מלכוד המפונים: "בעלת הווילה אמרה שהיא כבר לא צריכה את הכסף שלנו"

בעלי וילות האירוח מנצלים את המצב ומעלים את מחירי השכירות לתושבי הצפון שאולצו לעזוב את בתיהם • לקראת חופשת הפסח הם דורשים מהדיירים לפנות את הבתים כדי שיוכלו להשכיר אותם לפי לילה • "מה נעשה, נחזור הביתה?" אומרת בייאוש תושבת הצפון

מפונים מהצפון יצאו לטיול ג'יפים // צילום ועריכה: אלרן אביסרור

אחרי בתי המלון, גם וילות האירוח דורשות מהמפונים לצאת מהיחידות שבהן שוכנו. לקראת חג הפסח, נאמר למפונים שמי שיבחר להישאר בווילה בתקופה זו ישלם מחיר כפול.

גבי חסין, תושב קריית שמונה שפונה מביתו, שוכר וילת אירוח במושבה מגדל מזה ארבעה חודשים. השבוע, הודיעה לו בעלת הבית ששכר הדירה יעלה בחודש אפריל מ-15 אלף שקלים בחודש ל-30 אלף שקלים בחודש.

"לא מעניין אותה כלום, היא אמרה שהיא משכירה בפסח את הווילה באלפי שקלים ללילה ודורשת שנשלם או נעזוב", אומר חסין, "היא כבר הודיעה שהמחיר עולה בעוד 2,000 שקלים, ושבאפריל המחיר עולה 'כי זה פסח' וגם אחר כך יעלה, כי מתחילה עונת התיירות".

חדר בבית מלון (אילוסטרציה), צילום: Thinkstock Photos

"לא טוב לכם? תצאו מהבית"

"אנחנו מחפשים בית אחר עכשיו, כי אין לנו בררה. הילדים במערכת החינוך ואנחנו לא יכולים לעזוב את האזור", אומר חסין. "כל הזמן חשבנו שהשהות שלנו פה תתארך בעוד קצת והיינו באי וודאות. אפילו בית רגיל בטבריה, שהיו משכירים ב-2,000 שקלים משכירים עכשיו ב-6,000. אנשים מנסים להרוויח כסף על חשבוננו. אמרו לנו 'לא טוב לכם? תצאו מהבית'. זה מצב של חוסר אונים".

חסין הוא בהחלט לא היחיד. במושבה מגדל יש מאות מפונים מקריית שמונה ועוד מפונים מיישובים נוספים בצפון. לחלקם, שמשלמים גם יותר מ-20 אלף שקלים דמי שכירות חודשיים, הודיעו בעלי הבתים שהם נדרשים להתפנות מהם. מאיה, תושבת אחד הקיבוצים בצפון, משלמת 17 אלף שקלים עבור וילה. "הבעלים אמרו לנו שהם יכולים להשכיר אותה עכשיו ב-6,000 שקל ללילה ושהם כבר לא צריכים את הכסף שלנו" היא מספרת. "הוא אמר לנו 'תפנו את הבית בפסח', אבל לאן נלך? מה נעשה, נחזור הביתה?"

זירת פגיעת טיל נ"ט בקריית שמונה, צילום: אי.אף.פי

בעקבות גרירת הרגליים של הממשלה בנושא, גם היום, ארבעה ימים לפני תום מועד הפינוי הרשמי, לא הוארך מועד הפינוי למפונים. במצב שנוצר, בתי המלון חוששים שהמפונים יעזבו בכל יום והם יישארו עם חדרים ריקים ובעלי וילות האירוח מנצלים מצוקה ומעלים מחירים. יש לציין שכל זה קורה עוד לפני חופשת הקיץ, שבמהלכה הביקוש לבתי המלון וחדרי אירוח גדול במיוחד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר