"הצילו, אל תירו, אנחנו מתחת לגרם המדרגות": נחשפה הקלטה מצמררת של החטוף אלון שמריז שנורה בשוגג

ההקלטה נמצאה על גופת כלב של עוקץ שנכנס למקום המסתור של שלושת החטופים • יונתן שמריז, אחיו של אלון, הגיב לתיעוד: "הקשבתי והדמעות זלגו והדם קפא במשך כמה דקות, אף אחד לא צריך לשמוע את זה" • צה"ל דחה סופית את בקשת המשפחה להכיר באלון כחלל צה"ל

קשה להאזנה: "הצילו!" - נחשפה הקלטה מצמררת של החטוף אלון שמריז שנורה בשוגג // באדיבות כאן 11

בהקלטה שנחשפה היום (ראשון) בכאן 11, נשמע קולו של אלון שמריז ז"ל מבקש - "הצילו, אל תירו, אנחנו מתחת לגרם המדרגות". כוחות צה"ל הכניסו למבנה שבו הוחזקו החטופים אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה, כלב עוקץ. אלון, שהיה בוגר יחידת יהל"ם, הבין כי מותקנת עליו מצלמת גו פרו, והשלושה צעקו ללוחמים וביקשו שיצילו אותם. ההקלטות התגלו לכוחות רק אחרי שהחטופים נהרגו.

אלון שמריז ז"ל, צילום: ללא קרדיט

במשך חמישה ימים אלון, סאמר ויותם היו במסע הישרדות, כשהם מנסים לעשות כל שביכולתם כדי שכוחות הצבא שהיו בסמוך אליהם יזהו שהם נמצאים במקום. לבסוף, הם נהרגו מאש צה"ל בשוגג, לאחר שזוהו כמחבלים.

אביו של יותם התייחס בכאב לרגעים האחרונים של בנו בראיון לכאן 11: "הם היו צריכים לעשות פעולות מאוד פשוטות, לכרוז להם, לנסות ולברר. אני לא ביקשתי שייכנסו לבית ויסכנו את עצמם, ההפך, יכלו לדרוש מהילדים לצאת החוצה. אבל במקום זה מה הם עשו? הם הכווינו לשם מסק"ר וירו שני טילים לתוך הבית.

"אלון ידע להביא אותם מתחת למדרגות, כי זה היה המקום הכי בטוח בתוך הבית. אלון הבין שהכל נמצא על הכתפיים שלו. הם איתרו שלוש מפות שולחן, בגדלים של בערך מטר וחצי על מטר, והם מצאו קופסה של אריסה. על מפה אחת הם כתבו SOS, באנגלית. במפה השנייה הם כתבו 'הצילו, שלושה חטופים'. הם הניחו שם אבנים וקיבעו את זה כדי שזה לא יזוז. הכל היה בכתב יד של הבן, קל מאוד לזהות, לאלון יש כתב מאוד מיוחד. וכל פעם שהילדים הציבו את מה שהם הציבו הצבא חשב שזה פיגוע משיכה".

"היה אמור להיגמר אחרת". הלוויתו של אלון שמריז, החטוף שנורה למוות על ידי כוחותינו, צילום: ללא

הוא ממשיך ומתאר: "הם הורידו את החולצה, הכינו דגל לבן מקובע על מקל של קרוב למטר שמונים. והוא בא באור יום, יום שמש, אין אבק, באמצע רחבה די גדולה. שלושתם יצאו, והצלפים משום מה חשבו שהם מחבלים, ואפילו לא ניסו להזהיר אותם ופשוט ירו בהם למוות. ואחרי איזה שעה וחצי הצבא הלך לעשות וידוא הריגה. כשהם ניגשו לגופות, פתאום הם גילו את הגופה של יותם. והם ראו עליו קעקועים, וראו שהוא ג'ינג'י, ואז הבינו שזה לא יכול להיות מחבל חמאס, זה לא טיפוסי למחבלים של החמאס לעשות קעקועים. אלון נורה מכדור אחד, באזור החזה. אם היו ניגשים אליו בזמן, היה אפשר להציל.

"פספוס נוראי. אלון לא היה צריך אותנו. אלון עשה את העבודה הזאת בשביל כולם. כל מה שהצבא היה צריך לעשות זה לחבק אותו. ובמקום זה הצבא ירה בו. כואב הלב, זה לא היה צריך לקרות". 

יותם חיים ז"ל. "היה מאוד מוכשר, חכם, אבל מלא בכאב", צילום: באדיבות המשפחה

יונתן שמריז, אחיו של אלון, הגיב לתיעוד: "את התחקיר ראינו בגלילות מול חבורת קצינים זחוחים. בקטע של ההקלטות אמא שלי יצאה כי ידעה שלא תעמוד בזה. הקשבתי והדמעות זלגו והדם קפא במשך כמה דקות. חשבתי שזה מאחורינו. אף אחד לא צריך לשמוע את זה. והנה, צה"ל מדליף ועושה לנו טרור פסיכולוגי של חמאס. עכשיו זה בחוץ, לעולם. תחי מדינת ישראל".

סאמר טלאלקה ז"ל, צילום: ללא קרדיט

כזכור, צה"ל דחה סופית את בקשת משפחותיהם של אלון שמריז ויותם חיים להכיר בהם כחללי צה"ל. ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, הודיע על כך רשמית למשפחות, אך הותיר פתח להקמת ועדה שתדון בנושא בעתיד.

השלט שנמצא בבית שבו שהו שלושת החטופים שנורו בשוגג, צילום: דובר צה"ל

שמריז וחיים נורו בשוגג למוות בשכונת סג'עיה בעזה, ביחד עם סאמר טלאלקה. השלושה הצליחו להימלט מדירה שבה הוחזקו, ולמרות שיצאו כשפלג גופם העליון עירום והחזיקו בד לבן הם נורו בידי קלע שסבר כי מדובר במחבלים. שניים מהם נהרגו מייד, וחטוף נוסף נורה למוות בהמשך – בניגוד להוראת מפקד הגדוד לחדול מירי. תחקיר צה"ל העלה ליקויים רבים בתפקוד הכוח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר