הקטל בכבישים: זינוק מדאיג במספר ההרוגים בתאונות דרכים ביו"ש

במחוז יש רק 19 ניידות תנועה • בעוד המשטרה מתמקדת בכביש 60, שבו נרשמה ירידה במספר ההרוגים, שאר הכבישים גובים מחיר דמים

תאונה בכביש 60. צילום: מד"א

בגלל מחסור בניידות – צניחה בתאונות הדרכים ובהרוגים בכביש 60, וזינוק מאסיבי ביתר כבישי יו"ש, כך עולה מנתוני המשטרה שפורסמו לאחרונה.

בחודשים האחרונים מבצעים במשטרה שורה של פעולות על ציר 60, הציר המרכזי שחותך לאורכו את יהודה ושומרון, ומספר ההרוגים שם נמצא בירידה משמעותית.

אלא שהמחיר של המבצע המיוחד הוא עלייה דרמטית במספר התאונות ביתר חלקי יהודה ושומרון. אחד מהכבישים שבהם ישנה עלייה במספר התאונות הוא כביש 90 - שבו ביום רביעי בלילה התרחשה תאונה קטלנית, שבה אדם אחד נהרג ושמונה נוספים נפצעו קשה ובינוני.

בבסיס השינוי עומד צו שעליו חתם אלוף פיקוד מרכז באוגוסט 2022, שבמסגרתו ניתן כעת להחרים כלי רכב פלשתיניים לאחר שנהגיהם ביצעו עבירות קשות, כדוגמת עקיפה בפס לבן. עד החתימה על הצו היו הפלשתינים מקבלים דו"חות שאותם הם לא היו משלמים ולא ניתן היה לגבות אותם, ועל כן האכיפה היתה חסרת תועלת.

תאונת דרכים קשה בכביש 1 (ארכיון), צילום: תיעוד כבאות והצלה מחוז ירושלים

הצו מאפשר החרמה של רכבים למשך 30 יום, ושחרורם מתאפשר רק באמצעות תשלום הדו"ח, לצד עלויות ההחרמה והאחסנה. עד כה, נמסר השבוע בוועדת המשנה יו"ש של ועדת חוץ וביטחון בכנסת, הוחרמו מזמן התקנת הצו 1,140 רכבים פלשתיניים על ידי שוטרי מחוז ש"י.

העבודה על כביש 60 ניכרת היטב בשטח. בחודשים האחרונים רוב הפעילות של מחוז ש"י מתבצעת על ציר זה, ויש ירידה של 25 אחוזים במספר ההרוגים בכביש המסוכן כתוצאה מכך. במחצית הראשונה של 2023 נרשמו 26 הרוגים בציר 60 לעומת 47 בתקופה המקבילה אשתקד.

עלייה של 200% בכביש 1

הבעיה היא שיש רק 19 ניידות משטרת תנועה במחוז ש"י, אף שהוא המחוז השני בגודלו במדינת ישראל, ובעל היחס הנמוך ביותר של ניידות לקילומטר. לכן, בעוד בכביש 60 ישנה ירידה במספר ההרוגים, ביתר כבישי יו"ש ישנה עלייה מאסיבית. כך, בכביש 1, הכביש שמוביל ממעלה אדומים לים המלח, ישנו זינוק של 200 אחוזים במספר התאונות, בכביש 90 יש עלייה של 133 אחוזים ובכביש חוצה בנימין (465) העלייה היא של 86 אחוזים.

דוברות כב"ה

המשמעות היא שכל עוד לא תהיה תוספת של ניידות תנועה וכוח אדם למחוז ש"י, לא יתאפשר לאכוף את החוק באופן מיטבי על הצירים. אם המשטרה תשקיע את מרב מאמציה בכביש זה או אחר - התוצאה תהיה בהכרח פגיעה משמעותית בכבישים אחרים.

בתוך כך, נמשכת העבודה על כבישי יהודה ושומרון, שמצבם אינו תקין, בלשון המעטה. סלילת עוקף חווארה הואצה, בשל החשיבות הביטחונית שלו, והרמטכ"ל עוסק בפיקוח על בנייתו באופן אישי. כביש עוקף אל־ערוב, שהוא בטיחותית וביטחונית יותר טוב מהכביש שקיים כרגע, היה אמור להיפתח בשבוע שעבר, אך פתיחתו נדחתה. בעוד כמה שבועות הוא צפוי להיפתח באופן רשמי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר