מורן סטלה ינאי שחזרה מהשבי: "השפילו אותי וביזו אותי"; שרון קוניו: "ויתרנו על החיים כדי למות מהר"

בצל הגשמים והרוחות, גם השבוע פקדו אלפים את כיכר החטופים והנעדרים ברחוב שאול המלך בתל אביב • בין הנואמות: נועה תשבי ושרון קוניו, ששוחררה משבי חמאס • "בסיוטיי הגרועים ביותר לא דמיינתי את האסון שפקד אותנו באותו יום" • במקביל לעצרת בתל אביב נערכה בירושלים צעדה למען השבת החטופים

למרות הגשם העז, אלפים בעצרת למען החטופים בתל אביב. צילום: גדעון מרקוביץ'

אלפי אנשים הגיעו אחר הצהריים (שבת), במזג אוויר סוער ורווי רוחות וגשמים, לעצרת ההזדהות עם משפחות החטופים והנעדרים בכיכר החטופים בתל אביב. מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, זו השבת ה-12 בה החטופים מצויים בשבי החמאס. 

סטלה ינאי, שחזרה משבי חמאס, בנאום ששודר בעצרת החטופים בתל אביב

בעצרת התמיכה בבני משפחות החטופים והנעדרים הערב, הוקרנו עדויות קשות של אלו ששבו משבי חמאס-דעאש. שרון קוניו שחזרה משבי החמאס עם שתי בנותיה התאומות יולי ואמה, ובעלה דוד עדיים בשבי, נשאה דברים קורעי לב: "בסיוטיי הגרועים ביותר לא דמיינתי את האסון שפקד אותנו באותו יום. לא דמיינתי שמטח הרקטות של אותו הבוקר מסתיר בחובו את הבכי והדאגה, את המראות שנחרטו בזכרוני".

שרון קוניו. "אמא שמביטה לקנה רובה, משותקת מפחד", צילום: גדעון מרקוביץ'

"הרגעים מורטי העצבים בממ"ד, כל רגע הוא נצח. דוד האיש היקר שלי שמחזיק את דלת הממ"ד באפיסת כוחות ועושה הכל להגן עלינו, כשהתחלנו לשמוע את האש מאכלת את ביתנו, הרגע שוויתרנו על החיים כדי למות מהר ולא בייסורים. הרגשת חוסר האונים והבעתה של אמא שמביטה לקנה רובה, משותקת מפחד, הרגע שאמה נחטפה מידיי, והרגע שבו הוחזרה אלינו אחרי 10 ימי נצח. 

"52 ימים שלא ידענו אם נחיה את השעה הבאה, ללא יום ולילה. 52 ימים של מלחמה בייאוש ובמחשבה שוויתרו עלינו. דוד בעלי כבר 78 ימים בשבי, בכל יום נעלם ממנו עוד חלק של שפיות. המדינה חייבת לעשות כל דבר להחזרת אנשים שהופקרו בבתיהם. כמעט כל יום חוזרות הבשורות על גופות והמדינה לא מציגה שום דבר חדש. אני מבקשת ודורשת שהחזרת החטופים החיים תהיה המטרה העליונה שלכם. החזירו את כולם החיים. עכשיו".

"תסתמי את הפה ולכי לישון"

מורן סטלה ינאי, שהוחזקה בשבי החמאס 54 יום: "אני הייתי פרס. הביאו אנשים לראות אותי מבחוץ כדי שיראו מה הצליחו לתפוס. אחד מהשומרים היה רוצה שאסתכל עליו כל הזמן. כשהוא כעס עליי, הוא רצה שאני אסתכל עליו מקרוב, שאני אזכור את הפנים שלו ממש ממש טוב. הוא אמר 'אבל ממש תסתכלי לי בעיניים… תסתכלי, תסתמי את הפה ולכי לישון' ואז את הולכת לישון וחולמת עליו סיוטים בלילה".

סקוטר בראון, מבכירי תעשיית המוזיקה בעולם שהגיע לביקור תמיכה בישראל ובמשפחות החטופים, עלה לשאת דברים בעצרת. בראון סיפר על סבתו שניצלה מאוושויץ ואמר לקהל כי האירוע ב-7 באוקטובר לא העיר רק את היהודים בישראל אלא בכל העולם.  

סקוטר בראון, לשעבר אמרגנו של ג'סטין ביבר בעצרת: "עם ישראל חי"// מטה המשפחות

סקוטר בראון, לשעבר אמרגנו של ג'סטין ביבר, צילום: גדעון מרקוביץ'
אורין גנץ, אמה של עדן זכריה ז"ל שנרצחה בשבי החמאס, צילום: גדעון מרקוביץ'

אורין גנץ, אמה של עדן זכריה ז"ל שנרצחה בשבי החמאס: "בזמן שעדן גדלה פה בישראל גדל גם מישהו בצד השני, בזמן שלמדה בבית הספר חשבון ועברית, הוא למד מה זה רובים. בזמן שלימדתי אותה שכולם שווים, אותו לימדו שהיהודים רעים. בזמן שהשקעתי את כל כספי להעניק לה השכלה טובה וחיים טובים, בצד השני העמיקו את השנאה. בזמן שביליתי איתה בבית קפה או במסעדה בצד השני בנו טילי מלחמה. בזמן שטיילנו ונהננו מהשמש החמה, בצד השני בנו מנהרות של שנאה".

"בדרך מפסיטבל חופש הוא עמד מולך צמא דם שינאה ונקמה. ילד שגדל קיבל נשק והרגיש הגיבור של השכונה שכל מטרתו להרוס לנו את הנשמה, ואז בלי שום חמלה ירה בך צרור של כדורים אחרי שגידלתי אותך 27 שנה".

ספיר כהן, ששוחררה משבי החמאס לאחר 55 יום: "כל הגברים החזקים הם הגברים החלשים שם והם אלה שעוברים הכי הרבה ייסורים. אני כ''כ פוחדת ממה שסשה, הבן זוג היקר שלי, עובר שם. כל יום יכול להיות שאנחנו מאבדים עוד ועוד חטופים, כי הם לא יכולים להשאר בתנאים האלה, הם פשוט לא יכולים להמשיך לחיות ככה. צריך להחזיר אותם הביתה עכשיו".

ספיר כהן, ששוחררה משבי חמאס ובן זוגה עדיין חטוף, מדברת

העצרת נפתחה עם הופעה של הזמר מוש בן ארי שביצע בין השאר את "שיר למעלות", פרק התהילים שאותו הלחין. בן ארי סיים את הופעתו בבקשה, "מי ייתן וכל החטופים יחזרו הביתה במהרה". 

עם עלייתה של מנחת העצרת סיון כהן סבן, נפתחה העצרת בדקת דומיה לזכר חיילי צה"ל שנפלו ביממה האחרונה. 

האלוף במילואים אליעזר צ'ייני מרום פתח את דבריו בחיזוק למשפחות החיילים שנפלו בקרבות בעזה ביממה האחרונה. "אני נרגש לעמוד כאן מולכם, משפחות החטופים, המשפחות השכולות ומשפחות החיילים הגיבורים שבחזית. הרוח הישראלית , הגבורה והאחדות בעם ינצחו גם הפעם. ברצועת עזה עדיין נותרו 129 חטופים שנאבקים יום יום לשרוד את התקופה, חלקם פצועים וחולים ובסכנת חיים יומיומית".

"באותה שבת ישבתי באולפן טלוויזיה ושמעתי את שיחות הטלפון של תושבי העוטף קוראים לעזרה ומתחננים שיבואו לעזור להם. השאלה שחזרה והדהדה בעיקר הייתה 'איפה צה"ל, איפה צה"ל? וצה"ל לא היה שם להצילם ממוות או מחטיפה. המחדל של העוטף ומסיבת הנובה זועק לשמיים אנו יודעים מי אחראים לכך, בין אם לקחו אחריות או לאו, אנו נתחקר את האירועים ביסודיות אחרי הניצחון במלחמה".

האלוף במילואים אליעזר צ'ייני מרום, צילום: גדעון מרקוביץ'

"מנהיגות צריכה לקבל החלטות קשות, אין שום תנאי שאנו במדינה לא יכולים לעמוד בו. אני קורה לממשלת ישראל שימו על השולחן הצעה מרחיקת לכת - כל יום הוא סיוט עבורם ועבור משפחותיהם. בעזרת השם נעשה ונצליח וביחד ננצח".

מוש בן ארי בהופעה בעצרת למען החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

"באיזו מדינה אמא מחפשת את בנה בסרטוני זוועות ומתפללת שיהיה חטוף בידי ארגוני טרור. הופקרתי לנפשי", אמרה על במת העצרת סיגלית הלל, אמו של אורי טשרניחובסקי שנרצח במסיבה ברעים.

"אני כואבת את המדינה שלי שמנהיגיה אינם ראויים לטובי בניה המוסרים נפשם מדי יום. עד מתי נופקר? הרי לא בחלל ריק באה עלינו המלחמה הזאת? אני מחפשת עוגנים לחיי, מקורות לנחמה ואין. בדברי ההספד על בני כתבתי שחצי מליבי איננו, הבעתי תקווה שכמו שאונת הכבד מצמיחה עצמה שוב כך לבי ישלים את חציו החסר אך ליבי אינו יכול להצמיח שדרת מנהיגות שראויה לאזרחיה, אמרה בבכי לקול מחיאות כפיים מהקהל.

משפחתו של אוהד בן עמי בעצרת, צילום: גדעון מרקוביץ'

במקביל לעצרת בתל אביב, בירושלים נערכה צעדה של משפחות החטופים למען השבת החטופים.

צעדת משפחות החטופים בירושלים // צילום: משה ריקנר

שירי מיימון מופיעה בעצרת בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'
בקור ובגשם, אלפים הגיעו לעצרת, צילום: גדעון מרקוביץ'
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר