"יום חג": המעלית במערת המכפלה נפתחה באופן רשמי

למרות שטקס הפתיחה החגיגי נדחה מסיבות שונות, אנשי המנהל הפעילו לחץ על מנת לפתוח את המעלית לשימוש הציבור הרחב • שר הדתות מלכיאלי: "יום חג לאנשים בעלי מוגבלויות ובני משפחותיהם, שיוכלו מעתה לבוא למקום בכבוד" • שר התיירות חיים כץ בנסיעה ראשונה במעלית הנגישה החדשה במערת המכפלה: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה"

שנים של מאבק. המעלית במערת המכפלה

בשבוע שעבר פורסם ב"ישראל היום" כי המעלית במערת המכפלה צפויה להיפתח בטקס חגיגי, אולם הטקס שהיה אמור להיערך בחמישי שעבר נדחה מסיבות שונות. עם זאת, הוחלט לפתוח את המעלית לשימוש הציבור הרחב, כאשר הטקס ייערך בהמשך. 

מי שהובילו את המהלך לפתיחת המעלית שתנגיש את מערת המכפלה לבעלי מוגבלויות, היו אנשי המנהל האזרחי. בשבוע האחרון, לאור האילוצים האחרונים, לחצו במנהל שהמעלית תיפתח חרף העובדה שהטקס התעכב.

המעלית תיפתח, הטקס יחכה,

כזכור, פרויקט ההנגשה נעשה בהובלת המנהל האזרחי ובהשתתפות משרד הביטחון, החברה הממשלתית לתיירות במשרד התיירות, המשרד לשירותי דת וגורמים נוספים. עלות הפרויקט – כחמישה מיליון שקלים. מדובר במאבק ארוך שנים שהוביל להקמת המעלית החדשה. תחילה היו צריכים במנהל האזרחי לקחת סמכויות מעיריית חברון הערבית, שלה הסמכות להתיר את הבנייה, וזו התנגדה בתוקף, יחד עם הוואקף, להקמת המבנה. ב-2018, לאחר שנים של דרישות להקמת המעלית שתסייע לבעלי מוגבלויות, הודיע המנהל האזרחי שיפעל להקמתה.

בירך על ההחלטה. השר מיכאל מלכיאלי, צילום: דודי ועקנין

כאמור, עם הטקס או בלעדיו, המעלית תיפתח לשימוש. מי שברך על ההודעה הוא שר הדתות, הרב מיכאל מלכיאלי, שפעל במשך השנים האחרונות באופן יומיומי למען ההנגשה ואף הורה כשר הדתות לתקצב את החזקת המעלית ותפעולה. השר מסר כי: "מדובר ביום חג לאנשים בעלי מוגבלויות ובני משפחותיהם, שיוכלו מעתה לבוא למקום בכבוד. אני שמח על הזכות שנפלה בחלקי לפעול להנגשת מערת המכפלה". 

במסגרת סיור עבודה בחברון והסביבה, שר התיירות חיים כץ הגיע לביקור במערת המכפלה וחנך את המעלית הנגישה שנפתחה היום לשימוש הציבור הרחב. המעלית הוקמה במימון משרד התיירות שתקצב את הפרוייקט ב- 3.3 מיליון שקל. העלות הכוללת של ההקמה נאמדת ב- 5.95 מליון שקל.
שר התיירות חיים כץ: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. ליוויתי את ההחלטה להקמת המעלית הנגישה עוד מתקופתי כשר העבודה והרווחה. חברון עיר האבות, היא המקום בו הכל התחיל. מחובתנו לשמר, לטפח ולפתח את הישוב היהודי בחברון ואת ההתיישבות היהודית בכל חלקי ארץ אבותינו".

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה. אני מודה לכל המעורבים הרבים ובעיקר אנשי המנהל האזרחי שעמלו יומם וליל למען המשימה. נמשיך לפעול להנגשת כל אתרי הדת והמורשת בישראל. חופש תנועה וחופש פולחן הינם חלק מחוקי יסוד של כבוד האדם וחירותו. זכויות אדם לא נעצרות בקו הירוק". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר