זינוק חד בדיווחים על מקרי התעללות: נתונים חדשים על האלימות בגני הילדים ובמעונות

דו"ח חדש של מכון המחקר של הכנסת חושף: בהיעדר ראיות, תיקי חקירה נסגרים בשיעור כפול בגילאים בהם אין חובת התקנת מצלמות • ח"כ אופיר כץ שמקדם חקיקה שתרחיב את חובת התקנת המצלמות: "המסמך מוכיח באופן מובהק כמה השינוי נחוץ" • היום בערב יפגינו הורים מול ביתו של שר החינוך יואב קיש בדרישה שיתמוך בתיקון לחוק

גן ילדים (אילוסטרציה). צילום: ללא קרדיט

ברקע מקרה ההתעללות שנחשף באילת ורצף מקרים נוספים: דו"ח שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת חושף נתונים חדשים על תופעת התעללות בפעוטות. בין היתר מצא המסמך כי בשכבות הגיל בהן לא חל החוק המחייב התקנת מצלמות - היקף התיקים שנסגר בשל היעדר ראיות גדול יותר.

כיום, החוק מאפשר לחייב גנים ומעונות שמטפלים בפעוטות עד גיל שלוש להתקין בהם מצלמות. יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר החוק, המקדם בימים אלה תיקון לחוק שירחיב את חובת התקנת המצלמות לגילאים בוגרים יותר, אומר כי הנתונים מוכיחים "שיש חשיבות מכרעת להתקנת מצלמות".

רגעי האימה של התעללות במעון באילת כפי שתעודו ע"י האימהות

לצד המגמה המדאיגה של זינוק ב-140% בפתיחת התיקים במשטרה בשנה האחרונה, סקירת תוצאות הטיפול בתיקים מלמדת על חשיבות חוק המצלמות. כך לדוגמא, בעוד שיעור התיקים שנסגר בין 2018-2022 כפול במקרים של מוסדות שטיפלו בגילאי 3-5 (66%) לעומת 0-3 (33%).

גם בנתוני הגשת כתבי האישום מזהים מגמה דומה: בשנת 2022 הוגשו כ- 54 כתבי אישום על מקרי התעללות בילדים בגילאי 0-3, לעומת 4 כתבי אישום בלבד בגילאי 3-5.

יו"ר הקואליציה אופיר כץ. מקדם חקיקה שתתקן את חוק המצלמות, צילום: אורן בן חקון

מנתונים נוספים עולה כי בשליש (34%) מהמקרים בהם ההורים ביקשו זאת, בדיקת הצילומים הובילה לפתיחת תיקי חקירה משטרתיים לאור הממצאים. במעונות הפרטיים המצב מדאיג אף יותר: ב- 70% מהמקרים נתגלו ממצאים שהובילו לחקירה.

יו״ר הקוליציה אופיר כץ אמר כי "המסמך מוכיח באופן מובהק כמה השינוי נחוץ. ההצעה שלי לתיקון חוק המצלמות באה לתקן את הפערים שקיימים היום בהגנה על ילדינו הקטנים במסגרות. אנחנו רואים שיש חשיבות מכרעת להתקנת מצלמות. אני אמשיך להילחם מול כל מי שיעמוד בדרך לעשיית הצדק. ביטחון ילדינו מעל הכל".

השר יואב קיש. ההורים דורשים ממנו לתמוך בחוק שמקדם ח"כ אופיר כץ, צילום: עמית שאבו

"לא להיכנע לאיומים של יפה בן דוד"

היום בערב (חמישי) מתכוונים הורים החברים ב"מטה המאבק למען הילדים והורים קורבנות עבירה"  להפגין מול ביתו של השר יואב קיש ברמת גן. ההורים דורשים מהשר שיתמוך בתיקון חוק המצלמות, וזאת על רקע התנגדותה של יו"ר הסתדרות המורים והגננות יפה בן דוד.

יו"ר הסתדרות המורים והגננות. מתנגדת להכנסת המצלמות לגנים, צילום: קוקו

בהודעה שפירסם מטה המאבק קראו ההורים לקיש "לדאוג לילדים ולא להיכנע לאיומים של יפה בן דוד", וכן הוסיפו כי על שילדים בוגרים יותר עשויים להעיד על מקרי פגיעה בהם "עדות של ילד לא מספיקה ועל כן יש משמעות למצלמות במעגל סגור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר