ארבעה נרצחים בפיגוע ירי בתחנת דלק סמוך ליישוב עלי: שני מחבלים חוסלו

המחבלים נכנסו למסעדת "חומוס אליהו" והחלו במסע ירי • לאחר שיצאו מהמסעדה אחד המחבלים המשיך לירות בחוץ - ונוטרל על ידי אזרח • ארבעה פצועים נוספים פונו לצורך קבלת טיפול רפואי • המחבל השני חוסל כשעתיים לאחר האירוע באיזור טובאס • הראל מסעוד, עופר פיירמן ואלישע אנטמן הם שלושה מהנרצחים • נתניהו קיים הערכת מצב יחד עם בכירי המערכת הביטחונית • אחיו של האזרח שניטרל: "אין שר ביטחון, זה רק אתה או האויב" • יו''ר ארגון נפגעי הטרור: "זאת אינתיפאדה לכל דבר" • שני המחבלים מזוהים עם ארגון חמאס

תחנת הדלק בעלי שבה בוצע הירי. צילום: נדב גולדשטיין/TPS

ארבעה אנשים נרצחו היום (שלישי) בפיגוע ירי בתחנת דלק סמוך ליישוב עלי שבמרחב חטיבת בנימין. ארבעה פצועים נוספים פונו לקבלת טיפול רפואי, מהם: אחד קשה, שניים בינוני ואחד קל. מחבל אחד נוטרל בזירה על ידי אזרח, ואחד נוסף חוסל באיזור טובאס על ידי כוחות צה"ל כשעתיים לאחר האירוע בתום מרדף. שני המחבלים מזוהים עם ארגון חמאס.

תיעוד מהפיגוע הרצחני בבנימין

מקרב את את הצבא למערכה

הפיגוע בתחנת הדלק בעלי הוא הפיגוע הקשה ביותר שידע האזור בשנה וחצי האחרונות. בצה"ל מתכוונים לפעול בתקיפות על מנת להחזיר את ההרתעה. בצה"ל מעריכים שאין מנוס מלצאת למבצע, ומעבירים מסרים ברוח זו לדרג המדיני, שההחלטה בסופו של דבר נתונה בידיו.

שלושה מנרצחי הפיגוע. עופר פיירמן, אלישע אנטמן והראל מסעוד, צילום: באדיבות המשפחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להשתתף הערב בהערכת מצב בבסיס פיקוד מרכז בנווה יעקב, בעוד שרים וחברי כנסת לוחצים מאוד לצאת למבצע נרחב בגזרה ולחסום לחלוטין את אזור שכם. ישנם כבר חברי כנסת שמאיימים כי לא ישתפו פעולה עם הקואליציה אם צה"ל לא יפעל בצורה רחבה יותר בצפון השומרון.

עלייה באחוזי הטרור

אחוזי הטרור טיפסו ב-40% בשנה האחרונה, כך על פי הנתונים. בשנת 2023 28 ישראלים נרצחו באירועי טרור, בעוד שב-2022 "רק" 20.

זהות הנרצחים

הראל מסעוד, בן 21, הוא אחד מהנרצחים בפיגוע בעלי. נרצח נוסף הוא אלישע אנטמן, תושב שכונת נוה שהם בישוב עלי. קורבן שלישי הוא עופר פיירמן, כבן 60 תושב עלי - שעבד כשומר ביישוב וגם היום שמר על פועלים ערבים ביישוב, שעות בודדות לפני שנרצח.

שי רייכנר, ראש מועצה אזורית נחל שורק: "אין מילים להביע את ההלם והכאב שאנו חשים כרגע. אני וכל קהילת נחל שורק כולה כואבים עם משפחת מסעוד את האסון הנורא, משתתפים בצערם הבלתי נתפס ועוטפים את המשפחה. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

הפיגוע ליד היישוב עלי: בן גביר הגיע לזירה // יוני ריקנר

רצף האירועים

שני המחבלים הגיעו לתחנת הדלק בעלי עם רכבם, נכנסו ל"חומוס אליהו" שבמתחם ופתחו במסע הרג בו רצחו שלושה. כשיצאו מהמסעדה רצחו אדם נוסף, ואז אחד מהם נוטרל על ידי אזרח ישראלי שגם נפצע במהלך חילופי האש. 

המחבל השני נמלט מהאזור לכיוון שכם - ככל הנראה על ידי אחד הרכבים המונעים שהיו בתחנת הדלק. באותו הזמן מח"ט אפרים, תושב עלי ,יורד למטה במקרה עם הילדים, מזהה שיש פצוע תופס פיקוד על האירוע. מח"ט בנימין מגיע למקום גם הוא והם מנהלים מחוץ למסעדה חפ"ק במסגרתו הם מנהלים מרדף אחרי המחבל. 

רכב המחבלים בעלי, צילום: TPS

המחבל עבר לאחר מכן מחטיבת בנימין לשומרון ומנשה. הרכב שלו נמצא נטוש מספר קילומטרים מטובאס והיה בו נשק. משם הוא עבר, אולי במונית, לטובאס. בתום שעתיים מתחילת המבצע, בשעה 18:22, המחבל נתפס. כוחות ימ"מ ומג"ב סגרו עליו ואחרי שהוא התחיל לברוח הם ירו לעברו והרגו אותו. הפלשתינים שהיו בזירה לקחו את הגופה והעלימו אותה.

ניטרול המחבל השני 

כוחות שב"כ וימ"מ איתרו וניטרלו את המפגע שברח מזירת הפיגוע בעלי לאחר מרדף. במהלך הפעולות המודיעניות והמבצעיות אותר רכב הטויטה עימו ברח מהזירה ובתוכו נשק שככל הנראה שימש אותו בפיגוע. במהלך ניסיון המעצר, ניסה החשוד לברוח מהרכב, נורה ונוטרל ע"י הכוחות, ללא נפגעים לכוחותינו.

המחבלים

מוהנד שחאדה, בן 25 מהכפר עוריף שבאזור שכם, הוא המחבל שנוטרל בזירת הפיגוע ליד עלי. שחאדה היה סטודנט ליד שכם וזוהה עם ארגון הטרור חמאס.

המחבל שנוטרל בפיגוע הירי בעלי, צילום: 27 א

זירת החיסול של המחבל השני מהפיגוע בעלי // רשתות ערביות

לפי הפלשתינים, המחבל השני, שנוטרל בטובאס, הוא ח'אלד מוסטפא עבד אללטיף סבאח - גם כן מעוריף.

המחבל השני מהפיגוע בעלי שנוטרל בטובאס, צילום: רשתות ערביות

המנטרל: אזרח ישראלי

מואיז מוראל, בן 27, הוא האזרח שניטרל את המחבל הראשון בתחנת הדלק העלי. מוראל נפצע במהלך חילופי האש ופונה לבית החולים לקבלת טיפול רפואי.

מואיז מוראל שניטרל את המחבל הראשון סמוך לעלי // ירון דורון

"שמעתי יריות בתחנת דלק", הוא משחזר. "שמעתי צרור. יצאתי מהרכב וראיתי את התנועה עומדת. הגעתי לתחנת דלק וראיתי את המחבל מגיע לרכב, שישב שם בנאדם. הוא ירה בו צרור. פתחתי את הדלת כשאת הנשק דרכתי כבר לפני כן. יריתי על המחבל והוא ירה עלי. עד שהוא לא הפסיק לזוז לא הפסקתי לירות. אני מרגיש מצוין. צריך להיכנס במחבלים".

אחיו של האזרח שניטרל את המחבל מספר על האירוע. "אחי היה בתחנה ומילא אוויר בגלגלים. לפתע דלתות נפתחות והם פורקים עם M16. אחי מאגף מחבל אחד ויורה 10 כדורים עד שהוא נופל. הופקרנו. אין שר ביטחון ואין אלוף פיקוד מרכז, רק אתה או האויב - בשבריר שנייה".

פינוי הפצועים

שלושה מהפצועים הגיעו לביה"ח בילינסון לצורך קבלת טיפול רפואי, ואחד נוסף לביה"ח שערי צדק בירושלים. הפצועים בבילינסון הם: אחד בינוני בן 38 והשני בינוני בן 27. הפצוע קל,  נער בן 16, הועבר לבית חולים שניידר.

אחד הפצועים בבית החולים בילינסון ניהל קרב יריות עם המחבל. הוא נפגע מירי של המחבל ופונה במצב בינוני. "שמעתי יריות מכיוון תחנת הדלק", הוא שיחזר. "התנועה נעצרה. יצאתי מהאוטו וכשחזרתי לרכב ראיתי את המחבל מול העיניים. כשהתנועה עצרה, רצתי לאוטו וראיתי את המחבל מול העיניים. יריתי עליו והוא ירה עליי בחזרה. הוא הצליח לפגוע בי שני כדורים".

מפת הזירה,

הערכות ביטחוניות

בעקבות הפיגוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערכת מצב ביטחונית בפיקוד מרכז. בדיון השתתפו שר הביטחון, השר לעניינים אסטרטגיים, ראש השב"כ, הרמטכ"ל, ראש אמ"ן, ר' אמ"ץ, מפקד פיקוד מרכז ומתאם פעולות הממשלה בשטחים.

רגע הירי בפיגוע בעלי, צילום: 27 א

השר לביטחון לאומי בזירת הפיגוע: "קורא לראש הממשלה ולשר הביטחון: הגיע הזמן לצאת למבצע צבאי ביהודה ושומרון. לחזור לסיכולים הממוקדים, להוריד בניינים ולהעביר את חוק עונש מוות למחבלים". 

אזעקות בעלי // צילום: טל חיים סגל

זירת פיגוע הירי סמוך לבנימין, צילום: TPS

תחילה היה חשש כי המחבלים שנמלטו ברחו לכיוון היישוב וכתוצאה מכך התושבים הונחו להישאר בבתים ולנעול את הדלתות - אך לאחר מכן החשש מכך הוסר.

"אינתיפאדה לכל דבר"

מאיר אינדור יו''ר ארגון נפגעי הטרור ''אלמגור'' וסא''ל במיל': "לאחר שכמות הנרצחים בתקופה האחרונה עלתה ביו''ש צריך להודות - אנחנו כעת מול אינתיפאדה, אינתיפאדה לכל דבר. היא לא הוכרזה רשמית ע''י הרש''פ וגרורותיה, אבל הכדורים והרובים הפלשתינים הכריזו זאת. מול זה ממשיכה ממשלת ישראל את שיטת קודמתה לקדש את מרקם החיים הנוח לפלשתינים על חשבון חייהם של היהודים".

אריאל אלמליח יו"ר היישוב עלי: "לצערנו אנחנו אחרי אירוע קשה פה, על תחנת הדלק בכביש 60, שסמוך ליישוב שלנו. נכנסה חוליית מחבלים לתחנה ופגעה בעוברי אורח ובמשתמשי התחנה. לצערנו יש גם הרוגים וגם פצועים. אני קורא פה לממשלה להפסיק את אוזלת היד ולהמשיך לפגוע במחבלים בכל מקום. לא יכול להיות שהם מגיעים לחצר האחורית שלנו ופשוט פוגעים באנשים שלנו ובעם ישראל. צאו לבמצע 'חומת מגן' חדש. מיצינו את העניין, הגיע הזמן לשים לזה סוף."

הפיגוע ליד עלי: מנהל ביה"ח בילינסון מעדכן במצב הפצועים // ירון דורון

ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו״ר מועצת יש״ע שלמה נאמן על הפיגוע הקשה בעלי:
״פיגוע קשה מאוד. תתי אדם מתועבים פתחו באש ורצחו 4 אנשים. האויב הרים את ראשו ואותו צריך לחסל. אסור להמשיך ולספוג ולקוות שהגל יעבור. אנחנו דורשים מהממשלה לצאת למבצע רחב. צה"ל חייב להוריד כפפות מפני שרק טיפול ביד קשה בטרור לצד המשך הבנייה והתפתחות של ההתיישבות היהודית יחזירו את השקט לאזור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר