עשרות אלפים הפגינו נגד הרפורמה המשפטית ברחבי הארץ; עימות בין מפגינים בת"א

פעיל של "אחים לנשק" התעמת עם מפגין אחר שנשא דגל אש"ף • כ-85 אלף הפגינו בצומת קפלן בת"א • כעשרת אלפים מפגינים בחיפה, אלפים נוספים בעשרות נקודות מחאה ברחבי הארץ • בחיפה מפגין נעצר עם דגל אש"ף, ובת"א נעצרו שניים נוספים לאחר שמפגינים חסמו את איילון דרום לתנועת מכוניות לזמן קצר • גם איילון צפון נחסם לזמן קצר בתום ההפגנה • לפיד: "זאת לא עילת הסבירות, זאת עילת השבירות"

מפגינים בת"א. צילום: גלעד פירסט

אבוקות, חסימות כבישים ומחאה ב-150 מוקדים ברחבי הארץ: עשרות אלפי מפגינים הפגינו הערב (שבת) ברחבי הארץ השבועיות נגד הרפורמה המשפטית, זה השבוע ה-26. בחיפה הפגינו כעשרת אלפים אנשים במרכז חורב בעיר, מפגין אחד נשא דגל אש"ף נעצר. בת"א מתכנסים מפגינים בצומת קפלן, כאשר איילון דרום נחסם לזמן קצר לתנועה על ידי מוחים ושני מוחים נעצרו. 

כ-85 אלף אנשים נכחו בהפגנה בצומת קפלן בת"א, מוקד המחאה המרכזי. ראש עיריית ת"א רון חולדאי נשא דברים במקום, והצהיר כי העיר תישאר מרחב ליברלי: "מר נתניהו, ראש הממשלה, כף רגלם של קומיסרי החינוך, בראשות אבי מעוז, לא תדרוך במוסדות החינוכיים הליברליים שלנו. אתה ושרייך לא תכתיבו לנו מהי היהדות, וכיצד עלינו לחיות אותה. היהדות שלהם איננה היהדות שלנו".

מפגינים בצומת העוגן // גיא שמואלי

בנוסף, התרחש עימות בין המפגינים כאשר פעיל של תנועת המילואימניקים "אחים לנשק" התעמת עם מפגין אחר שנשא דגל אש"ף. מהתנועה נמסר כי פעיל התנועה הותקף בגז פלפל על ידי מפגינים שנשאו דגלי אש"ף. "כפי שלא נאפשר אלימות בהפגנות, לא נקבל הנפת דגלי אויב. המחאה נגד ההפיכה המשטרית היא מחאה פטריוטית של אוהבי המדינה ולא של אלה המתנגדים לקיומה", נמסר מהתנועה. לאחר ההפגנה, נחסם לזמן קצר איילון צפון לתנועת מכוניות באיזור מחלף השלום.

מסר להמשך המחאה. שלט שהונף על ידי המוחים, צילום: גלעד פירסט

בשעה שמונה בערב לערך נחסם לתנועה איילון דרום על ידי מפגינים. כוחות משטרה פיזרו את המפגינים, ותוך זמן קצר נפתח הכביש לתנועה. שני מפגינים נעצרו במקום.

מפגינים חוסמים את איילון דרום,

בירושלים הפגינו אלפים מול בית הנשיא. עם תום ההפגנה יצאו בצעדה לכיכר פריז, במהלכה נעשה שימוש באמצעי פירוטכניקה על ידי המפגינים.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים בהפגנה ברעננה: "רוצים לבלבל אותנו. הם אומרים לנו, "אנחנו מעבירים רק את עילת הסבירות, זה קטן, זה טכני, האופוזיציה כבר הסכימה לזה בבית הנשיא. מה שהם מקדמים זו לא עילת הסבירות, זו עילת השבירות. זה ישבור את סמכותו של בית המשפט, זה ישבור את המבנה הדמוקרטי שלנו". בנקודות נוספות ברחבי הארץ התכנסו אלפי מפגינים נוספים נוספים. 

מפגינים חוסמים את איילון, צילום: איי.אף.פי

בחיפה, לאחר צעדה של אלפי מפגינים למרכז חורב, נערכה במקום עצרת מחאה שנכחו בה כעשרת אלפים מוחים. מפגין שנשא דגל אש"ף נעצר. 

משה (בוגי) יעלון נואם בחיפה, צילום: הרצי שפירא

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) נאם במקום ואמר כי "ההתגייסות שלנו למחאה היום, מזכירה לי את ההתגייסות שלנו במלחמת יום הכיפורים - אלא שאז ההתגייסות היתה מול איום חיצוני וממשלה שטעתה - היום זו התגייסות לנוכח איום פנימי, של ממשלה שפועלת בזדון, והורסת את מה שנבנה משחר הציונות בדם, יזע ודמעות".

מפגינים צועדים למרכז חורב בחיפה // עומר רוזנברג

מפגינים בחיפה,

מטעם המארגנים נמסר: "מדינת ישראל ברגע שחור, זכויות הבסיס בסכנה איומה כשנתניהו ולוין זוממים לאסור הפגנות, לסרס את היכולת השיפוטית ולבחור בעצמם את השופטים כדי שיהיו שפוטים שלהם. כבר חצי שנה שמולם ניצבת מחאה היסטורית שבולמת כל ניסיון להפוך את ישראל לדיקטטורה. הזמן הוא עכשיו לצאת ולהתנגד בכל דרך חוקית ובלתי אלימה, בקפלן, בנתב"ג ובכל המדינה".

עשרות אלפים בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב // שב"פ

בהודעה נוספת שהפיצו נכתב: "אנו נכנסים ליולי של התנגדות נחושה עוצמתית שבסופה ישראל תישאר דמוקרטיה. האיומים על מערכת המשפט הם איום על ערכי השוויון והחופש של מגילת העצמאות, על הבסיס שמחבר את מדינת ישראל והפך אותה לנס שהיא במשך 75 שנים. נמשיך בעמידה על משמר ישראל״

מפגינים בת"א בצומת הרחובות חשמונאים/ קרליבך,
מפגינים בת"א,

השתתפו בהכנת הידיעה: ירון דורון ויורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר