בקבוקי תבערה, רימוני הלם ופרשים: המחאה למען רפאל אדנה ז"ל יצאה משליטה

לאחר שאימו של הילד שנהרג בתאונה בנתניה קראה למוחים להמשיך ולהפגין בדרכי שלום, ההפגנות התחדשו • המשטרה חסמה בעבור המפגינים את הירידה לכיוון איילון לדרום, אך המפגינים, שרצו לרדת לכביש היכן שנוסעים כלי רכב, ירדו לאיילון לצפון וחסמו אותו • ח"כ מלאקו: "אנחנו לא באנו לכאן כי התחשק לנו, לא באנו כי היינו רעבים, עלינו כי רצינו את ירושלים" • מפגין אחד נעצר

המפגינים חוסמים את איילון צפון | צילום: אבי כהן

"צדק לרפאל": לאחר ההפגנות אחרי בשבוע שעבר אימו של רפאל ז"ל קראה למפגינים: "אני פונה אליכם לנהל איתי יחד את המאבק על רפאל בדרכי שלום, אני באמת מבקשת לכבד את זה". היום (רביעי) שבו המפגינים לת"א. איילון לכיוון דרום נחסם לתנועה באופן יזום על ידי המשטרה, אך המפגינים לא מוכנים לרדת אל הכביש באופן מסודר וירדו לאיילון לכיוון צפון על מנת לחסום הנתיבים.

דוברות המשטרה

לפני זמן קצר זרקו מפגינים בדרך מנחם בגין בקבוקי תבערה ואבנים לעבר השוטרים ועוברי אורח. לטענת המשטרה שוטר נפגע מאבן שזרקו המפגינים ואזרח נפגע מבקבוק תבערה. המשטרה ניסתה להידבר עם המפגינים במהלך זמן רב אולם המפגינים שעלו מאיילון, הציתו מדורות בצומת קפלן, תקפו שוטרים ואזרחים. נכון לרגע זה, המשטרה מפנה כעת את המפגינים באמצעות רימוני הלם ופרשים.

המונים באיילון // צילום: אבי כהן

 
המפגינים חוסמים את איילון לצפון, צילום: קוקו
מוחים בקפלן בהפגנת העדה אתיופית, צילום: קוקו
מפגינים ירדו לאיילון, צילום: קוקו

אדם אחד נעצר בהפגנה לאחר שניסה לשלהב את המפגינים והתבטא נגד המשטרה. המפגינים מנגד טענו כי מהות ההפגנה היום היא מחאה שקטה. 

אביו של סלומון טקה ז"ל נאם במחאה ואמר: "כואב לנו על רפאל אדנה בן ה-4, טרגדיה. איבדנו אותו, תנחומים להוריו של רפאל. לפני 4 שנים סלמון נרצח, עד עכשיו מחכים ולא נגמר הסיפור. האישה שפגעה ברפאל, אם הייתה מזמינה אמבולנס, אם הייתה מתנהגת כמו בן אדם - לא היינו כאן. הגענו להפגנה כי כואב לנו, לנו אין רצון להפגין. מסתכלים עלינו כעבריינים אבל אנחנו לא כאלה".

הפגנת "צדק לרפאל" בקפלן, צילום: קוקו

מעצרים בהפגנה למען צדק לרפאל אדנה ז"ל בתל אביב | צילום: אבי כהן

כוחות המשטרה מגיעים להפגנה, צילום: קוקו

ח"כ צגה מלאקו אמרה: "כשאני מסתכלת על מה שקורה לנו יותר מארבע עשורים, כשעליתי כנערה, היה קושי בשפה, פעם ראשונה שהבנתי את הקושי היה כשהבאתי ילדים לעולם, הבן הראשון שלי הגיע לכיתה א' ורציתי לרשום אותו לבית ספר ליד הבית ואמרו לי אין מקום, אבל אז ראיתי בעיתון שהם עוד מחפשים תלמידים, הם פשוט ככל הנראה לא מקבלים יוצאים אתיופיה. ואז הבנתי שהבעיה היא לא התרבות שלי אלא הם!

"תרמנו דם וזרקו אותו לפח, ארגנו הפגנה, אם זה לא נגמר בדור שלי, הילדים שלי כבר נולדו פה וזה לא נגמר בדור שלהם ועכשיו זה קורה גם בדור שלישי הבעיה זה לא אנשים אינדבדואלים, הבעיה זו גזענות ממוסדת. אנחנו לא באנו לכאן כי התחשק לנו, לא באנו כי היינו רעבים, עלינו כי רצינו את ירושלים". 

כזכור ‏בתחילת השבוע נפגשו בני המשפחה עם אנשי הפרקליטות והנקודות שבקשו שיבחנו יש שתי מצלמות שיוודאו סופית שנתפסו או שנעשתה בדיקה לגביהן. פרט לכך נראו סימני שפשוף על אבן השפה ומכאן מבקשים ללמוד שהנהגת איבדה שליטה. הפרקליטות תקבל את התייחסות המשטרה לנקודה הזו. הדבר לא אמור להשליך על הקביעה שהתאונה היתה לא נמנעת והתרחשה על הנתיב שמאלי במקום קרוב לאבן השפה. 

ההפגנה למען צדק לרפאל אדנה ז"ל בתל אביב | צילום: אבי כהן

על אף שהדבר נבדק כבר על ידי המשטרה, והורדו מצלמות רלוונטיות באזור התאונה, לאור טענת המשפחה לקיומן של מצלמות נוספות במקום, הפרקליטות הורתה למשטרה לעשות בדיקה נוספת במקום התאונה.

המפגינים ליד עזריאלי, צילום: קוקו

בשעה זו בת"א נחסמו כעת הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב:
רחוב קפלן מרחוב לאונרדו דה וינצ'י עד דרך מנחם בגין לשני הכיוונים.
צומת קפלן דרך מנחם בגין לצפון ולדרום.
יגאל אלון מרחוב דרך השלום לכיוון מערב.
העליות והירידות לאיילון במחלף השלום.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר