חיילי צה"ל בין החורבות בכפר עזה (ארכיון). צילום: רויטרס

מרתיח: מחבלים שהשתתפו בטבח מטופלים בבתי חולים בישראל

אל חלק מבתי החולים הובאו, כך מסתבר, גם מחבלים פצועים למורת רוחם של צוותי הרפואה במקום • רופא בכיר: "דוחקים בנו לטפל בהם, אבל כשהם מגיעים לפה זה גוזל מאיתנו משאבים מטורפים"

למעלה מ-3000 פצועים הגיעו עד היום לבתי החולים כתוצאה מהטבח שביצע החמאס. ל"ישראל היום" נודע כי האזרחים והחיילים אינם היחידים שבהם נדרשים צוותי הרפואה לטפל. אל חלק מבתי החולים הובאו, כך מסתבר, גם מחבלים פצועים למורת רוחם של צוותי הרפואה במקום.

״דוחקים בנו לקבל מחבלים שהשתתפו בטבח ונשבו ולטפל בהם אבל כשהם מגיעים לפה זה גוזל מאיתנו משאבים מטורפים״, אמר ל"ישראל היום" גורם רפואי בכיר באחד מבתי החולים.

צפו בתיעוד הדרמטי: מסתערבי מג״ב מחלצים חיילים פצועים תחת אש כבדה / דוברות המשטרה

יודגש כי בעבר טופלו מחבלים בבית חולים אחרי שחיילי צה"ל ניטרלו אותם והדבר עורר ויכוח ציבורי נוקב. לאחרונה חשף פרשן הבריאות ב"ישראל היום" רן רזניק כי הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית ניסחה כלל אתי שהיה אמור לתת תשובות לשאלות קשות שנגעו במתן טיפול רפואי למחבלים. הכלל קבע כי "עניי עירך קודמים" - כלומר, במצב של מחסור בצוות או בציוד במהלך אירוע טרור רב־נפגעים, יש לטפל בקורבנות הפיגוע לפני המחבלים.

אלא שבתקנון האתיקה הרפואית בוצע לאחרונה שינוי והוחלט לבטל את ההנחיה הזו כליל. הכלל היחיד שנשאר בתוקף הוא זה שקובע כי יש לטפל בפצועים לפי דרגת החומרה ויכולת ההישרדות שלהם, ולא לפי קריטריונים אחרים.

רכב מפויח במתחם מסיבת הטבע ברעים, צילום: אורן כהן

גם הרב יובל שרלו, ראש מחלקת אתיקה בארגון צהר, נדרש בעבר לשאלת מתן טיפול רפואי למחבלים ובראיון לישראל היום אמר "שהעיקרון של קדימות בטיפול לפי מצב רפואי הוא חלק מתפיסת העולם הרפואית המקובלת, אבל יש עקרונות מוסריים גדולים ממנו. אם הטיפול במחבל בא על חשבון הטיפול בנפגעים, אין שום שאלה. הטיפול בהם קודם לטיפול בו, גם אם הם פצועים קל והוא פצוע קשה. לעולם טובת הנפגע קודם לטובת הפוגע. העולם הרפואי קיבל על עצמו לעמוד מחוץ לשאלת השיפוט הערכי, אבל כאן, לדעתי, העולם הרפואי הלך כמה צעדים רחוק מדי. אני מבין ומזדהה עם הרצון שמערכת הרפואה לא תהפוך למערכת שופטת, אבל גם לזה יש גבול. אי אפשר לטפל בפוגע לפני שמטפלים בנפגע״.

ואילו הוריו של חייל שבנה מאושפז בימים אלו באחד מבתי החולים לאחר שנורה על ידי מחבל סמוך לקיבוץ רעים אמרו ל"ישראל היום": "איבדנו את הכבוד והבושה. מדובר בחיות אדם וכך צריך לטפל בהם בכל זמן ובכל מקום. לחשוב שתתי האדם הללו זוכים טיפול באותו מקום שהבן שלנו שוכב מצביע לא רק על חוסר רגישות מצד מקבלי ההחלטות אלא גם על חוסר אנושיות".

יובהר כי מחבלים שנשבו הועברו לחקירת שירות הבטחון הכללי. במשטרה ובמגן דוד מכחישים כי נדרשו להעביר מחבלים פצועים לבתי החולים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו