשונה שאני מספר אותו ואני שואל מה להגיד לאליקים ואומרים לי תגיד לו 'המקום ינחם אתכם'. שמרתי בלבי ואמרתי הלוואי וזה חלום שווא. כמה עוררת אותנו".

"אני מבקש לפנות למשפחות החטופים. הכאב הדאגה הצער הנורא והתפילות אינם נחלתם של צד פוליטי או משפחתי - הוא של כולנו. בניכם ובנותיכם הם של כולנו. הכאב הוא עצום גם אם יש מחלוקת על הדרך הנכונה לשחררם, מכאן אנחנו נושאים תפילה לשחרור כולם שישובו לביתם בקרוב".

"אליקים, גדלת כאן בחברון עיר האבות, לך אליהם ובקש עלינו. אבינו מלכנו עשה למעננו. אליקים שלמה נעלם מעיננו בהשגחה אלוקית חצי שנה ויותר אבל הוא זיכה אותנו לפגוש את האמונה הגדולה של משפחת ליבמן. יהיה רצון שכח גבורתכם עם זכותו של אליקים יעמוד לכל המשפחה, לחברון ולכל עם ישראל ונזכה לגאולה שלמה בקרוב". 

הלויית אליקים ליבמן בחברון, צילום: חנן גרינווד

סבו של אליקים העביר בדבריו ביקורת על הממשלה: "גוררים רגליים, האם אבדה חכמתם? זה ששר בטחון הפנים שנמצא פה לא מצליח לשכנע אותם, אומר הכל".

הודעת האבל על אליקים ליבמן ז"ל, צילום: ללא קרדיט

"אנו מביאים את בננו האהוב והגיבור אליקים שלמה לקבר ישראל בעיר האבות חברון", נמסר ממשפחתו. "בננו הקדוש גיבור ישראל, היה חובש קרבי בהכשרתו. במשך שעות טיפל במסירות נפש בעשרות פצועים ביער רעים, ועלה יחד עמהם בסערה השמימה, בידי השפלים והבזויים שבאוייבנו. אנו קוראים למנהיגי ישראל להמשיך את המערכה הצבאית כנגד כל אוייבי ישראל ולהשיב את כבוד ישראל יחד עם כל החטופים בניצחון מלא ואמיתי. מתפללים לשלומם והצלחתם של כל חיילי צה''ל ולרפואת כל הפצועים". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר