"נשרוף את המדינה": אלפים צעדו לאחר פיצוץ העצרת בכיכר החטופים; שוטרים התעמתו עם מפגינים | צפו

משפחות החטופים הודיעו כי מעתה לא ייתקימו יותר עצרות בכיכר: "זו השבת האחרונה שלנו כאן" • נתיבי איילון נחסמו לתנועה • דיווח: המשטרה כיבתה מיקרופונים של משפחות החטופים על גשר בגין • "אל תדבר על ניצחון כשהן עדיין שם", אמרה אביבה סיגל • שירה אלבג: "אני שוומעת את לירי צועקת, 'אמא הצילו! הוא פוגע בי!'"

משפחות חטופים צועדות לקריה

החרפה במאבק: משפחות החטופים סיימו מוקדם מהצפוי את העצרת הדרמטית בכיכר החטופים בתל אביב הערב (מוצ"ש), האחרונה לתקופה זו, בסיומה החלו לצעוד לכיוון הקריה ורחוב דיזינגוף. בהמשך, גם מפגינים מהמחאה בקפלן נגד הממשלה הצטרפו לצעדה ורבים הגיעו לאזור שערי הקריה בתל אביב. מפגינים חסמו את איילון דרום ודרשו "לשחרר את החטופים עכשיו". המשטרה הכריזה על ההפגנה כלא חוקית.

מפגינים חוסמים את איילון

על פי טענות, במקום התפתחו אירועי אלימות במקום בין השוטרים למוחים, והמשטרה כיבתה את המיקרופונים של המשפחות על גשר בגין. 

בין השאר אמרו בתום העצרת: "צאו לרחובות ובואו נשמיע קול אחד! לא נעמוד כאן יותר! הגענו לקצה". הדברים מגיעים על רקע יציאת ראש המוסד להמשך השיחות בקטאר ועל רקע קריאת חלק ממשפחות החטופים נגד נתניהו.

"כשהייתי בעזה לקח לי זמן להבין שאני חטופה, מהר מאוד הבנתי שאין לי זכויות. בשניה שמשכו לי אבשיער ודחפו את קית' על האדמה הבנתי שאין לי זכות בחירה בכלום. הייתי רואה את המחבלים עם הרובים. הייתי מסתכלת על הבנות מפוחדות ושואלת עצמי - מה אני עושה פה?", אמרה אביבה סיגל, ששוחררה אחרי 51 ימים מהשבי בעוד בעלה קית' סיגל עדיין בשבי.

מפגינים בכיכר החטופים, צילום: רויטרס

"הרגשתי כאילו אני כלום, התייחסו אלי כאילו אני כלום. למזלי נטפתי עם בעלי. נתן לי הרגשה שאני לא לבד. היה שם עבורי. אם כבר להיחטף לעזה - אז עם קית'. ועכשיו מה אני בשבילו? מה אני בשביל עצמי? מה אני בשביל המשפחה? אין לי מושג. אין לי מושג מה אני עושה בחיים שקיבלתי. אין לי מושג איך להמשיך. אין הרגשה יותר קשה שאני לא יכולה היות שם בשביל קית'", הוסיפה סיגל.

"אני מרגישה כמו אדם שמסתובב בעולם וממפנים ריקה, אני שבורה. איך אני אמורה לחיות ככה? אני שואלת אותך הרמטכ"ל, ראש הממשלה שר הביטחון - אני מתה פה. אתם מבינים את זה? אנחנו מתים כאן מבפנים. אתם מדברים על ביטחון ו-19 חטופות נאנסות שם". 

העצרת בכיכר החטופים, צילום: ללא

"אתם מדברים על לחכות להבשלת תנאים ושני ילדים מתוקים רק רוצים לראות את אבא. אתם דוחים דיונים וכמעט 40 משפחות רק רוצים לקבור את הילדים שלהן. אתם מתנהגים כאילו המשא ומתן הוא משחק ילדים. איפה הלב והערכים שלכם? אנשים ריקים מתהלכים במדינה שאתם אחראים עליה. אני לא מוכנה לזה יותר. אפילו לא עוד יום אחד. קחו אחריות"

לסיום אמרה: "אני לא יודעת אם הוא בחיים. אתה שומע אותי ביבי? אני לא יודעת אם בעלי בחיים. אל תדבר על ניצחון, שום דבר לא יעבוד, שום דבר לא עבד עד עכשיו. אסור לך להחזיר את המשלחת מקטאר בלי עסקה. דבר אחרון - קית' אם אתה שומע אותי? אני רוצה שתדע ששי בחיים, ושאנחנו נלחמים שתחזור ולא נפסיק עד שתחזור אלינו הביתה".

"התשמע קולי"?

"אוהד אהוב שלנו, התשמע קולי?", אמרה רז בן עמי, ששוחררה מהשבי ובעלה אוהד עדיין בשבי. "אחרי 54 ימים אני רוצה לומר תודה על זה שחזרתי. תודה שאני עומדת כאן הערב. תודה לעם ישראל. אני עומדת כאן מולכם כי חזרתי מהשבי הגוף חזר אבל הנפש נורה בעזה. אני לא יכולה לחזור לחיים שאין בהם את אוהד. הכוח אוזל, אין מנוחה לנפש אין מנוחה לגוף. הייתי שם, אין אויר ואין אור ואני יודעת שאם משהו מצליח להחזיק אותם שם זה שהעם עם הלב הכי גדול".

עצרת משפחות החטופים בתל אביב, צילום: אדר איל

"אני יודעת כי אותה תקווה החזיקה אותי במקום שיש מלא חושך. זו זכות לחיות כאן. פדיון שבויים הוא לא רק מצווה אלא ערך אנושי נעלה ביטוי של ערבות הדדית וחמלה. תמיד היינו כאלה ואנחנו לא מתכוונים לוותר".

"אנחנו מתחננים על חיי אהובנו החפים מפשע. אותנו המדינה הפקירה וזו תפקידה של הממשלה לתקן את העוול שנעשה לנו. לא מתפקדנו להתחנן. ממשלה תעשי את תפקידך ותוציאי את החטופים מעזה כי שעון החול אזל. אדוני ראש הממשלה אל תשנה את פניה של החברה הישראלית, אף אחד לא יכול לשרוד מה שעוברים שם. מדינה שלמה קוראת לך להציל אותם, החזר אותם הביתה. אדוני רהמ בשם החטופים, בשם עם ישראל תן לנציגים את הפקודה - לא חוזרים בלי עסקה".

"שומעת את לירי צועקת, 'אמא! הצילו!'"

"אני שומעת את לירי צועקת, 'אמא! הצילו! הוא פוגע בי!", אמרה שירה אלבג, אמה של לירי אלבג. "אני לא עוצמת עין, 176 יום, שהחטופים נמצאים בגהינום, החברה הישראלית זקוקה לניצחון מוחלט והואור שלנו גובר על החוך. אנחנו צריכים להיות אנחנו בשלמותנו. עם ישראל לא ישכח ויסלח לכל מי שמונע עסקה שתחזיר אותם אלינו. אחרי 176 יום נגמרו התירוצים, תנו לצוות המו"מ להביא עסקה. אחרי חודשים שבהם הייתם לצידנו ושאלתם איך אפשר לעזור - הגיע הזמן לצאת למאבק נגד האדישות. אני מבקשת עכשיו צאו לרחובות ובוא נשמיע קול אחד".

צעדת משפחות החטופים, צילום: REUTERS

"מהיום - כל השבוע אתם הולכים לראות אותנו בכל המדינה ואנחנו הולכים לשרוף אותה כי לנו נמאס! נמאס שאתם משקרים לנו. אתם לא עושים הכל!" אמרה שיר, הבת של קית' סגל. "זה לא רק שלנו זה של כולם. כל עוד האנשים האלה לא חוזרים הביתה גם אנחנו לא חוזרים הביתה. כולם יוצאים לרחוב ושורפים את המדינה. "הם יוצאים לחופש ואנחנו אומרים להם שום חופש לא יהיה פה. כולנו עולים לכנסת ישראל באמירה שאין חופש עד שכל החטופים חוזרים הביתה". 

עוד הוסיפה: "צאו איתנו לרחובות בקול מאוחד וברור. צאו איתנו להחזיר את הבנות שלנו הביתה,להחזיר את הילדים שלנו הביתה. צאו להחזיר את המבוגרים, הגברים, החיילים, הנרצחים, צאו איתנו לרחובות להחזיר את החטופים

מוקדם יותר היום התקיימה הצהרה של מספר משפחות ליד הקריה בתל אביב, במהלכה קראו להחלפת ראש הממשלה בשל "טרפוד עסקה להחזרת חטופים על ידו ודאגתו ליציבות הקואליציה על חשבון חייהם". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר