בצבא החליטו: אלון שמריז ויותם חיים, החטופים שנורו בשוגג בעזה, לא יוכרו כחללי צה"ל

ראש אכ"א, יניב עשור, הודיע על כך רשמית למשפחות, אך הותיר פתח להקמת ועדה שתדון בנושא בעתיד • משפחתו של שמריז טענה כי בנם היה אמור להתגייס בצו 8 ביום שנחטף, כמו כל חבריו ליחידה • בסיום המלחמה תיבחן אפשרות להקים ועדה מיוחדת שתבחן את ההחלטה מחדש

יותם חיים (מימין) ואלון שמריז. נהרגו בשוגג מירי צה"ל. צילום: פרטי

צה"ל דחה סופית את בקשת משפחותיהם של אלון שמריז ויותם חיים להכיר בהם כחללי צה"ל. ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, הודיע על כך רשמית למשפחות, אך הותיר פתח להקמת ועדה שתדון בנושא בעתיד.

שמריז וחיים נורו בשוגג למוות בחודש שעבר בשכונת סג'עיה בעזה, ביחד עם סאמר אל-טלאלקה. השלושה הצליחו להימלט מדירה שבה הוחזקו, ולמרות שיצאו כשפלג גופם העליון עירום והחזיקו בד לבן הם נורו בידי קלע שסבר כי מדובר במחבלים. שניים מהם נהרגו מייד, וחטוף נוסף נורה למוות בהמשך – בניגוד להוראת מפקד הגדוד לחדול מירי. תחקיר צה"ל העלה ליקויים רבים בתפקוד הכוח.

בחודש שעבר פנתה משפחתו של שמריז לצה"ל, בבקשה שיוכר כחלל צה"ל. בקשה דומה הפנתה לצבא אימו של חיים. הבקשות נדחו, אולם משפחתו של שמריז ביקשה לדון בהן מחדש בטענה שהוא אמור היה להתגייס באותו היום בצו 8, כמו יתר חבריו ליחידת יהל"ם. ביחידה הופצו קריאות להגיע מיידית כבר משעות הבוקר ב-7 באוקטובר, ולוחמים רבים התייצבו עוד לפני שקיבלו צו 8 באופן רשמי.

ראש אכ"א יניב עשור (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בקשת המשפחות נדונה באכ"א, והובאה להכרעת הרמטכ"ל. הטיעונים לקבל אותה נסמכו בעיקר על העובדה שמדובר באירוע חריג בהתחשב בנסיבות מותם, שמצדיק חריגה מהכללים. מנגד, נטען שהחלטה כזאת תהיה מנוגדת לחוק שקובע שהחלל נפל במסגרת שירותו בצה"ל (בסדיר, בקבע או במילואים) או במסגרת כוחות הביטחון האחרים, וכי כאזרחים ניתן לשמריז וחיים פתרון במסגרת החוק לנפגעי פעולות האיבה.

בסיומו של הדיון החליט צה"ל לדחות את הבקשה. החשש העיקרי היה מתקדים, שיוביל לדרישות דומות נוספות. גורם צבאי בכיר אמר כי במהלך השבת השחורה היו ישראלים נוספים שנורו בשוגג בידי חיילי צה"ל, וגם עורך-הדין יובל קסטלמן נורה בידי חייל במדים לאחר שניטרל מחבל בירושלים. הגורם הוסיף כי ממילא אין שום הבדל בתנאים שאותן מקבלות משפחות הנופלים במדים ועל אזרחי, השוני הוא בגורם שמעניק אותם – הביטוח הלאומי או משרד הביטחון. "הלב שלנו איתם, אבל לא יכולנו להיענות לבקשה", הוסיף.

השלט שנמצא בבית בו שהו 3 החטופים שנורו בשוגג, צילום: דובר צה"ל

בהמשך להחלטה שוחח שלשום ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, עם הוריהם של שמריז וחיים, ועדכן אותם כי בקשתם נדחתה. הוא אמר להם כי בסיום המלחמה תיבחן אפשרות להקים ועדה מיוחדת שתבחן את ההחלטה מחדש, לרבות את האפשרות להמליץ על התאמות חקיקה. הגורם העריך כי הסיכוי לכך אינו גבוה, וציין כי גם אזרחים שנלחמו ב-7 באוקטובר ונהרגו כשהגנו על בתיהם לא קיבלו מעמד כזה משום שהחוק מייחד אותו למשרתי הביטחון.

בימים האחרונים עלה רעיון נוסף – להעניק לשמריז, חיים ואל-טלאלקה ציון מיוחד לשבח על תפקודם באירוע שבו נורו. גם הסוגיה הזאת כבר הועלתה בפני בכירים בצה"ל, וספק אם תתממש מאותה הסיבה שמדובר באזרחים. צה"ל אמנם צפוי להקים בסיומה של המלחמה ועדה מיוחדת שתמליץ להעניק צל"שים – ומן הסתם יהיו רבים כאלה, לרבות עיטורים – אבל נראה שאת הענקת הצל"שים לאזרחים הוא יותיר למערכות האזרחיות. על רקע ההיקף החריג של האירוע וגילויי האומץ המדהימים שהיו במהלכו אפשר שתוקם ועדה אזרחית שתבחן את הנושא, אולם ככל הידוע הממשלה טרם נדרשה לנושא.

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל משתתף בצערן של המשפחות ומצר על האירוע הקשה, אשר תוחקר ולקחיו נלמדו באופן מידי. הרמטכ״ל קבע כי אופן ההכרה בחטופים שנהרגו על ידי כוחותינו, ייבחן כשהמצב המבצעי יאפשר זאת, בוועדה משותפת של צה״ל ומשרד הביטחון".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר