"זו מדינת היהודים": נהג אוטובוס דרש מנערות להתכסות - ושלח אותן לשבת מאחורה

חבורת בנות עלו על קו אוטובוס מאשדוד והופתעו כשהנהג דרש מהן להתכסות משום שהיו עם בגדים קצרים • בונות אלטרנטיבה ויו"ר נעמת הגיבו: "עדים להדרדרות מפחידה" • נתיב אקספרס: "מוקיעים בכל פה את ההתנהגות המדירה, ננקוט בכל הצעדים הנדרשים למנוע מקרים דומים"

הנערות בחלק האחורי של האוטובוס כשהן מכוסות. צילום: סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

קבוצת נערות בנות 15 עלתה הבוקר (ראשון) לאוטובוס באשדוד בדרכן לכנרת, ונדרשו להתכסות ולשבת מאחור - בשל נוכחות חרדים. שני הבנים שהיו איתן הונחו לשבת מקדימה. "הפרידו בינינו. היינו בהלם".

כשהאוטובוס עצר להתרעננות, ניסו הבנות לשוחח עם הנהג. "אמרנו לו שזה לא לגיטימי שלא נוכל לשבת עם החברים שלנו", סיפרה אחת הבנות. "זאת מדינה חופשית, ושכל אחד יחיה בעולם איך שהוא רוצה. אנחנו יושבות בשקט ולא מפריעות לנוסעים האחרים. הנהג ענה שאנחנו חיות בעולם של קיבוצניקים, שזה לא העולם האמיתי ושלא לגיטימי שנהיה ככה חשופות".

"צריך לכבד"

הנהג טען כי מדובר בקו המיועד לחרדים ואמר: "זה שנוח לכן להיות עירומות זה סבבה, אבל חלאס עם הטיפשות. אתן מנותקות מהעולם. אתן חיות במדינה יהודית וצריכות לכבד את האנשים שחיים פה".

עוד היא סיפרה כי כמה נוסעים חרדים אמרו שזה בסדר שהחברים שלנו יישבו לידן, אבל הנהג לא הסכים לזה. כשניסו להתעמת איתו בעדינות ולומר שמדוברת במדינה דמוקרטית, הנהג אמר: "שום דמוקרטיה. מה שאתן עושות זה לא דמוקרטי. כאן זו מדינת היהודים"

נתיב אכספרס. תחנת האוטובוסים נהריה (ארכיון), צילום: משה שי

קבוצת "בונות אלטרנטיבה", עמותה הפועלת למען קידום שוויון חברתי, העצמת נשים והעלאת המודעות לאלימות נגד נשים, התייחסה לתקרית ומסרה: "זו לא טעות, זו מדיניות. ממשלת ישראל פועלת באופן אקטיבי להדיר ולמחוק נשים מכל מקום, ורוח המפקד חודרת לכל מקום כפי שהאירוע הזה מוכיח. יש קפטן אחד המנווט את הספינה המסוכנת הזו, והוא ראש הממשלה".

מוקיעים בכל פה

יו"ר נעמת, חגית פאר, מסרה בתגובה למקרה: "אנחנו עדות להדרדרות מפחידה. סיפורים מזעזעים של הדרה, הפרדה ומחיקה של נשים במרחב הציבורי הופכים לעניין יומיומי. מדובר במדרון חלקלק ומסוכן. המרחב הציבורי שייך לציבור באופן שוויוני על פי חוק".

עוד אמרה: "אפליית נערות על ידי נהג אוטובוס שמקבל רוח גבית ממקבלי ההחלטות לא תהיה. החברה האזרחית לא תאפשר כאן שלטון הלכתי - זה לא ימין ושמאל, אלא בני אדם חשוכים שרוצים להחריב את החיים של כולנו כאן".

חברת "נתיב אקספס" התייחסה למקרה ומסרה: "למדנו אודות פרטי המקרה מפניות התקשורת ובכוונתנו לברר באופן יסודי את העובדות אל מול חב' קבלן המשנה שביצעה עבור נתיב אקספרס את הנסיעה הזו ולנקוט בכל הצעדים הנדרשים בניסיון נחוש למנוע הישנות מקרים שכאלו. 'נתיב אקספרס' מוקיעה בכל פה התנהגות המדירה או פוגעת בנוסעים כלשהן על רקע מין, גזע, לאום ו/או אופן לבוש, ואינה נכונה להשלים עם תופעה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר