״מתווה השתמטות מביש״: לקראת ישיבת הממשלה בנושא חוק הגיוס - מיצג טנק וחמורים מול הכנסת

ישיבת הממשלה נדחתה למועד לא ידוע ומפגינים הגיעו הבוקר לבני ברק • "הממשלה מתכוונת להעביר מתווה השתמטות מביש ממניעים פרסונליים ואנטי-ממלכתיים" • במקביל, הפגינה קבוצת "בונות אלטרנטיבה" מול ביתו של השר גדי איזנקוט בהרצליה • לטענת הפעילות: "מסמוס עסקת החטופים ופארסת חוק ההשתמטות הן ההוכחה שזמנה של הממשלה הזו תם"

אחים לנשק: "לא ניקח לבדנו את המדינה על הגב - לא נהיה החמורים שלכם" // צילום: יוני ריקנר

עשרות מוחים מארגון אחים לנשק, לוחמי מלחמת יום הכיפורים וארגונים נוספים, מפגינים כעת (שלישי) סמוך למשרד ראש הממשלה בירושלים. המפגינים נושאים דגלי ישראל וחלקם לובשים חולצות עליהן נכתב: ״בחירות מיד״. בנוסף, המפגינים הציבו במקום טנק מקרטון ועליו דגל ישראל ושלט גדול עם הכיתוב: ״משתמטים בעזרת אשם״.

במקום ישיבת הממשלה - הפגנת החמורים, צילום: אורן בן חקון

לוחמי יום הכיפורים 1973 טענו כי: ״החוק שיובא לאישור הממשלה הוא קומבינה פוליטית שתנציח את ההשתמטות. היום כבר ברור כי גיוס חרדים הוא צורך ביטחוני-לאומי. ממשלת המחדל, שאיבדה את אמון העם, פוגעת בביטחון ויורקת בפרצופם של המשרתים, כדי לרצות עסקנים חרדים. חייבים להפסיק את האפליה בין דם לדם ואת החגיגה על חשבון המשרתים. גנץ וגלנט, אם החוק עובר הפגיעה בצה"ל תהיה על שמכם״.

מאחים לנשק נמסר: "מאות פעילים ופעילות של אחים לנשק ושל לוחמים לשוויון בנטל עלו לירושלים במטרה לעצור את חוק ההשתמטות". המפגינים ניצבו לצד חמורים כדי להעביר מסר ברור לחברי הקואליציה: "סיימנו להיות החומרים שלכם, מה שהיה לא יהיה".

הדרך לחוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון

מאחים לנשק נמסר: "בלי יעדים בחוק, בלי קנסות אמיתיים, בלי סנקציות פליליות, בלי הגדרה מיהו חרדי - חוק ההשתמטות הוא המשך מכירת החיסול של מדינת ישראל. נתניהו ממשיך לשקר, אבל אנחנו התעוררנו והרחובות יתמלאו בעם ישראל. הציבור הליברלי איננו בהמת משא וקולו יישמע חזק וברור: 75 שנות אי שוויון הסתיימו ומה שהיה לא יהיה".

"חוסר אחריות קיצוני"

מפגינים הגיעו הבוקר להפגין מול ישיבת סלבודקה בבני ברק במחאה על הפטור מגיוס הנדון בימים אלה בממשלה. המפגינים טענו כי "היום מתכוונת הממשלה להעביר מתווה השתמטות מביש, ממניעים פרסונליים, סקטוריאלים ואנטי-ממלכתיים. המפגינים מוחים בשם הרוב העצום של אזרחי/ות ישראל הדורשים שוויון בנטל. מה שהיה לא יהיה, רק שירות לכולם".

קראת חוק הגיוס: הפגנה ליד ביתו של הרב לנדו בבני ברק

במקביל הפגינו פעילות מקבוצת "בונות אלטרנטיבה" מול ביתו של השר גדי איזנקוט ודרשו כי הוא והשר בני גנץ ייצאו מיד מהממשלה. לטענת הפעילות, מסמוס עסקת החטופים על ידי הממשלה ופארסת חוק ההשתמטות הן ההוכחה שזמנה של הממשלה הזו תם, ושלחברי המחנה הממלכתי אין את ההצדקה המוסרית להישאר בה.

מאות אזרחים, מילואימניקים ומילואימניקיות, הפגינו הבוקר מול ישיבת סלבודקה, בראשות הרב דוב לנדו והרב משה הילל הירש, ממנהיגי הציבור הליטאי. במקביל, החלה הפגנה גם מול ביתו של השר גדי איזנקוט בהרצליה בקריאה לשוויון בגיוס.

החלה מחאה מול ביתו של הרב לנדו בבני ברק // בן כהן וברק דור

ההפגנה בבני ברק התקיימה כאמור על רקע כוונת הממשלה להעביר מתווה פטור מגיוס חרדים. המפגינים הניחו על הרצפה נרות נשמה בצורת המספר 596, כמספר חללי צה״ל שנפלו מאז פרוץ המלחמה, ומוחים בשם "הרוב העצום של אזרחי ואזרחיות ישראל הדורשים שוויון בנטל".

מיוזמי ההפגנה נמסר: ״בזמן שטובי בנינו ובנותינו נלחמים בעזה, נדרשות עזות-מצח וחוסר אחריות קיצוניים כדי לקדם חוק השתמטות. לא נאפשר אפלייה בין דם לדם. לא נאפשר מצב של 'אדונים ומשרתים'".

הפגנות מול ישיבה בבני ברק: "שירות לכולם",

עוד מסרו יוזמי ההפגנה: "לא נאפשר מצב שבו צעירים חרדים גם לא משרתים, וגם מקבלים כסף מהמדינה ולא נקבל שום קומבינה פוליטית שמטרתה הארכת ימי הקואליציה, על גבנו ועל חשבוננו. הרבנים צריכים לדעת שעידן האפליה הסתיים, ועידן המסמוסים הסתיים: אנו מבינים ש'מי שלא לומד תורה - שיתגייס', פירושו שאף אחד לא יתגייס. באנו לבני ברק כדי להבהיר זאת באופן שאינו משתמע לשני פנים. עד כאן! שירות לכולם״.

"גדי ובני - הצו 8 שלכם נגמר"

במקביל, ועל רקע יציאת גדעון סער מהממשלה ולקראת ישיבת הממשלה בה יובא לדיון חוק הגיוס הגיעו הבוקר פעילות בונות אלטרנטיבה לביתו של השר גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי בדרישה שיצא מהממשלה מיד.

הפגנות מול ישיבה בבני ברק: "שירות לכולם", צילום: בן כהן וברק דור

לטענת הפעילות: "מסמוס עסקת החטופים על ידי הממשלה ופארסת חוק ההשתמטות הן ההוכחה שזמנה של הממשלה הזו תם, ושלחברי המחנה הממלכתי אין את ההצדקה המוסרית להישאר בה".

מייסדת בונות אלטרנטיבה, מורן זר קצנשטיין אמרה: ״לחטופות והחטופים שלנו אין זמן, לצבא שצריך עוד עשרות אלפי חיילים אין זמן, ולאזרחי ישראל מגיעה הזכות לבחור מחדש את נציגיהם. גדי ובני, הצו 8 שלכם נגמר. צאו״.

"בונות אלטרנטיבה" מול ביתו של השר גדי איזנקוט, צילום: בונות אלטרנטיבה

נזכיר כי הממשלה צפויה להצביע היום על ההחלטה לדחיית ההכרעה במתן הפטור לחרדים משירות בצה"ל. הקואליציה הפיצה אתמול טיוטה מתוקנת להצעה, שבה נמחק הסעיף, שפורסם לראשונה ב"ישראל היום" הקובע כי גיל הפטור יועלה ל-35, ונקבע שיוטלו סנקציות כלכליות על מוסדות שלא יעמדו ביעדי הגיוס - אך היעדים לא נקבעו. לפי הטיוטה, היעדים השנתיים ייקבעו בממשלה עד 19 במאי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר