נתניהו גינה את תיעוד היריקות על הצליינים: "מחויב לנקיטת פעולות נחושות נגד התופעה"

קבוצה של חרדים ירקו על צליינים בשער האריות תוך שקראו לעברם קריאות מגנות • אלישע ירד צייץ על הנושא וכתב: "מנהג יהודי עתיק, אולי בהשפעת התרבות המערבית קצת שכחנו מה היא הנצרות" • שר התיירות, שר הדתות והרב הראשי לישראל גינו את התופעה • שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: "נדהמתי לשמוע, מגנה את ההתנהגות הנפסדת הזו" • רה"מ הגיב בחשבון הטוויטר שלו באנגלית ובעברית וכתב: "אפס סובלנות כלפי כל פגיעה במתפללים"

תיעוד מהעיר העתיקה בירושלים: חרדים ירקו לעבר נוצרים // השימוש בהתאם לסעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

תיעוד של קבוצת חרדים שירקה על צליינים בשער האריות בירושלים, מסעיר את המערכת הפוליטית שהתגייסה כולה, מימין ומשמאל לגנות את המעשה. קבוצת החרדים צולמה כשהיא יורקת ומסננת לעבר הצליינים "איכס".

מי שהגיב לאירוע וליבה אותו כאש בשדה קוצים, הוא אלישע ירד, הדובר לשעבר של החכ"ית לימור סון הר מלך ומי שבשבועות האחרונים עלה לכותרות לאחר שנבדקה מעורבותו באירוע בו נהרג פלשתיני בעימות בכפר בורקא. לדברי ירד, " לירוק ליד כמרים או כנסיות הוא מנהג יהודי עתיק".

נתניהו הגיב בטוויטר הרשמי שלו באנגלית וכתב: "ישראל מחויבת לחלוטין לשמירה על הזכות הקדושה לתפילה וצליינות באתרים הקדושים לכל הדתות. אני מגנה בחריפות כל ניסיון להלך אימים על המתפללים ואני מחויב לנקיטת פעולות מיידיות ונחושות נגד התופעה".

מאוחר יותר הגיב גם בעברית וכתב: "ישראל מחויבת באופן מלא לשמור על הזכות הקדושה של פולחן ועלייה לרגל לאתרים הקדושים של כל הדתות. אני מגנה בכל תוקף כל ניסיון לפגוע במתפללים, ואנחנו ננקוט נגד מעשים אלה בצעדים מיידיים ונחרצים. התנהגות פוגענית כלפי מתפללים היא חילול הקודש והיא לא מתקבלת על הדעת. נגלה אפס סובלנות כלפי כל פגיעה במתפללים".

גורם מדיני בישראל הביע זעזוע מהיריקה לעבר קבוצת הנוצרים ואמר' "אם היה מדובר במקרה הפוך, שבו נוצרים יורקים על יהודים בכל מקום בעולם, היינו זועמים ובצדק. גם מסיבה זו לא יתכן שהתנהגות כזו תתרחש אצלנו".

שר החוץ אלי כהן הגיב למקרה: "‏אני מגנה את התופעה המכוערת של יריקות על נוצרים ופגיעה בכל אדם בשל דתו או אמונתו. תופעה זו אינה מייצגת את ערכי היהדות. חופש הדת והפולחן הם ערכי יסוד בישראל. ‏מאות אלפי תיירים נוצרים מגיעים מדי שנה לארץ לביקור במקומות הקדושים להם ולנו. ‏אני קורא לכל אזרחי ישראל לכבד את המסורת והאמונה של כל הבאים בשערי ירושלים עיר הקודש".

ירד שלכאורה הצדיק את המעשה אמר עוד: "זמן טוב להזכיר שהמנהג לירוק ליד כמרים או כנסיות הוא מנהג יהודי עתיק ורב שנים, ויש בהלכה אפילו ברכה מיוחדת כשרואים כנסייה 'שנתן ארך אפיים לעוברי רצונו' - ברכה שבאה להלל את הקב"ה שמבליג על מעשיהם הרעים של עובדי העבודה הזרה ולא מעניש אותם באופן מיידי".

"אולי בהשפעת התרבות המערבית קצת שכחנו מה היא הנצרות", הוסיף ירד. "אבל דומני שמיליוני היהודים שעברו בגלות מסעות צלב, עינויי אינקוויזיציה, עלילות דם ופוגרומים המוניים - לעולם לא ישכחו". 

לשכת מארגני התיירות הגיבו לתיעוד: "אנו מגנים את ההתנהגות האלימה אשר פועלת בניגוד לערכי היהדות הבסיסיים ומחזקים את הרב הספרדי הראשי של ירושלים, שלמה משה עמאר, על הצהרתו כנגד התקיפות. התנהגות זו גורמת לנזק כלכלי אדיר לירושלים הקדושה לכל הדתות ואשר מתפרנסת מתיירים המגיעים במיוחד אליה מכל קצוות תבל. תיירות נכנסת היא נכס אסטרטגי למדינה ולמעמדנו הבינלאומי, והתנהגות זו פוגעת אנושות בכך ולמעשה מסייעת בהוצאת דיבת הארץ רעה". 

גם שר התיירות, חיים כץ, גינה את האירוע: "האמירה שיריקה על נוצרים היא מנהג עתיק ואף משובח היא אומללה. ואהבת לרעך כמוך הוא כלל גדול בתורה והעיקרי שבה. במקום להיות אור לגויים, המעשים של קומץ קיצוני, משניאים את היהדות ואת העם היהודי, פוגעים בתדמית של ישראל ובתיירות. יש לגלות אפס סובלנות כלפי פגיעה בסמלי דת באשר הם".

אלוף במיל׳, חבר הכנסת אלעזר שטרן אמר בתגובה לתיעוד היריקות: "כמו רבים אחרים הזדעזעתי גם אני לראות קיצוניים מרשים לעצמם לירוק לעבר נוצרים בירושלים. עם חידוש המושב בכנסת אגיש הצעת חוק שתחשיב יריקות על אנשי דת כאלימות לכל דבר, על מנת שיתאפשר לנקוט בהליך פלילי כנגד הירוקים. ביזוי אנשי דת בשל היותם משתייכים לדת אחרת חייבת להיות מחוץ לחוק.

"לייחס את המעשים השפלים האלו ליהדות ולהלכה זה הוא שקר מוחלט. זה חילול השם, ואותם קיצוניים מבזים את היהדות ופוגעים במדינת ישראל ובדעת הקהל העולמית. אין מקום לתופעה הפסולה הזאת".

ח״כ אלי דלל (הליכוד): "אני מגנה בתוקף את המקרה המבחיל של יריקות כלפי נוצרים בעיר הבירה ירושלים. מדינת ישראל תמשיך להיות מקום שבו יש חופש דת ופולחן לכל הדתות וכל העמים והמדינה היחידה באזור בה הנוצרים אינם נרדפים ועלינו לשמור על כך! זו לא דרכה של תורה ולא פניה של היהדות, זה חילול השם! יש לנקוט באפס סובלנות כלפי הקומץ שעשה זאת וכלפי כל מי שמבזה סמלי דת ועמים אחרים".

מגנה בתוקף. שר הדתות, מיכאל מלכיאלי, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

שר הדתות מיכאל מלכיאלי: "מגנה בתוקף את התופעה של יריקות לעבר נוצרים בי-ם. אין זו דרכה של תורה, ואין אף רב שתומך ומעניק לגיטימציה להתנהגות נבזית שכזו. חובה עלינו להוקיע, ונמשיך לכבד את כל העמים הבאים בשערי עיר הקודש".

מטעם הרב הראשי הגר"ד לאו נמסר: "הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו מבקש להבהיר, בחג סוכות היו מתפללים ומקריבים בבית המקדש לשלומם של 70 אומות העולם. גם אנו נמשיך להתפלל לטובתם ולכבד את כל העמים הבאים לכבד את עיר הקדש ירושלים. אני מגנה בכל תוקף פגיעה בכל אדם ובכל מנהיג דת. תופעות פסולות אלו וודאי שאין לייחס להם כל קשר להלכה היהודית".

יצוין כי בישיבת מועצת עיריית ירושלים שהתכנסה בחודש יוני האחרון הועלתה הצעה לסדר שמטרתה לגנות את מעשי האלימות נגד בני הדת הנוצרית בעיר העתיקה שגברו בעת האחרונה, בכלל זה תופעת היריקות.

אלישע ירד בדיון בהארכת מעצרו בחשד למעורבות בהרג הפלשתיני בבורקא (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

שר הבינוי והשיכון והשר במשרד רה"מ הרב יצחק גולדקנופף יו"ר יהדות התורה: "נדהמתי לשמוע על התופעה המזעזעת של תקיפה בשם היהדות כביכול. "דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי נֹעַם וְכָל נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם". תורתנו הקדושה מצווה עלינו לנהוג בכבוד כלפי כל אדם באשר הוא, לא משנה מהי אמונתו, דתו או מוצאו. חובה עלינו לדאוג שיהיה כבוד שמיים מתרבה על ידינו ולא חלילה להפך. אני מגנה את ההתנהגות הנפסדת הזו".

כזכור, ירד הוא איש עוצמה יהודית לשעבר שנחשד במעורבות בהרג פלשתיני בתקרית בבורקא. בית המשפט החליט לשחרר אותו בתנאים מגבילים. אלוף פיקוד מרכז הוציא נגד ירד צו מנהלי לצד הרחקה בת חצי שנה מיו"ש. כמו כן, על ירד נאסר ליצור קשר עם הרב מנחם בן שחר, רב מוכר בשומרון ומי שנמנה על מובילי המחאה כנגד הטרור ביו"ש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר