מהפכה ביו"ש: 100 ק"מ של כבישים ייסללו ב־4 שנים

כך פותחים פקקים • בשל תשתיות ישנות סובלים תושבי האזור, ישראלים ופלשתינים, מכאוס תחבורתי • כעת מבצעת נתיבי ישראל תוכנית חומש • במבצע הפיתוח שכבר החל יורחבו צירים לכבישים דו־מסלוליים • בהיבט הביטחוני: כבישים עוקפים ייסללו סביב כפרים שגבו מחיר דמים • שרת התחבורה רגב: "הממשלה רואה ביהודה ושומרון את לב ליבה של מדינת ישראל"

כביש 1. ייסגר במחלף ענבה. צילום: אורן בן חקון

אזור יהודה ושומרון עומד בפני מהפכה של ממש כשמדובר בכבישים. לאחר שבמשך עשרות שנים הכבישים העוקפים, שחלקם נבנו במקור בצורה ירודה ובעייתית, הוזנחו חרף העובדה שמיליוני בני אדם, ישראלים ופלשתינים כאחד, השתמשו בהם כעורקי תחבורה ראשיים - חושפים אנשי חברת נתיבי ישראל בפני "ישראל היום" את התוכנית הגרנדיוזית שתשנה בתוך כארבע שנים את יהודה ושומרון מקצה לקצה.

מאז הוקמה הממשלה הושם דגש משמעותי על נושא התחבורה ביהודה ושומרון. שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הביאו לתקצוב של יותר מ־6 מיליארד שקלים בחומש הקרוב לתחום התחבורה ביו"ש, ודחפו קדימה את הנושא בצורה חסרת תקדים.

התוואי החדש הרחיק את הכביש מהכפר הפלשתיני העוין, צילום: חנן גרינווד

כעת בנתיבי ישראל חושפים את התוכניות שעוסקות ברובן בכביש 60, וכוללות כ־100 ק"מ שיטופלו בתוך ארבע שנים.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: "מיום כניסתי לתפקיד שמתי לי למטרה להניע מחדש את כל הפרויקטים ביהודה ושומרון שהוקפאו ועוכבו בידי הממשלה הקודמת, כמו גם לקדם רשימה ארוכה של פרויקטים חדשים במסגרת תוכנית החומש של המשרד, בהיקף חסר תקדים של יותר משלושה וחצי מיליארד שקלים. הפרויקטים הללו מבטאים את סדר העדיפויות של הממשלה הנוכחית שרואה ביהודה ושומרון את לב ליבה של מדינת ישראל, שבו צריך להשקיע בה כמו בכל מקום אחר במדינה."

כביש עוקף טרור

בצפון השומרון הולך ונסלל כביש עוקף חווארה. מדובר בכביש הקריטי ביותר ביהודה ושומרון, מכיוון שמדובר, לצד הסוגיות הבטיחותיות, גם בסוגיות ביטחוניות כבדות משקל. מסיבה זו העבודות בו מתקדמות בקצב מהיר במיוחד, והן צפויות להסתיים בחודשים הקרובים.

הציר שגבה מחיר דמים יוחלף בכביש עוקף, שסלילתו מואצת, צילום: נדב גולדשטיין/TPS

מקטע הכביש מצומת תפוח ועד צומת המשטרה הבריטית נכנס לתכנון מוקדם ולאחר מכן צפוי להיכנס לערוץ של תכנון מפורט. בינתיים טופלו באזור כמה צמתים קריטיים על ידי אגף הפרויקטים הייעודיים־משימתיים בנת"י, ביניהם צומת רחלים שבו היתה לפני כשנה תאונת דרכים קשה ביותר שבה נהרגה קרן אורה יוסקוביץ', צומת עלי וצומת המשטרה הבריטית - כולם מוקדי סיכון קשים.

הרחבת ציר המנהרות

אחד המקטעים הדרמטיים ביותר בכביש 60 הוא בין צומת המשטרה הבריטית לשער בנימין, שנמצא כעת בשלב התכנון המפורט, ואמור להיכנס לביצוע בתחילת 2024.

מדובר בכביש באורך של 18 ק"מ, בתקציב של 950 מיליון שקלים, שייתכן כי יחולק לשני מכרזים בשל אורכו, ושאמור על פי התכנונים להיסלל עד 2027 אם הכל יתרחש כמתוכנן. במקביל נעשות עבודות של חברת מוריה משער בנימין עד חיזמה, שישדרגו בתוך שנים ספורות את הכביש עד ירושלים, ומחלקת הפרויקטים הייעודיים־משימתיים מבצעת הקמה של שלוש כיכרות מייד לאחריה באזור צומת ענתא.

מדרום לירושלים הולך ונסלל כביש המנהרות על ידי חברת מוריה. לאחר ששרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי הקפיאה את הפרויקט שמדרום לצומת אל־חאדר, שבו הטרקטורים והמשאיות למקטע הכביש, ובתוך שנים ספורות צפוי הכביש מירושלים ועד מחנה הפליטים אל־ערוב להפוך לדו־נתיבי-דו־מסלולי.

"שדרוג חשוב". שגב,

סטייה מהירה מצומת אל־חאדר ימינה, לכיוון ביתר עילית, מבשרת על פרויקט משמעותי ביותר שהולך וקורם עור וגידים. מחלקת הפרויקטים הייעודיים־משימתיים בנת"י עובדת כבר כעת על הרחבה של שני קילומטרים אחרי הצומת, מתוך הבנה שמדובר בצוואר בקבוק משמעותי. הבשורה הדרמטית יותר היא פרויקט משמעותי להרחבת הכביש מצומת אל־חאדר ועד צור הדסה. מדובר בשני מקטעים של שמונה קילומטרים, אחד בתוך הקו הירוק ואחד מחוצה לו. החלק שנמצא מחוץ לקו הירוק כבר נמצא לאחר תכנון, ולקראת יציאה למכרז באוקטובר השנה. מדובר באחד הפרויקטים הראשונים בישראל שתוכננו באמצעות טכנולוגיית תלת־ממד, ואמור להסתיים גם הוא ב־2027.

עוקף אל־ערוב שנפתח לאחרונה הוא בשורה משמעותית לנוסעים, שכבר אינם צריכים לנסוע דרך הכפרים העוינים אל־ערוב ובית אומר. אך לצד זאת היו לא מעט תושבים באזור שהתאכזבו מכך שכמעט מחצית מהכביש החדש אינו דו־נתיבי-דו־מסלולי. הסיבה לכך, אומרים בנת"י, היא קושי להסדיר את הנושא מבחינה סטטוטורית. אלא שגם בשורות משמעותיות בפיהם.

משימת עוקף פונדוק

בימים אלו נמצאים בנת"י בשלב תכנון מפורט של קטע הכביש שימשיך את עוקף אל־ערוב בכביש דו־נתיבי-דו־מסלולי עד צומת בני נעים, מדרום לקריית ארבע. מדובר במקטע בן 12 ק"מ בתקציב של חצי מיליארד שקלים. כביש זה צפוי לצאת למכרז בתחילת השנה הבאה ולהסתיים גם הוא ב־2024. במקביל, צפויים בנת"י להכפיל את המסלולים בקטע הכביש החסר בעוקף אל־ערוב.

"כלל הפרויקטים שאותם מקדמת החברה ביהודה ושומרון משלימים זה את זה ונועדו לתת מענה ביטחוני ובטיחותי לתושבי המקום ולמשתמשי הדרך כולם", אומר המהנדס הבכיר אבי שגב, מנהל אגף פרויקטים דרום בחטיבת הנדסה ופיתוח חברת נתיבי ישראל. "כביש 60, ככביש אורך ארצי במדינת ישראל, זוכה לשדרוג משמעותי בזכות כמה פרויקטים, בהשקעה כוללת של יותר ממיליארד וחצי שקלים. מדובר בפרויקטים שישפרו משמעותית את חייהם של משתמשי הדרך שרוצים להגיע לבתיהם באופן הבטוח ביותר ועם כמה שפחות עומסי תנועה. אני בהחלט שמח להוביל גם את הפרויקטים שבכבישי יו"ש, אלו שהתושבים שיוועו להם כל כך, וכעת אני חלק מהגשמת החזון המשמעותי כל כך עבורם. אין ספק שמשרד התחבורה הוביל כאן מהלך חשוב ביותר, באמצעות אישור התקציבים הנדרשים להוציא לפועל את התוכניות החשובות לשדרוג הכבישים באזור לסטנדרטים הראויים".

לצד כביש 60 מבצעים בנת"י לא מעט פעולות שישפיעו דרמטית על הנסיעה ביו"ש בשנים הקרובות, באמצעות אגף פרויקטים ייעודיים ומשימתיים. בראש ובראשונה נמצא עוקף פונדוק, שהוגדר כמשימה קריטית בשל המעבר דרך הכפר הפלשתיני. בנתיבי ישראל נמצאים בשלבי תכנון מוקדמים, וככל הנראה בסוף השנה הבאה יהיו כבר עבודות בדרך כדי לקדם זמינות של התוואי.

"הממשלה הנוכחית רואה ביהודה ושומרון את לב ליבה של מדינת ישראל", צילום: עוז שכטר

בין היתר יש צורך לעקוף וילה, שאודותיה פרסמנו ב"ישראל היום" ושנמצאת כרגע בתוואי הכביש. נוסף על כך יש גם סיבה אקולוגית מעניינת במיוחד - במקום יש שלולית חורף שבה נמצאות צפרדעים ממין ייחודי בעולם כולו, ועל כן בנת"י נדרשו על ידי האו"ם להגן עליהן. פרויקט נוסף וקריטי הוא הסדרת צומת פצאל בבקעה, שבו אירעה לאחרונה תאונה אשר בה נהרגו שישה בני אדם, ושיהיה הצומת המרומזר הראשון בבקעה.

המהנדסת יעל טוביאס, מנהלת מחלקת פרויקטים באגף פרויקטים ייעודיים ומשימתיים, מספרת כי הפרויקטים קריטיים להצלת חיים. "בשנה החולפת הסתיימו שבעה פרויקטים בהשקעה כוללת של 64.2 מיליון שקלים, וכיום אנחנו כבר מבצעים 12 פרויקטים נוספים בהשקעה כוללת של 164.2 מיליון שקלים.

פרוייקטים אלו עתידים להסתיים ממש בחודשים הקרובים, ברבעון הראשון של 2024 לכל המאוחר, ויש עוד 11 פרויקטים בתכנון, גם הם בעלות של 570 מיליון שקלים. יש כאן השקעה עצומה למען ביטחונם ובטיחותם של התושבים ומשתמשי הדרך בכבישים אלו, ואני גאה להוביל זאת כחלק מאגף שהצלת חיים היא נר לרגליו".

מתנועת "שלום עכשיו" נמסר: "התכנית המיותרת לכבישי האפרטהייד ממחישה פעם נוספת כי לממשלת הימין הנוכחית סדרי עדיפויות מעוותים, וכי המתנחלים הם אזרחים סוג א. במקום להשקיע את המיליארדים בנגב ובגליל, הממשלה שופכת אותם על קבוצה קטנה וקיצונית מהגבעות כדי לרצות את סמוטריץ וחבריו המשיחיים שהורסים את ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר