בן גביר מול בג"ץ: תיקון החוק שאושר יקשה את הורדת העומס בבתי הכלא

בזמן שבמוקד השיח הציבורי עמדה הרפורמה המשפטית - בוטלה האפשרות לשחרור מנהלי של אסירים ביטחוניים • הדבר יפגע במאמצי שב"ס לעמוד בתקן הצפיפות שקבע בג"ץ • השר: "אף מחבל לא ישתחרר לפני הזמן" • מרכז עדאלה הודיע כי יעתור נגד החוק: "חוק מפלה ובלתי חוקתי"

בית הסוהר (ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה). צילום: גיל אליהו/ג'יני

אצבע בעין לבג"ץ: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ניצל את סערת ההצבעה על צמצום עילת הסבירות והעביר את החוק ל"תיקון פקודת השב"ס", שביטל את השחרור המנהלי של אסירים ביטחוניים. לאור זאת, שב"ס יתקשה ליישם את התחייבות המדינה לבג"ץ להרחיב את שטח המחיה של האסירים.

בסביבתו של בן גביר אומרים: "מחבלים לא ישתחררו לפני הזמן בגלל בעיות לוגיסטיקה". מרכז עדאלה הודיע כי תוגש עתירה נגד החוק החדש "בהיותו בלתי חוקתי".

בן גביר מגיב לשופטי בג"ץ: "חושבים שהם מחוקקי על, קורא לנתניהו להעביר את הרפורמה במלואה" (ארכיון)

ביוני 2017, בעקבות עתירה שהגישה האגודה לזכויות האזרח בעניין הצפיפות בבתי הסוהר, קבע בג״ץ שעל המדינה להבטיח לכל אסיר ועצור שטח מחיה של 4.5 מ"ר כולל שירותים ומקלחת, או 4 מ"ר לא כולל שירותים ומקלחת. על מנת לעמוד בכך, התחייבה המדינה לבנות מתקני כליאה נוספים בעתיד, ובטווח המיידי להרחיב את השחרור המנהלי.

"להפסיק את הקייטנה"

מנגנון השחרור המנהלי מופעל כאשר תפוסת האסירים עולה על תקן הכליאה הנקבע בצו על ידי השר לבט"ל באישור הוועדה לביטחון לאומי. בשב״ס יש כיום כמעט 16 אלף כלואים, ומתוכם יותר מ־5,000 אסירים ביטחוניים. על פי החוק הקודם, היו יכולים אסירים ביטחוניים לזכות בשחרור מוקדם מהכלא משיקולים של צפיפות במתקני הכליאה.

אולם, ביום שני שעבר אושר תיקון לחוק שביטל לחלוטין את השחרור המוקדם לאסירים ביטחוניים, וזאת כחלק ממדיניות השר בן גביר להחמיר בתנאי כליאתם. "אני פועל להפסיק את קייטנת המחבלים בכלא", אמר. "יש עוד הרבה מה לעשות, אבל בחצי השנה האחרונה הוצאנו את מאפיות הפיתות, קיצרנו למינימום את השימוש במקלחות וביטלנו טיפולי שיניים על חשבון המדינה. אמשיך לעשות הכל כדי להפסיק את התנאים הנוחים שקיבלו עד כה, ובתקווה שהקבינט יקבל את עמדתי לאימוץ דו"ח קטעבי להחמרת תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים".

אסירים ביטחוניים בכלא נפחה (להמחשה), צילום: טל כהן

יגדיל את העומס

בפברואר 2019 הגישו מרכז עדאלה והאגודה לזכויות האזרח עתירה לבג"ץ נגד חוק דומה שהחריג אסירים ביטחוניים משחרור מנהלי מורחב. בעקבות העתירה, נחקק מתווה אחר שהוסיף עברייני מין ואלימות במשפחה לאותה קטגוריה של אסירים ביטחוניים, מה שהוביל למחיקת העתירה.

החוק אז נועד להתמודד עם כישלון המדינה לעמוד בתקן הצפיפות שקבע ביהמ"ש. בשבוע שעבר, כאמור, הכנסת הצביעה על החוק החדש, שצפוי להגדיל מעתה את העומס על שב״ס בכיותר מ־100 אסירים בכל זמן נתון.

במרכז עדאלה אומרים בתגובה כי בכוונתם לעתור לבג"ץ נגד החוק החדש, בהיותו בלתי חוקתי ומפלה לרעה את האסירים הביטחוניים רק בשל תיוגם, בלי קשר לחומרת העבירה ולמשך המאסר שנגזר עליהם. עו"ד רביע אגבריה ממרכז עדאלה מסר: "הממשלה שיזמה את החוק הפסול הזה פועלת ביודעין ובמכוון בניגוד לחוקי היסוד ובניגוד להוראות המשפט הבינלאומי. חוק זה מעמיק ומבסס משטר כליאה המבוסס על עליונות יהודית ועל שתי מערכות חוק מופרדות ומפלות. אנו נעתור לבג"ץ ונדרוש לפסול חוק זה, המנוגד לשורה של פסיקות קודמות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר