רפורמת בן גביר נחשפת: התוכנית - עוד 30 אלף נשקים ברחובות ישראל

במסגרת המתווה, יעודכנו התבחינים המאפשרים נשיאת כלי נשק • בעלי תעודת לוחם שיעמדו בתנאי הסף יהיו רשאים לשאת כלי ירייה • בן גביר: ״מהלך הכרחי זה מציל נפשות ויאפשר לתת מענה בזמן אמת ולהציל חיים"

צילום אילוסטרציה . צילום: דודו גרינשפן

הרפורמה למתן רישיונות לכלי נשק מתרחבת: יותר חיילים לשעבר ומתנדבים בארגונים אזרחיים יוכלו להוציא רישיונות לנשק.

ל"ישראל היום" נודע כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה לבצע שינוי בתבחינים לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי, ובכלל זה יתאפשר לכל בעל תעודת לוחם, לחיילי ישיבות ההסדר ולמתנדבי מד"א להוציא רישיון לשאת כלי ירייה ללא צורך בתבחין נוסף. הרפורמה המתגבשת תביא, לפי הערכת המשרד לביטחון לאומי, לכך שיהיו עוד כ־30 אלף בני אדם שיישאו רובה או אקדח.

כיום, על אזרח המבקש להוציא רישיון לנשיאת כלי ירייה לעמוד בתנאי סף, שהם אזרחות או תושבות קבע בישראל במשך שלוש שנים לפחות, עליו להיות בן 27 שנים לפחות או בן 21 אחרי שירות צבאי או לאומי, וכמו כן על המבקש להיות כשיר לשאת כלי ירייה מבחינת משטרת ישראל (בחינת עבר פלילי) ומבחינה בריאותית. לאחר עמידה תנאי סף אלה על המבקש לעמוד בכמה תבחינים, אשר חלקם יעודכנו ויכללו מספר רב יותר של אזרחים.

"מהלך הכרחי". בן גביר, צילום: אורן בן חקון

הקלה על יוצאי צבא

במסגרת הרפורמה יעודכן תבחין "שירות בכוחות ביטחון", שאפשר את קבלת רישיון נשיאת כלי הנשק, שהתייחס עד כה לבוגר הכשרת רובאי 07 בלבד, והוא צפוי להיות מורחב ולכלול את כלל יוצאי הצבא המחזיקים בתעודת לוחם, על פי ההגדרה שנקבעה על ידי צה"ל. מדובר בהרחבת האוכלוסיות הזכאיות להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי ליחידות לוחמות בצה"ל, אשר עד היום היו מחוץ להגדרת התבחינים, כגון לוחמי חיל השריון, תותחנים, הנדסה קרבית ולוחמי מג"ב.

בהתאם לכך, על פי המתווה כל אזרח ישראלי מעל גיל 21, אשר סיים שירות צבאי מלא וזכאי לתעודת לוחם, יוכל להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי עד עשר שנים מתום שירותו הסדיר או עד עשר שנים מתום שירות מילואים כהגדרתו בצה"ל.

מתנדבי מד"א יוחרגו

עדכון תבחין נוסף יאפשר למתנדבי מד"א בעלי ותק של שנה לפחות, העומדים בתנאי הסף, להוציא גם הם רישיון לנשיאת כלי נשק ללא צורך בעמידה בתבחין נוסף.

נושאי הנשק ברישיון נושמים לרווחה, צילום: יהושע יוסף

ברפורמה המתגבשת יעודכן גם תנאי הסף להגשת בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי לחיילים ששירתו כבני ישיבות ולחיילים קרביים ששוחררו לפני השלמת השירות הסדיר עקב פציעה וכו'. יוצאי צבא אלה יוכלו להגיש בקשה לקבלת רישיון כל עוד הם עומדים בשלושה תנאים מצטברים: גילם מעל 21, שירתו שנה כלוחמים בצה"ל וגרים, לומדים או עובדים ביישוב זכאי.

כיום חיילי ההסדר המשרתים ביחידות לוחמות אינם זכאים להגיש בקשה לקבלת רישיון לנשיאת כלי ירייה פרטי, מפני שהם אינם עומדים בהגדרה "תום שירות צבאי כהגדרתו בחוק". השינוי המוצע יאפשר לחיילי ההסדר העונים לתבחינים של "מגורים ביישוב זכאי" או "עבודה או לימודים ביישוב זכאי" להוציא רישיון לנשיאת כלי נשק.

לידי "ישראל היום" הגיעו הנתונים העדכניים על נשיאת כלי הנשק בישראל. מנתונים אלה עולה כי בתקופה של ארבעת החודשים האחרונים ניתנו 11,393 רישיונות חדשים, זינוק של 280% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2022, שבה ניתנו 4,054 רישיונות חדשים בלבד, וזינוק של 450% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2021, שבה ניתנו 2,049 רישיונות חדשים.

בן גביר התייחס לעדכון ואמר: ״מהלך הכרחי זה מציל נפשות ויאפשר לתת מענה בזמן אמת ולהציל חיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר