"לא מצאתי אף אחד, אני מצטער שנכשלתי": מפגש עדויות מצמרר נערך בכנסת

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה יזם את המפגש בהשתתפות ראשי ועדות הכנסת, אנשי כוחות הביטחון, אזרחים, שוטרים ולוחמי אש שלקחו חלק בקרבות ב-7 באוקטובר • סא"ל (מיל') ארן מסס: "פחדתי שינסו לחטוף גופות, אז התחלתי לאסוף אותן על עגלה" • לוחם האש רב רשף רפי שטרית: "יש לנו חמישה לוחמי אש שנרצחו ולא מוכרים כחללים" • אוחנה: "לוחמי האש צריכים להיות מוכרים כחלק מכוחות הביטחון"

סרן קרני גז מעידה בכנסת על אירועי 7 באוקטובר במסגרת מפגש עדויות // צילום: דוברות הכנסת

במפגש עדויות וסיפורי גבורה של אנשי כוחות הביטחון שהתקיים אתמול (רביעי) בכנסת ביוזמת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, סיפרה בהצטנעות טייסת הינשופים רס"ן ל' מטייסת 123 שמאז פרוץ הלחימה מחלצת פצועים מעזה: "אני לא מרגישה גיבורה. אנחנו עושים את עבודתנו, זה מה שהכשירו אותנו לעשות". באירוע המיוחד נשמעו עדויות מצמררות ומרגשות מפיהם של לוחמים ושוטרים, מהעורף ומחזית הלחימה מאז שבעה באוקטובר.

מפגש עדויות בכנסת, צילום: דוברות הכנסת

"אין לי סיפור גבורה", אמרה בהצטנעות טייסת יסעור רס"ן מ', מטייסת 118, שהשיבה במטוסה חלק מהחטופים שחזרו ארצה: "סבתא שלי נרצחה בבארי בשבת השחורה. יש לי התמודדות בשני עולמות – לחימה בטייסת, לצד חוויה אישית משפחתית קשה. הפעילות המבצעית היא כמו נקודת אור שעוזרת לי להמשיך ולהסתכל קדימה. אחרי 7 באוקטובר פיניתי כוחות מבארי וזה היה מוזר לראות הכל מלמעלה, כמו שטח אויב. גם השתתפתי בפעימה הראשונה של השבת החטופים – זה הרגיש כמו חלום שהתגשם".

שני קצינים מיחידת המו"מ של צה"ל שיתפו את הנוכחים על פעילותם לחילוץ פצועים וחיסול מחבלים ב-7 באוקטובר. רס"ן י' סיפר: "ניסינו לנהל מו"מ מול המחבלים בבארי, קיבלנו הרבה אש. יצא אלינו מחבל עם אחת מבנות הערובה, בתשאול הראשוני היא אמרה שיש בפנים 40 מחבלים, לא האמנו. הבנו שהיא צודקת".

"הם לא הותירו לנו סיכוי"

בדמעות סיפר סגן אלוף (במיל') ארן מסס על הניסיונות שלו למצוא ניצולים באזור המסיבה ברעים. ארן ביקש לפנות לאלוהים: "שלחת אותי ב-7 באוקטובר לעזור לחבורת מלאכים למצוא את דרכם הביתה. לא מצאתי אף אחד, כולם היו מתים. אני מצטער שנכשלתי. מי שהגיע לפניי היו אנשי החושך והרוע, הם פגעו במלאכים שלנו. הם שחטו אותנו ולא הותירו לנו סיכוי. פחדתי שינסו לחטוף גופות, אז התחלתי לאסוף אותן על עגלה שמצאתי וריכזתי במקום אחד".

סא"ל (במיל') ארן מסס. "כולם היו מתים, אני מצטער שנכשלתי", צילום: דוברות הכנסת
דקת דומיה במפגש העדויות בכנסת, צילום: דוברות הכנסת

עוז דוידיאן: "רבים אומרים לי שאני גיבור ושהצלתי 120 נערות ונערים. לא ביקשתי להיות גיבור. הגיבורים הם אלה שנלחמו על חייהם ורצו והתחבאו. אני הייתי הכלי שהקב"ה שלח לעזור להם להגיע הביתה. יש בי עצב על אלה שלא הספקתי להגיע אליהם, כל אלה שנקטפו. הכאב שלי על חבריי מזרועות הביטחון שלחמו בקווים הראשונים והגנו על כולנו".

סרן קרני גז, מפקדת פלוגת הטנקיסטיות מגדוד ברדלס, הגיעה כשהיא מלווה בצוות הלוחמות שלה וסיפרה: "בבוקר הגיעו בעיקר ידיעות מוזרות מרשתות חברתיות ותמונת המצב לא הייתה ברורה. הגענו לזירה מול 40-50 מחבלים. ניהלנו שם קרבות בהתחלה בשטחים הפתוחים ולאחר מכן זלגנו לתוך הקיבוצים שכוחות צה"ל טרם הגיעו אליהם, בקיבוץ חולית וסופה. היו שלושה טנקים בלחימה. אני שמחה שהיינו שם ליצור חוצץ בין האזרחים למחבלים".

עוז דוידיאן (משמאל). "לא ביקשתי להיות גיבור", צילום: דוברות הכנסת

ממ"ז דרום: "סיפורים שהדעת לא תופסת"

מפקד מחוז דרום במשטרה ניצב אמיר כהן פעל בשטח והוביל את כוחות המשטרה בגזרה במהלך השבת השחורה: "דחפנו עשרות לוחמים לעומק השטח שבו לחם צה"ל בגבורה, עם סיפורים שהדעת לא תופסת, כשהתחמושת נגמרת. השוטרים שלנו, שחלקם יצאו בלבוש אזרחי וחלקם אפילו בלבוש חג, היו עם אקדח ביד מול אר.פי.ג'י; M16 מול מטענים ורימונים של המחבלים. אנחנו עדיין במלחמה ומבינים את גודל האחריות על הכתפיים. אני גאה בלוחמים, בשוטרות ובמפקדות. המדינה תצא מזה. יש לנו עם חזק וצבא חזק שיכריע את האויב".

פקד נבו בן דיין מהחטיבה הטקטית של מג"ב, היה מראשוני המוקפצים של מג"ב, והתמודד מול מחבלים רבים בכמה גזרות: "באחד הנ"צ שהגענו לחלץ, ראינו יד שמוטה מתחת לטנק. שכב שם אדם מטושטש. פיניתי אותו לטיפול רפואי. המשכנו להגן בצירים הסמוכים. כשנרגע האירוע קיבלתי הודעה שבן הדוד שלי נרצח בתחנה. היה מאתגר רגשית בין השבעה לבין החזרה למשמרות. אנחנו מוכנים תמיד להגן על המדינה בכל מחיר אשר יהיה".

פקד נבו בן דיין בעדות מצמררת מ-7 באוקטובר במסגרת מפגש עדויות שנערך בכנסת // צילום: דוברות הכנסת

מדליקים נרות בתום המפגש, צילום: דוברות הכנסת

סמל יהונתן אוחנה, מפקד כיתה חטיבת גבעתי, שכל חייליו נהרגו ברצועת עזה בתחילת התמרון הקרקעי, סיפר גם על הפציעה שלו: "בפעילות ברצועת עזה מחבל הוציא אר.פי.ג'י, אחד אחרי השני, וכשבפעם השלישית - שישה מאיתנו, כולל אותי, נפצענו. פינו אותי לניתוח בביה"ח עם רסיסים בצלעות וביד". אוחנה הזכיר את שמות כל חבריו שנהרגו באסון הנמ"ר ברצועת עזה: "יש לי 11 נשמות ששומרות עלי מלמעלה. כרגע אני עסוק בהנצחת החברים שלי שכולם יידעו מי הם היו".

לוחם האש רב רשף רפי שטרית ניהל את המשמרת של תחנת הכבאות בנתיבות עם פרוץ מתקפת חמאס. "אנחנו לוחמי אש, לא נלחמים בנשק. המטח הראשון, כתושב שדרות, גרם לי להבין שאנחנו באירוע אחר. מהר מאוד הפעלנו פקודת גיוס חירום ולמעלה מ-90% מהם הגיעו. טיפלנו בריבוי מטורף של אירועים כשהיו לנו שלושה כבאים נצורים בתחנה באשכול עם חשש מטורף לחייהם. יש לנו חמישה לוחמי אש שנרצחו והם לא מוכרים כחללים". היו"ר אוחנה התייחס לדברים: "נציבות כיבוי והצלה איננה גוף ביטחוני והיא צריכה להיות כזאת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר