"נקום מעפר ונצמיח חיים ברעים": המשפחות השכולות מהמסיבה בנובה חזרו לטעת עצים במקום בו נרצחו יקיריהן

364 מאזרחי ישראל נרצחו ו-40 ממשתתפי מסיבת הטבע נחטפו לעזה • קק"ל הזמינה את המשפחות השכולות לחניון רעים כדי לטעת חיים חדשים • מירב ודורון מדר, שבאו לנטוע עץ לזכר בנם, שחק יוסף מדר: "אנו מקווים לראות את העץ, חזק ופורח, משתרש באדמה"

ריקרדה, אמה של שני לוק, חוזרת למתחם הנובה באירוע נטיעות // שמואל בוכריס

מחורבן לתקומה: המשפחות השכולות, שאיבדו את יקיריהן ב"פסטיבל נובה" בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר, חזרו למתחם ונטעו יחד עם עובדי קק"ל עצים חדשים לזכרם במתחם בו אירע הטבח הנורא, במהלכו נרצחו 364 מאזרחי ישראל ו-40 ממשתתפי המסיבה נחטפו לעזה.

בין המשפחות שהשתתפו באירוע: ריקארדה לוק, אמה של שני לוק ז״ל, שנחטפה מהמסיבה ברעים ונרצחה בעזה. יונה אדם, אמה של מפל אדם ז״ל שנרצחה במסיבה ברעים. יורם יהודאי, אביו של רון יהודאי ז"ל שנרצח במסיבה בנובה בזמן שהתחבא במכולה. שרון גרציאני, אחותו של מאור גרציאני ז״ל שנרצח במסיבה ברעים.

המסיבה בנובה, צילום: עידו דרבי

מירב ודורון מדר, שבאו היום לנטוע לזכר בנם שחק יוסף מדר, בן ה-26 "שחק הוא אח לעוד חמישה אחים ואחיות, סטודנט מצטיין לניהול מלונאות ותיירות ב"אוניברסיטת בן גוריון" , לוחם בחטיבת הנחל. באנו היום לטעת עץ להנצחתו, שיפרח ויגדל וכמו שהוא היה מלא בחיים, אהבה, אור ושמחה. אנו מקווים לראות את העץ, חזק ופורח, משתרש באדמה. לפני 12 שנה אימצנו שני ילדים של אחות של דורון ומאז אנחנו קבוצת כלנית והכל מתחבר".

כזכור בשבת השחורה בשעה 06:22 החלו להישמע אזעקות במתחם הפסטיבל. כמה דקות לאחר מכן הוחלט על סגירת המסיבה ושוטרים החלו בפינוי הקהל הרב מהמקום. במקביל, החלו לחדור מחבלי החמאס לשטח ישראל. המחבלים הגיעו למתחם הפסטיבל בטנדרים ובמצנחי רחיפה, והחלו לירות במשתתפי המסיבה ברובי קלאצ'ניקוב, ברקטות RPG ולהשליך לעברם רימוני יד. רצחו רבים ממשתתפי המסיבה ווידאו בהם הריגה, המתחם הושחת והוצת ונגרם בו נזק רב. כעת קק"ל פועלת לשיקומו ולשיקום כלל עוטף ישראל.

תמונות נרצחים וחטופים ממסיבת נובה במקום המסיבה ליד קיבוץ רעים, צילום: לירון מולדובן

בת שבע אילוז, אמא של אליה, שנרצח במסיבה ברעים: ״אירוע הנטיעות של קק״ל מאוד מכבד. כל הצוות קיבלו אותנו עם הרבה רגש ואמפתיה, קיבלו כל נציג משפחה עם יחס אישי, ישבו והקשיבו לכל אחד והסיפור שלו. אני ברמה האישית מאוד התרגשתי, כי זה הביקור הראשון שלי ברעים, היה לי מאוד קשה נפשית להגיע לכאן, והנטיעות, להגיע לנטוע עץ, לנטוע חיים במקום שנגדעו כל כך הרבה חיים, לא יודעת אם להגיד שזה יצר איזון אבל זו לגמרי מחווה שמאוד חיממה לי את הלב״.

"ב-7 באוקטובר, מדינת ישראל חוותה את אחד הימים האפלים ביותר מאז היווסדה. חניון רעים, שהיה מקום שוקק חיים עם מאות אלפי מטיילים המבקרים בו מדי שנה, הפך לזירת טבח נוראית. הכאב של המשפחות השכולות, הוא הכאב של עם ישראל כולו ואנחנו איתם לאורך כל הדרך". סיכמה יו"ר קק"ל, יפעת עובדיה לוסקי.

זירת המסיבה ברעים., צילום: אי.אף.פי

עוד הוסיפה: "ההיסטוריה של עם ישראל היא לא רק תולדות הפרעות, אלא תולדות התקומות. בט״ו בשבט הזה אנו מעבירים מסר של צמיחה מחדש ותקווה - נקום מעפר ונצמיח חיים ברעים ובכל עוטף ישראל. בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, גם הפעם נתאושש ונצמיח חיים חדשים. כלל עובדי קק"ל מגויסים למשימה הלאומית וקק״ל תהיה חוד החנית בהפחת החיים כאן. יחד ננצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר