הקרב על החוסן הלאומי: כמה טכניקות שיסייעו לכם להתמודד עם העומס הרגשי

ישראל הפכה לחזית אחת גדולה, וככזו עלינו להתמודד עם רמות לחץ וחרדה גדולות מהרגיל ולגלות חוסן נפשי • כיצד נושמים נכון במצבי לחץ? ואיך מצליחים לשמור על אופטימיות?

איך נושמים נכון במצבי לחץ? (אילוסטרציה). צילום: GettyImages

בימים קשים אלה ניכר כי העורף הפך גם הוא לחזית, החושפת את תושבי המדינה למראות קשים - בחדשות, ברשתות החברתיות וגם במציאות עצמה.

ישראל הפכה לחזית אחת גדולה, וככזו עלינו להתמודד עם רמות לחץ וחרדה גדולות מהרגיל ולגלות חוסן נפשי - אותה יכולת המאפשרת לנו להתמודד עם מצבי משבר ולהסתגל למציאות דינמית ומשתנה.

לאור המצב, ריכזנו עבורם כמה עצות שימושיות, שיכולות לסייע לכל אחד ואחת בזמן המשבר:

1. הפחתת שימוש במסכים וניהול שגרה: צריכת החדשות המוגברת, לא כל שכן חשיפה לתכנים קשים ברשתות, מעלות את רמות החרדה והלחץ ועלולות לגרום לסטרס מצטבר. נסו לצרוך חדשות במקומות מהימנים בלבד: עיתונים, אתרי חדשות, טלוויזיה. מהדורות החדשות בטלוויזיה וגיליונות העיתונים יאפשרו לכם לרכז את כל מה שפספסתם, ללא הצורך בחיבור התמידי והמתיש לרשתות. כמו כן, נסו לשמור על שגרה: הרבו בפעילות גופנית, ונסו להירגע בפעילויות מרגיעות ובתחביבים.

שחר טבוך מופיע בפני ילדי העוטף

2. כנות ושיום רגשות: האינסטינקט של רבים הוא לומר לחבריהם ולילדיהם לא לפחד ולא לדאוג. אלא שכידוע למי שסובל ממצבי לחץ וחרדה, אלה הדברים הכי פחות מרגיעים. לכן, נסו דווקא לתת שם לרגשות שעולים בכם. "זה מפחיד", "המצב לא רגוע" הן אמירות לגיטימיות וכנות המגבירות את הסולידריות החברתית.

3. מה לעשות כשהילדים נחשפים ליירוטים? במצב כזה חשוב לנרמל לילדים את המצב ולתווכו בצורה מציאותית. כך למשל, סיפרה לי פסיכולוגית אחרת, הנוהגת לומר לבנה: "כששומעים 'בום', זה אומר ששומרים עלינו". זכרו כי התנהגות ותגובת ההורים הן מראה עבור הילדים ומשפיעות על חוסנם.

נשימות עמוקות מפחיתות את החרדה (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

4. מגע ונשימות: הכלים הבאים רלוונטיים לילדים ולמבוגרים. הרבו לחבק את ילדיכם וגם את הקרובים לכם. לפעמים חיבוק, שנותן תחושת קרבה וביטחון, שווה אלף מילים. באשר לנשימות, נשימה עקבית ונכונה מסייעת בהורדת סטרס.

5. אופטימיות: חוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב זיהו כמה מאפיינים המשותפים לאנשים בעלי חוסן מנטלי. החוקרים מנו כמה תכונות דוגמת רוגע במצבי לחץ, שליטה עצמית, אופטימיות ופרספקטיבה חיובית על החיים. נסו להיות אופטימיים ולהאמין בכוחה של מדינת ישראל ובלכידות העם, שמתגלים ביתר שאת בימים אלה.

הכותב הינו פסיכולוג קליני מומחה. אין האמור לעיל מהווה תחליף לייעוץ פסיכולוגי ו/או רפואי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר