מצלמות רחוב ושולחנות עגולים: הצעדים שנשקלים לטיפול בפשיעה במגזר הערבי

על הפרק: מינוי פרויקטור משותף לנושא ופתרון בעיית הבנייה הבלתי חוקית • ראש הממשלה בפגישות עם חברי הכנסת הערבים: "מה שיש אצלכם זה טרור בלתי נסבל" • ח"כ אחמד טיבי מסר לנתניהו רשימת שמות של 90 הנרצחים והשיב: "האחריות שלך" • חברי הכנסת ביקשו מנתניהו למנות פרויקטור מטעמו ולא מטעם המשטרה כפי שהציע השר בן גביר

זירת הרצח של חנאן אבו ח'יט. צילום: מישל דוט קום

במשרד ראש הממשלה נערכים להוציא לפועל שורה של צעדים לטיפול בפשיעה במגזר הערבי ובמגזרים נוספים. אחרי הישיבה שהתקיימה בין ראש הממשלה לחברי הכנסת הערבים וכן לאחר שמנכ"ל משרדו יוסי שלי נפגש עם ועד ראשי הרשויות הערביות בשבוע שעבר, מתכוון נתניהו להוביל תכנית ופתרונות כוללים למגזר הערבי בנושא הפשיעה ועבודת המשטרה.

ל"ישראל היום" נודע כי על הפרק: מינוי פרויקטור משותף לנושא – שני אנשי מקצוע מהמגזר היהודי והערבי, שולחנות עגולים לפתרון בעיות הבנייה הבלתי חוקית, והקצאת כספים להצבת מצלמות רחוב (לאחר בחינה).

עשרות מקרי הרצח בחברה הערבית מאז תחילת השנה מיוחסים ברובם למלחמת כנופיות בצפון הארץ, שגובה קורבנות רבים וביניהם גם אזרחים מבלתי מעורבים. האימה ברחובות הערים הערביות ומספר הקורבנות הבלתי נתפס, הובילו את נתניהו להכריז בשבוע שעבר כי ייכנס לעובי הקורה כדי לטפל בבעיה. ציטוטים בלעדיים מתוך הפגישה שהגיעו לידי "ישראל היום" מלמדים על הלך הרוח של נתניהו בטיפול בנושא כמו גם הדרישות של חברי הכנסת הערבים.

נכנס לעובי הקורה. נתניהו, צילום: יונתן זינדלפלאש 90

"מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה טרור. זה לא מוגדר כטרור, אבל מה שיש אצלכם זה טרור. זה בלתי נסבל. התחלנו לטפל בזה, זה לא דבר חדש, וצריך להמשיך לטפל בזה", אמר נתניהו לנוכחים בפגישה שנערכה ביום שני. נתניהו אף טען כי הוא מתקשה למצוא את הכלים המשפטיים כדי להיאבק בפשיעה והוסיף כי "יש הרבה קשיים עם החקיקה. מצד אחד הכוח לנסות למצוא את הנשק, מצד שני יש פה ארגוני פשיעה שהם כמו ארגוני טרור, אבל אין לי את הכלים המשפטיים לטפל בזה כראוי".

עוד בתחילת הפגישה, מסר ח"כ טיבי לנתניהו רשימה של 90 שמות הנרצחים ואמר לו "האחריות שלך היא שהמספר הזה לא יעלה ואני מקווה שעד סוף הפגישה הרשימה לא תתעדכן". דקות לפני סוף הישיבה נרצח אדם נוסף במגזר. "האחריות הראשונה של המדינה היא להגן על האזרחים מאיומי חוץ ואיומי פנים. פה גדל איום פרא. אנחנו מוכרחים לטפל בגידול פרא הזה מיד", אמר לו נתניהו והוסיף כי אם "המשטרה הצליחה למגר את ארגוני הפשיעה בחברה היהודית, אין סיבה שלא נצליח גם במגזר הערבי". 

הגיע לפגישה עם רשימת הנרצחים. ח"כ טיבי, צילום: אורן בן חקון

בפגישה התייחסו הגורמים גם לכך שהעלייה האחרונה במספרים מיוחסת כאמור למלחמת ארגוני פשיעה בצפון ועל הצורך לייחד כלים מיוחדים למאבק הזה. ח"כ טיבי אמר לנתניהו: "לפני שבועיים נרצח ערבי תושב עכו בדובאי, תוך שש שעות כל החשודים היו עצורים עם תמונות וסרטון ותוך יומיים הוגש כתב אישום. מה יש למשטרת דובאי שאין לישראל?" מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי השיב לו שדובאי מרושתת במצלמות והחוק הישראלי לא מאפשר זאת. למרות הדברים האלו נודע כי שלי בוחן את האפשרות להכניס מצלמות לרחובות בערים הערביות שיחוברו למעין מוקד חי שבו יעקבו אחר הצילומים.

החיסול בקלנסווה

"אנחנו נמשיך איפה שהממשלה הקודמת עצרה. על פי החלטה 549 יש קרוב ל-2.4 מיליארד שקלים שאפשר להשתמש בהם לאבטחה ולמצלמות שיחוברו למוקד. קוימו ישיבות שבועיות ולא נעשה את זה לבד אלא בשיתוף אישי הציבור מהחברה הערבית, חברי ועד ראשי הרשויות וכן ראשי ערים שייכנסו פנימה לטובת המטרה המשותפת", אמר יוסי שלי ל"ישראל היום". שלי מתכוון גם להוביל את מנכ"לי משרדי הממשלה בקרוב לישיבה באחת מהערים הערביות כדי לדון בסוגיות על השולחן בין היתר בעיית המשכנתאות במגזר, פתרונות תעסוקתיים ופיתוח הדרכים הראשיות בצפון בתוכנית תחבורה וגם דיון מחודש בחוק קמיניץ.

ח"כ עאידה תומא סלימאן ביקשה להתייחס לכך שישנם מאות יתומים בחברה הערבית כתוצאה ממקרי הרצח שנדרשים לטיפול משרד הרווחה. חברי הכנסת ביקשו מנתניהו למנות פרויקטור מטעם רה"מ ולא מטעם המשטרה כפי שהציע השר בן גביר שיתכנן את עבודת כל משרדי המשטרה בנושא.

בלט בהיעדרו, עבאס, צילום: אורן בן חקון

לשאלת "ישראל היום" על העובדה שחברי רע"ם בחרו שלא להגיע לישיבה עם נתניהו אמר טיבי כי "רצינו להגיע יחד ולהגיש דרישות משותפות, אך כנראה שהמשקעים וההתחשבנות עלתה על האחריות במיוחד נוכח הנושא החשוב הזה. היינו מעדיפים שכך זה יקרה. ביום רביעי שעבר הם רצו להשתתף, מה השתנה? אנחנו אמרנו שאפילו שיהיה שינוי של אחוז אחד במציאות הזו שווה שנגיע למרות חוסר האמון עם נתניהו. אבל הם העדיפו לא להשתתף ולתקוף מבחוץ. בכל מקרה, אנחנו הגענו לפגישה הזו כדי לדון בנושא הפשיעה והאלימות ולא כדי להצטרף לקואליציה של נתניהו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר