ניצול השואה בן ה-83 שפיצח את שיטת הלוטו והורשע - חזר לארץ

המתמטיקאי סטפן מנדל שהצליח לזכות בלוטו 14 פעמים ועזב את הארץ אחרי שהואשם בעבירות מרמה - שב לישראל • פרקליטו ל'ישראל היום': ״יש ראיות מטלטלות כיצד ברשות לניירות ערך תפרו לו תיק פלילי״

סטפן מנדל בן ה־83 שפיצח את סוד הלוטו. צילום: ללא קרדיט

המתמטיקאי שזכה 14 פעמים בלוטו, סטפן מנדל, שב לארץ לאחר 21 שנים בחו״ל ושלוש שנים אחרי שבית המשפט העליון ביטל את גזר הדין בו הורשע על עבירות מרמה ו"אי פרסום תשקיף".

סטפן מנדל, ניצול השואה בן ה־83, התפרסם בזכות האלגוריתם שפיתח לפיצוח "הסוד של הלוטו", באמצעותו זכה בלוטו לא פחות מ־14 פעמים במספר מדינות ברחבי העולם. במהלך שנות ה־90 פעל מנדל בישראל בתחום ההשקעות, ובשנת 2002, לאחר שנפתחה נגדו חקירה, יצא מנדל מהארץ ועד לא מזמן התגורר באי בונואטו שבאוקיינוס השקט.

השופט מלצר: "הטלת עונש שלא פניו - שגויה"

בשנת 2004 הורשע מנדל שלא בפניו ונגזרו עליו 10 חודשי מאסר וקנס על סך 100 אלף שקלים בגין עבירות מרמה ו"אי פרסום תשקיף". לאורך שנים ניסה מנדל לערער על גזר הדין. ב-2006 נדחה ערעורו על הסף בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שם נקבע כי אין עילה לדון בערעורו מאחר שהוא מוגדר עבריין נמלט.

עו״ד אייזנברג, צילום: ללא קרדיט

לפני כחמש שנים עתר באמצעות בא כוחו, עו״ד אלון אייזנברג, בדרישה לבטל את העונש ולפתוח במשפט חוזר. שנתיים לאחר מכן קיבל שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, את העתירה וביטל את גזר הדין. "הטלת עונש המאסר שלא בפניו - שגויה." כתב בזמנו השופט והזמין את מנדל להגיע לארץ להגיש בקשה למשפט חוזר.

יהיה מעניין לראות מה תחליט הפרקליטות

לפני כשלוש שנים היה אמור מנדל לחזור לארץ אבל בגלל מגיפת הקורונה, ומאחר שאשתו לא אזרחית ישראלית, ביטל את תכניותיו. כעת יהיה מעניין לראות אם תחליט הפרקליטות בנוגע למשפט חוזר.

עורך דינו של מנדל, אלון אייזנברג, אמר היום לישראל היום: ״אי אפשר להגיד על מי שזכה 14 פעמים בלוטו שהוא משחק עם המזל. יש לו ראיות מטלטלות כיצד ברשות לניירות ערך תפרו לו תיק פלילי״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר