בעקבות שבעה באוקטובר ו"חרבות ברזל" "אות הנשיא לגבורה אזרחית" יינתן לראשונה

האות הייחודי יוענק על ידי נשיא המדינה, יצחק הרצוג בטקס ממלכתי רשמי ויינתן לאזרחים שפעלו בגבורה יוצאת דופן תוך ערבות הדדית וחירוף נפש במטרה להציל חיי אדם באירועי שבעה באוקטובר ולאחר מכן • "היינו עדים לתעצומות הנפש, הגבורה, החוסן והחמלה שבנו אותנו כעם גם בשעותינו החשוכות ביותר", אמר הנשיא

שדרות תחת ירי חמאס בשבעה באוקטובר (ארכיון). צילום: זיו קורן

לצד המחירים הכבדים מנשוא שגבתה מלחמת "חרבות ברזל", נרקמו סיפורי גבורה רבים ובלתי נתפסים בקרב אזרחי ישראל: לאור זאת החליט נשיא המדינה יצחק הרצוג לייסד לראשונה את "אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית". 

הרצוג נואם במחאת משפחות החטופים, צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים

כבר מרגעי המתקפה הראשונים בשבעה באוקטובר התקיימו מעשי סולידריות וגבורה של אזרחיות ואזרחים מן השורה, שפעלו בזמן אמת תוך סיכון ממשי של חייהם, מתוך תחושה של אחדות גורל וערבות הדדית ישראלית, ובמטרה להציל חיי אדם. האות יוענק לאותם אזרחים ובכך יבטא כבוד והוקרה למעוטריו, ייתן כבוד, גאווה ותקווה לחברה הישראלית ולמדינת ישראל כולה. ועדה מקצועית הכוללת נציגים של הספרייה הלאומית ומוסד ׳יד בן צבי' תיקח חלק בתחקור המועמדויות.

האות יוענק על ידי נשיא המדינה בטקס ממלכתי רשמי, לאזרחים שפעלו בגבורה יוצאת דופן תוך ערבות הדדית וחירוף נפש במטרה להציל חיי אדם, ואינם נמנים עם כוחות הביטחון השונים. כמו כן, ניתן יהיה להעניק את האות גם למי שאינו בין החיים, ובנוסף, לוועדה המייעצת תינתן האפשרות להחריג אזרחים שזכו להכרה כאנשי ביטחון בהתאם לשיקול דעתם של חברי הוועדה.

"היינו עדים לתעצומות הנפש, הגבורה, החוסן והחמלה שבנו אותנו כעם גם בשעותינו החשוכות ביותר. כוחות הגבורה של עמנו התפרצו בצורה מעוררת השתאות", אמר נשיא המדינה. "מעשי גבורה אלו, אשר נעשו על ידי אזרחיות ואזרחים ישראלים מן השורה, שפעלו בזמן אמת תוך סיכון ממשי של חייהם, מתוך תחושה של אחדות גורל וערבות הדדית ובמטרה להציל חיי אדם – הם העומדים בבסיס החלטתי לייסד ולהעניק את ׳אות נשיא המדינה לגבורה אזרחית׳. כפי שנכתב במסכת סנהדרין ׳כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא׳״.

קישור להגשת מועמדות לקבלת האות 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר