"התפוח נפל רחוק מהעץ": ביקורת חריפה על דבריו של הרב הראשי לישראל

בשיעור השבועי שלו אמר הרב יצחק יוסף שאזרחי ישראל ניצלים מירי הטילים בזכות בני הישיבות ולא בזכות הרמטכ"ל או צה"ל • יאיר לפיד תהה האם הרב היה מסכים שלא תופעל כיפת ברזל בשמיים בשכונת מגוריו • דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו כתב: "על איזה ניסים ונפלאות הוא מדבר? ‏על מאות הנרצחים והנופלים?"

הרב הראשי יצחק יוסף . צילום: אורן בן חקון

דבריו של הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, מאתמול (שבת) לפיהם אזרחי ישראל ניצלים מירי הטילים בזכות בני הישיבות ולא בזכות הרמטכ"ל או צה"ל, עוררו תגובות רבות. 

דר וסחרת הפקות

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד אמר ברשת ב': "אני שואל את עצמי אם הוא היה מסכים שלא היו שמים כיפת ברזל בשכונה שלו. כל האנשים שמחאו לו שם כפיים צריכים להתגייס כמו כל צעיר ישראלי אחר". לפיד אמר את הדברים ברשת ב׳.

יירוטים מעל הכנסת במהלך התקיפה האיראנית, צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

השר חילי טרופר התייחס לאמירתו של הרב ואמר: "בסוף השבוע, שלושה טייסים של חיל האוויר שיתפו בראיון על מקצת אירועי ליל התקיפה של איראן את ישראל. הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף דיבר בפני תלמידיו גם הוא על ליל התקיפה מאיראן. צניעותם ומעשיהם של הטייסים עמדו בניגוד מוחלט להתנשאות ולקנטרנות של הרב".

לדבריו הטייסים סיפרו על האירוע ועל ההתמודדות שלהם בתוכו. לעומתם תגובתו של הרב הייתה זלזול מוחלט בכוחות. "כל זה בזמן שעשרות אלפי בני ישיבות בחופשת 'בין הזמנים' לעומת עשרות אלפי חיילים שעודם מסכנים את חייהם בגבולות ובשדה הקרב. בסוף שבוע שכזה, הטייסים הצנועים והמעשיים נוטעים בי הרבה יותר גאווה ואמונה מאשר הרב הראשי לישראל".

השרה סטרוק כתבה בפוסט בפייסבוק על מינוי הדיינים והדגישה כי אין סתירה בין ללחום בצבא לבין לימוד תורה. "בימים בהם רעשה הזירה הציבורית סביב השאלה "תורה או צבא", זכיתי אני לארח בלשכתי, בזה אחר זה, עשרות תלמידי חכמים שנטלו חלק פעיל מאד במלחמה, חלקם אף הגיעו לפגישה במדים, הישר משירות המילואים, וההמלצות הכתובות שלהם, אלה שנכתבו ע"י דיינים בבתי הדין, מעידות ללא בדל של ספק על גדלותם בתורה. היש הוכחה טובה מזו לכך שאין סתירה בין השניים?

גם דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, הצטרף לביקורת על הרב וצייץ בחשבון הטוויטר: "יש לי כבוד מובנה לרבנים. ‏הכרתי והערכתי מאוד את אביו, הרב עובדיה יוסף ז״ל , את חוכמתו, והכרעותיו בנושאים בטחוניים רגישים. התפוח נפל רחוק מן העץ. ‏על איזה ניסים ונפלאות הוא מדבר? ‏על מאות הנרצחים והנופלים? על אלפי הפצועים? ‏על הקהילות החרבות? ‏על החטופים ? על רבבות העקורים ? ‏על מה?".

"דברי הרב הראשי כפיות טובה וילול השם". הרב דוד סתיו, צילום: יוסי זליגר

כזכור, בשיעורו השבועי הקבוע שהתקיים אמש בשכונת היזדים בירושלים, דיבר הרב יוסף על האיומים הביטחוניים על ישראל, ירי הטילים מצפון ודרום והירי מאיראן. לדבריו, "13 אלף טילים זרקו על המדינה שלנו, ברוך השם איזה ניסים ונפלאות היה לנו, בזכות מה זה? בזכות הרמטכ"ל? בזכות מי? בזכות בני התורה בני הישיבות, שיושבים ועוסקים בתורה". 

"דברי הזלזול של הראשון לציון ברמטכ״ל ובחיילים בעיצומה של מלחמה הם כפיות טובה וחילול השם", תקף הרב סתיו את דברי הרב הראשי. "אין סתירה בין הכרה בחשיבות התורה ולומדיה לבין החיוב לקיים את מצות התורה ולצאת למלחמת מצוה לעזרת ישראל מיד צר. דברי הזלזול של הראשון לציון ברמטכ״ל ובחיילים בעיצומה של מלחמה הם כפיות טובה וחילול השם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר