יוזמה מרגשת ברהט: חמ"ל יהודי־ערבי לחלוקת חבילות מזון לנזקקים עקב המצב

החמ"ל עובד סביב השעון • התרומות מגיעות מיהודים ומערבים כאחד - וגם החלוקה נעשית ביוזמה משותפת • אחת המנהלות, רחלי גפן: "כולנו עכשיו במצב רוח של נתינה, כי כולנו לב אחד"

החמ"ל ברהט. "כולם במצב רוח של נתינה". צילום: צילום: דודו גרינשפן

אחת היוזמות המרגשות של ימי המלחמה היא "שותפים לגורל, שותפים לחמ"ל" - חמ"ל יהודי־ערבי ברהט שעובד סביב השעון כדי לספק חבילות מזון לכל הנזקקים לסיוע בשל המצב.

נפילת החלק מטיל הנ"מ הסורי ברהט

"התרומות לחמ"ל הגיעו גם מערבים וגם מיהודים, וגם החלוקה עצמה נעשית במאמץ משותף", מספרת רחלי גפן, אחת מהמנהלים, על אופן העבודה של החמ"ל. "אנשים ספגו פגיעות וזקוקים לסיוע מיידי. רשימת הבקשות שזורמות מכל המגזרים כמעט זהה לחלוטין: אוכל יבש, שמן, אוכל לתינוקות וצעצועים לילדים. אנחנו מפזרים את החבילות לכל מי שזקוק להן".

בשבוע שעבר חילק החמ"ל המשותף כ־500 חבילות סיוע, בין היתר באופקים, שם פועלים אנשי 'בית התבשיל', המשתייכים לחב"ד. "הגענו לאופקים עם שלושה שייח'ים מרהט, והיה יפה לראות איך כולם עומדים ומדברים בשיתוף פעולה, בודקים מי זקוק למה. זה היה מדהים", מסבירה גפן.

רהט (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

לדבריה, לחמ"ל זורמות ללא הרף פניות רבות מצד תורמים, ויש צורך רב בנתינה. החלוקה הקרובה תתמקד ברהט ובנתיבות. הגורם המקשר ברהט הוא אגף הרווחה בראשותו של סעיד אל־עוברה, שדואג עם אנשיו שהחבילות יגיעו לידיים הנכונות.

"יש משפחות שנקלעו למצוקה", ממשיכה גפן ואומרת. "זו שעת חירום, ולכן אנחנו מפעילים שיקול דעת באגף, מעבר לפעילות הרגילה. נוספו לנו משפחות של נרצחים ומשפחות של חטופים, וגם אנשי מילואים, מה שמותיר את המשפחה בעצם ללא מפרנס. אנחנו יודעים מיהן המשפחות, ואנחנו מגיעים אליהן ישירות, ללא קבלני משנה או תיווך.

"כולנו עכשיו במצב רוח של נתינה, כי כולנו לב אחד. המכה שישראל עברה תאחד את כולנו, וכל ההסתה תיפסק והדעות הקדומות ישתנו. עכשיו מקבלי ההחלטות יצטרכו להציע מנגינה אחרת, כי אין עוד שיסוי".

פואד זיאדנה: "גם אנחנו עוברים את הכאב. נמשיך לחיות ביחד, אם נרצה או לא, כי כל אחד משלים את האחר"

בין כל קרטוני האריזות, אחד מהאנשים העסוקים בחמ"ל הוא מנהל המתנ"ס ברהט, פואד זיאדנה, שרץ ממקום למקום ומסביר לכל אחד את תפקידו.

"תהיה בטוח שיהיו עוד יוזמות כאלה. לא ידברו על שיתופי הפעולה כאילו הם יוצאי דופן. אנחנו כולנו ביחד, שותפים לגורל אחד. יש נרצחים וחטופים, וגם אנחנו עוברים את הכאב הזה. נמשיך לחיות ביחד, אם נרצה או לא, כי כל אחד משלים את האחר. יש פה אוכלוסייה שלמה שרואה את האנושיות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר