מחדל החשמל: הפסקות חשמל יזומות בשיא החום; שר האנרגיה כץ מאשים את ממשלת בנט

בערים רבות ברחבי הארץ לא היה חשמל, לאחר ניתוק יזום עקב ביקושי השיא • הזרם חזר רק בלילה • הצרכנים התבקשו לא להפעיל מכשירי חשמל לא הכרחיים

חברת חשמל . צילום: איציק ברבי

מחדל החשמל: בשיא השרב נותרו ערים רבות ברחבי הארץ ללא חשמל וללא מיזוג אוויר הערב (שישי) עקב הביקוש החריג לחשמל בשל גל החום.הזרם חזר במלואו רק סמוך לשעה 22:00. שר האנרגיה, ישראל כץ, האשים את ממשלת בנט בחוסר היערכות במשק החשמל. גורמים בחברת החשמל טענו: "לא אמרו לנו להיערך".

בחברת נגה האחראית על רשת החשמל ביקשו מהצרכנים שלא להפעיל מכשירי חשמל לא נחוצים, כדי לנסות להוריד את העומס מרשת החשמל.

מישהו הפסיק את הזרם,

בערים רבות התבצעה הפסקת חשמל יזומה בשל העומס האדיר על מערכת החשמל. בדרום נאבקו טכנאים של חברת החשמל בכבלי מתח שנקרעו בשל השריפות. 

בבני ברק, התירו רבני העיר לחברת החשמל לתקן קווי מתח ותקלות ברחבי העיר גם במהלך השבת, "בשל פיקוח נפש".

במגזר החרדי והדתי זועמים על ההפסקות היזומות שפגעו בהכנות לשבת. כתוצאה מהפסקות החשמל, רבים לא הספיקו לסיים את ההכנות לשבת ועשרות אלפי בתי אב יאלצו לאכול אוכל קר בסעודת ליל שבת, שמחוממת לרוב על פלטה חשמלית.

אוכל קר ללא פלטה. ארוחת שבת, צילום: יח"צ

על פי נתוני חברת נגה שמנהלת את מערכת החשמל בישראל, שיא צריכת החשמל היום הגיעה ל-12,549 מגהוואט. לשם ההשוואה, בקיץ 2022 שיא צריכת החשמל היתה 14,294 מגהוואט.

במספר ערים, דוגמת בת ים ובאר שבע, יש הפסקת חשמל שעות ארוכות. צביקה ברוט, ראש עיריית בת ים, התריע כי המצב בעירו חמור בשל השרב הכבד והשבת הנכנסת. "שוחחתי לפני זמן קצר עם בכירי חברת החשמל כדי לוודא שהעיר תקדם עדיפות בטיפול בנושא, זאת בשל העבודה שתקלה כזו בזמן שרב כבד ורגע לפני כניסת השבת יכולה להגיע עד כדי סיכון חיי אדם, וחייבת להיות מטופלת ללא שום דיחוי".

שר האנרגיה והתשתיות האשים את ממשלת בנט במשבר במשק החשמל. "השבוע העברתי בממשלה החלטה על תגבור ייצור החשמל, לאחר שהממשלה הקודמת נמנעה מלקבל החלטות עקב לחצים", צייץ השר כץ בטוויטר.

בעקבות מחדל הפסקות החשמל בריכוזים רבים בערב שבת, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני הודיע כי בכוונתו לזמן את כל הגורמים הנוגעים בדבר, בכדי להבין את קבלת ההחלטות בעניין ולהיערך על מנת שמקרים דומים לא יישנו בעתיד.

בתוך כך גורמים בחברת החשמל האשימו את נגה, החברה הממשלתית על ניהול משק החשמל, שלא התריעה על היערכות מיוחדת למזג האוויר החריג. 

הגורמים אמרו ל"ישראל היום": "אנחנו מאז הרפורמה בתחום החשמל גוף שמייצר חשמל ומפזר אותו. אנחנו לא מנהלים את המערכת אלא נגה. הם מחליטים אילו תחנות יעבדו. הם מנהלים את זה, אנחנו לא יכולים להחליט . יש שתי תחנות ייצור פחמיות שעובדות על מינימום קיבולת, בעוד שהן יכולות לייצר 900 קילו ואט. המחסור היה של למעלה מ-700 קילו ואט. רק הערב קיבלנו הנחייה להפעיל את היחידות הללו. זה לא בלחיצת כפתור, אלא לוקח לזה מעל 36 שעות והם בנגה אחראים על זה. הם היו אמורים לדעת מה המשמעות של מזג אוויר קיצוני כזה. הכל עבד אצלנו, אבל בסוף כולם מתקשרים ל 103".

עובדי חברת החשמל מתקנים תקלות,

מחברת החשמל נמסר: "מזג אויר קיצון הפוקד את מדינת ישראל הוביל לביקושי שיא בצריכת החשמל. חברת החשמל מחויבת לפעול ולהיערך רק בהתאם להנחיות חברת ניהול מערכת החשמל (נגה) בכל הנוגע להערכות למצבי קיצון. בעקבות ביקושי השיא לצד שריפות ותקלות הנובעות מעומסים חריגים, נדרשה חברת החשמל ע״י נגה לבצע הפסקות יזומות של חשמל באזורים שונים ברחבי הארץ. פעילות זו מחוייבת על מנת להגן על תחנות הכח, ולאפשר השבת החשמל בהדרגה לכל התושבים. עובדי חברת החשמל פועלים בהיקף מלא, ומטפלים בתקלות השונות לרבות בקווי מתח גבוה ובמתקנים שנפגעו כתוצאה מהשריפות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר