מודיעין של גבורה ושכול: 16 מבני העיר נפלו במלחמה

כ־11 אלף מתושביה נוטלים חלק במערכה, מי בסדיר ומי במילואים • ראש העירייה, חיים ביבס: "זו עיר של 100 אלף תושבים, אבל עם מאפיינים של קיבוץ - כולם דואגים זה לזה"

בית העלמין הצבאי, מודיעין. צילום: יהונתן שאול

העיר מודיעין־מכבים־רעות מונה כ־100 אלף תושבים, אך מספר האבידות שספגה ביחס לגודלה מפרוץ המלחמה, גבוה בכל קנה מידה: 16 מבני העיר - 15 חיילים בסדיר, בקבע ובמילואים ועוד שוטר מג"ב - נפלו עד כה במלחמה. האחרון שבהם הוא סמ"ר גל מישאלוף, לוחם בגדוד צבר בגבעתי שנפל שלשום בקרב ברצועת עזה.

תושבי מודיעין מכבדים את לביא ליפשיץ בדרכו האחרונה

כאשר הולכים ברחובות העיר, קשה להחמיץ את מודעות האבל על נפילתם של עוד ועוד חללים. בעיר שמובילה זה שנים בשיעור המתגייסים לצה"ל, ובפרט לקרבי ולקצונה, זה לא מפתיע ששיעור הנופלים גבוה יחסית.

חיים ביבס, ראש העירייה, אומר לנו כי יותר מ־11 אלף מתושבי העיר, ובהם שניים מילדיו, משתתפים כעת במלחמה - בסדיר או במילואים - ולהם נוספים אנשי הקבע והשוטרים, שגם מספרם גבוה.

חיים ביבס, ראש עירית מודיעין מכבים רעות, צילום: אורן בן חקון

"העיר מובילה יותר מעשור בשיעור ההתגייסות", הוא אומר. "זה ברור שבסוף יהיו השלכות למשהו שאתה מתגאה בו כל הזמן. החיילים שלנו נמצאים בחזית, ובזמן מלחמה זה הסיכון הגדול".

הלווית לוחם גבעתי גל מישאלוב בבית העלמין במודיעין,

שילוב של דנ"א וחינוך

אחד המנהגים הבולטים בימים אלה הוא התגייסות הציבור ללוות את הנופלים בדרכם האחרונה. מאות ואלפים מתושבי מודיעין נעמדים בכל הלוויה לאורך מסלולה, ובידיהם דגלי ישראל כאות לכבוד הרב שהם רוחשים לטובי בניה של העיר שנפלו על הגנת המולדת.

לפי נתוני הגיוס שפרסם במאי האחרון אגף כוח אדם בצה"ל, שיעור ההתגייסות במודיעין עומד על 91% מבין הגברים ועל 84.3% מהנשים - הרחק מהממוצע הכלל־ארצי של 69% גברים ו־56% נשים. כך גם לגבי שיעור המתגייסים לקרבי, ובייחוד בקרב היוצאים לקצונה (ראו בטבלה).

דודו שרבי, מנהל בית ספר במודיעין ששכל שלושה מתלמידיו, צילום: יהונתן שאול

דודו שרבי, מנהל בית הספר עירוני ג' ששיעור ההתגייסות של בוגריו עומד על כמעט 100%, סבור שהדבר נובע משילוב של דנ"א עירוני וחינוך: "ערך ההתנדבות מוביל מאוד בעיר. זה נוכח בבתי הספר, יש כל הזמן את המקום של לתת לאחר, לשאוף ולתת את הכי טוב שלך. זו הרוח שמובילה את הילדים, שהופכים אחר כך לחיילים".

במלחמה הנוכחית איבד בית ספרו שלושה מבוגריו - עמית מוסט, יונתן סביצקי ונועה מרציאנו. "יונתן, לוחם באגוז, רץ ראשון וחתר למגע", מסביר שרבי, "לעמית, חובש בסיירת נח"ל, היה דחף לעזור לפצועים, ונועה היתה אמורה לצאת לקצונה. לשלושתם היו אותם ערכים משותפים של הנתינה, לעשות למען האחר".

הרוח והערכים

ענת עבודי, אמו של סרן אדיר עבודי, מ"פ טירונים בבסיס זיקים שנפל בקרב גבורה במתקפת המחבלים על הבסיס, אומרת כי השיעור הגבוה של צעירים שמתגייסים לקרבי והולכים לקצונה מגיע מההורים ומהחינוך. "זו הרוח שמובילים בבתי הספר, ואלה גם הערכים שהם סופגים בבית. בזכות אדיר והלוחמים נמנע אסון גדול יותר".

אמו של סרן אדיר עבודי עם תמנותו, צילום: יהונתן שאול

גבורתו של אדיר - שהחליט לסגור במיגוניות כ־100 טירונים ועוד כ־20 אזרחים שהגיעו מחוף זיקים, בעוד הוא ושאר הסגל שלו, 14 בלבד, נשארו להילחם מול כ־50 מחבלים חמושים היטב - מתארת במדויק את מי שהוא היה ואת הערכים שספג בביתו ובבית הספר. המוטו שלו, שאותו שינן לטירונים, היה: "רוח הלחימה תקבע את התוצאה, והמקצועיות - את המחיר".

אמו ענת מספרת על "ילד שקט, מופנם, אבל כשראינו את התנהלותו כמפקד הכרנו אדיר אחר, מהאנשים שמשאירים חותם. כמפקד הוא היה צנוע ועם מוסר עבודה מאוד גבוה, שנלחם עד הסוף ולא איבד את רוח הלחימה - עד שכדור פגע לו בלב".

אלו שמות 16 הנופלים מהעיר מודיעין: 

סא"ל סהר ציון מחלוף, רס"ן אדיר עבודי, סמל שירה שוחט, סגן יונתן גוטין, סרן עדן נימרי, סמ"ר עמית מוסט, רס"ל יונתן סביצקי, רס"ר (מיל') לירן מונס אלמוסנינו, סמ"ר לביא ליפשיץ, סמ"ר ים גלס, רב"ט נועה מרציאנו, סרן שלמה בן נון, סמ"ר שלמה גורטובניק, סמ"ר גל מישאלוף, רס״ר אליהו בנימין אלמקייס, רס"ב רומן גנדל.
 
יהי זכרם ברוך
 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר