השבוע ה-33 למחאה: עשרות אלפים הפגינו בקפלן; "בונות אלטרנטיבה" - "לא נסכים לחיות בחושך!"

מפגינים נגד הרפורמה המשפטים מוחים בכ-150 מוקדים ברחבי הארץ • בתל אביב מתקיימת ההפגנה המרכזית • כמה עשרות חסמו לזמן קצר את איילון צפון ופונו • מובילי המחאה: "אין אופציה להישאר בבית"

עשרות אלפי מפגינים משתתפים בהפגנות מרימים כרזה שאומרת "תשב אתה מאחור!". צילום: אי.פי.איי

שבעה חודשים ברצף: על רקע הפיגוע בחווארה שבו נרצחו אב ובנו, עשרות אלפים רבים הפגינו נגד המשך החקיקה המשפטית בכ-150 מוקדים ברחבי הארץ, כשמוקד ההפגנה המרכזית היה ברחוב קפלן שבתל אביב וכותרתו מאבק הקשור לנושאי דת ומדינה דוגמת הפעלת הקו האדום של הרכבת בשבת וכן הדרת נשים ממקומות ציבוריים.

בחיפה התקיימה תהלוכה מסורתית למרכז חורב ושם התרחשה גם עצרת מחאה. סמוך לשמונה בערב חסמו מפגינים את איילון צפון באזור מחלף ההלכה, ופונו כעבור זמן קצר.

עדכונים שוטפים

22:15: הכבישים בתוך תל אביב, שנחסמו על ידי המשטרה עקב המחאה, נפתחו מחדש לתנועה. כל הצעדות לכיוון מרכז ת"א התפזרו. בהמשך המשטרה תפתח גם את הירידות לנתיבי איילון.

21:42: מאות בני אדם הפגינו בצומת קניון הנגב בבאר שבע.

מאות מפגינים בבאר שבע נגד הרפורמה המשפטית | תניא ציון וולדקס, יעל רונן

21:36: ממובילי המאבק נמסר: "אנחנו יוצאים מהבית. כל אחד לפי האזור שנוח לו. אין אופציה להישאר בבית. גם אם לא נוח, גם אם אם דביק, לח וחם".

ההפגנה בקפלן הערב, צילום: רויטרס

21:24: גלית אלוש ראובן, פעילה בארגון המחאה "בונות אלטרנטיבה", שבתה אריאל בת ה-15 נדרשה בתחילת השבוע להתכסות ולשבת בחלקו האחורי של האוטבוס, נאמה ואמרה: "התמונה של בתי וחברותיה, מכווצות בספסל האחורי של האוטובוס היא קריאת השכמה לכולנו! אירוע רודף אירוע וכבר לא מדובר בשוליים. שנאת נשים, חושך, גזענות, כפייה – הכול מתפרץ בחסות ההפיכה המשטרית שנותנת דרור לכוחות אפלים ומסוכנים. אני חרדה לחירות שלי ולחופש של הילדים שלי. לא נסכים לחיות בחושך, לא נסכים להיות מודרות, לא נסכים לצמצם את הנוכחות שלנו...נילחם למען עתיד ילדינו, שהבנות שלנו יגדלו במקום בו לא שולחים אותן להסתתר במושב האחורי. בלי שוויון אין דמוקרטיה!"

המחאה נגד הרפורמה המשפטית, תל אביב, צילום: רויטרס

21:18: בצל אירועי ההדרה וההשפלה שמקבלים גב ממדיניות הממשלה, פעילות מחאת הסטודנטים ברחבי הארץ מפגינות נגד הרפורמה המשפטית. בקפלן, צעירות הובילו את הצעדה, לבושות בקצר עם הכיתוב "לובשת מה שבא לי!" על הגוף.

בירושלים, פעילות המחאה הגיעו בלבוש קצר ועליהן נכתבו בצבע כתובות כגון ״לא חוזרות אחורה״, ״בלי בג"צ ערומות מהגנה״ ו-״למען הדורות הבאות״. את קריאות המחאה, מעגל התיפוף והצעדה לכיכר פריז הובילו פעילות הנושאות עמן שלט גדול עליו נכתב: ״לא חוזרות אחורה״.

חורב חיפה, הערב, צילום: דרור גלבוע

21:04: עשרות אלפי מפגינים שהשתתפו בהפגנות הרימו כרזה שאומרת "תשב אתה מאחור!" בהתייחסות לתקרית קו אוטובוס 885 שבו נהג אוטובוס הורה לנערות להתכסות ושלח אותן לחלק האחורי.

עשרות אלפי מפגינים משתתפים בהפגנות מרימים כרזה שאומרת "תשב אתה מאחור!",

20:55: הזמרת נטע ברזילי, שזכתה אירוויזיון 2018, נאמה בקפלן - שם המחאה הייתה בסימן "נשים", בעקבות אירועי ההדרה האחרונים - ולאחר מכן שרה את "התקווה". ברזילי סיפרה כי ההורים שלה מגיעים להפגין מדי שבת. "ההורים שלי חינכו אותי על אהבת הארץ, כבוד האדם וחופש הביטוי. אין סיכוי שאני משאירה אותם לבד ומאכזבת אותם. אנחנו שומעים יום יום על מקרי אלימות נגד להט"בים ועל הדרה של נשים. לא ייתכן שניסע אחורה, לא ייתכן שירמסו פה זכויות אדם. אני רוצה להצדיע לכם שאתם נלחמים על הדמוקרטיה היקרה הזאת".

מפגינים עם לפידים בתל אביב, צילום: איי.פי

20:45: שקמה ברסלר, ממובילות המחאה נגד הרפורמה המשפטית, נאמה בהפגנה המרכזית בצומת קפלן בתל אביב, ואמרה כי "באוגוסט 1993, לפני 30 שנה בדיוק, תהה ראש ממשלת ישראל יצחק רבין שמא הגיע הזמן להשיב על השאלה: איזו מדינת ישראל אנחנו רוצים?"

כוח נשי: שקמה ברסלר נטע ברזילי והנואמות הערב בקפלן עם תחילת ההפגנה, צילום: 27 א'

20:38: צעירים דרוזים צעדו להפגנה בצומת קפלן בתל אביב לצד פעילי מחאת הסטודנטים והסטודנטיות. ממחאת הסטודנטים נמסר: "אנחנו צועדים הערב בגאווה לצד אחינו הדרוזים. מול ממשלה שמבקשת לפרק את החברה, התשובה היחידה יכולה להיות איחוד וסולידריות".

צביקה קליר

20:22: משתתפי צעדת המחאה מגבעתיים לצומת קפלן בתל אביב חסמו את צומת דרך השלום/משה דיין.

20:18: צעדה יצאה מדיזינגוף לקפלן: מפגינים הניפו שלטי "תשב אתה מאחור".

מחאת קפלן

20:13: המחאה נגד הרפורמה המשפטית בצומת הגומא. פעילי מחאת הסטודנטים מתל חי הגיעו עם ציורי מגן דוד על הלחי, במחאה על האלימות המשטרתית נגד העצור הפלשתיני.

מחאת הסטודנטים והסטודנטיות בצומת גומא, צילום: מחאת הסטודנטים והסטודנטיות

ממחאת הסטודנטים והסטודנטיות נמסר: "אלימות משטרתית היא רעה חולה שמשפיעה בראש ובראשונה על מיעוטים. החשד שצורת מגן דוד הוטבעה על לחי העצור מזעזעת ומזכירה ימים אפלים. אנו מצפים ממח"ש לחקור את האירוע ביסודיות. מחזקים את כוחות הביטחון- מוקיעים את האלימות הלא מידתית".

מאות מוחים בצומת גומא נגד הרפורמה המשפטית

20:03: זמן קצר לאחר תחילת המחאות, הצליחו מוחים לרדת לנתיבי איילון צפון, ואלו נחסמו לתנועה בין מחלף ההלכה למחלף רוקח, אך פונו מיד.

כיכר הדמוקרטיה בצומת קפלן, תל אביב,

19:55: השבוע ה-33 למחאה: מפגינים צעדו עם לפידים על איילון. המשטרה פינתה אותם תוך דקות.

השבוע ה-33 למחאה: מפגינים צועדים עם לפידים על איילון

19:53: שלטים הונפו על ידי מפגינים שהחלו להתאסף בכיכר דיזנגוף בתל אביב. בין היתר נראו כיתובים כמו: "הברבי הזאת נוסעת בשבת" ו-"חופשיות בארצנו".

צעדה מכיכר דיזנגוף לקפלן | צביקה קליר

19:44: אלפים צעדו בחיפה אל מרכז חורב.

אלפים בפגנה במרכז חורב בחיפה | מישל מכול

19:29: מאות הפגינו על כביש 4 בצומת העוגן שבאזור עמק חפר. בתוך כך, עשרות מחו גם על גשר נעורים שמעל כביש החוף.

מפגינים בחיפה, הערב, צילום: הרצי שפירא

19:24: מאות מחו בצומת גומא נגד הרפורמה המשפטית.

צומת הגומא שבוע 33 למחאה, צילום: נמרוד בר-און

19:17: אלפים צעדו בצעדת מחאה מהאודיטוריום במרכז הכרמל שבחיפה אל צומת חורב, שם התקיימה הפגנה נגד הרפורמה המשפטית. את הצעדה הערב הובילו יוצאי חטיבת הצנחנים, בהם האלוף (במיל') גדי שמני.

אלפים כבר במרכז חורב מחכים לצעדה שתגיע ממרכז הכרמל,

19:11: אלפים השתתפו בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת כרכור בכביש 65, שם מחאת הנשים "בונות אלטרנטיבה" יצאו במיצג אוטובוס השוויון.

מיצג אוטובוס השוויון של מחאת הנשים עם "בונות אלטרנטיבה" - צומת כרכור,

18:40: המונים השתתפו בצעדה מחאה בעיר רחובות, תחת הכותרת: "ישראל בסכנה, מצילים את המדינה". הצעדה הגיעה לצומת פארק המדע, שם התקיימה הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בהשתתפות הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, רס"ן במיל' אורה פלד נקש ויובל בר און ממחאת ההייטק.

מחאה נגד הרפורמה המשפטית ברחובות, צילום: רובי יהב

18:43: עשרות הפגינו בצומת נהלל.

עשרות מפגינים בצומת נהלל, צילום: צביקה גולן

18:35: עשרות הפגינו בצומת כברי שבגליל המערבי, שם ראש המועצה האזורית מטה אשר חנך הערב את שלט הצומת בשמה החדש: מבצר הדמוקרטיה. במחאה השתתפו גם ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד), משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר שנשא דברים ואמר: "האנשים שראיתי גם בצומת בני 90 פלוס מרגשים אותי, אנשים שבנו את המדינה הזו והם אלה שגורמים לי לרצות להאבק למען ישראל דמוקרטית". בהמשך חנך ראש המועצה דוידוביץ את שלט הצומת "צומת כברי - מבצר הדמוקרטיה".

מיצג גלגלי הצלה בצעדת המחאה ברחובות: "מצילים את המדינה", צילום: רובי יהב

16:40: בהפגנה הופיעה זוכת האירוויזיון נטע ברזילי. ברזילי שרה גם את ההמנון בסביבות השעה 20:30. לאחר מכן נאמו פרופ׳ עידית מטות מנהלת אגף כירורגי ומערך הרדמה, טיפול נמרץ וכאב בבי״ח איכילוב, רס״ן במילואים אורה פלד נקש החובלת הראשונה בצה"ל, הייטקיסטית ופעילה במאבק ונואמות נוספות.

במרכז המחאה בקפלן: הדרת נשים

על רקע מקרי הפגיעה והדרת הנשים שאירעו בשבוע האחרון, והניסיונות לטענת מארגני המחאה, של ממשלת ישראל לקדם הפרדה מגדרית ולפגוע בשוויון לנשים, נאמו הערב בהפגנה בתל אביב , זו הפעם הראשונה, רק נשים.

אלפים כרגע בפגנה במרכז חורב,

'כוח קפלן' עדכנו כי ההפגנה הערב בכיכר הדמוקרטיה תיפתח בדקה דומיה לנרצחים בפיגוע שהתרחש מוקדם יותר היום. "ליבנו עם משפחות הנרצחים," מסרו. "יהי זכרם ברוך".

ממובילי ההפגנה בקפלן נמסר: ״אנו עדים יום ביומו איך ישראל מתדרדרת לשאול הדיקטטורה. מדינת ישראל נמצאת בימים מסוכנים של איום על התקשורת החופשית, בתי המשפט והחברה האזרחית, מול זה רק מחאה נחושה ולא מתפשרת יכולה להציל את ישראל״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר