המאבק על כביש הטבעת מתחדש: "חיים ברולטה רוסית"

אחרי שבמשרד לביטחון הפנים טענו שאין תקציב לאבטחת כביש עוקף פסגת זאב בסופ"ש - הוא נפתח בימי שישי • הסיבה: מחווה לפלשתינים • תושבי בנימין: יש לפתוח אותו לצמיתות, החלופה מסכנת אותנו

תושבי בנימין מפגינים. מתברר שיש תקציב, צילום: דיויד בן דוד, צילום והפקת אירועים

תושבי בנימין חידשו את המחאה נגד סגירת כביש הטבעת המזרחי (כביש 4370) בסופי השבוע. מדובר בכביש שחוצה את ירושלים מצפון לדרום דרך שכונותיה המזרחיות ומייתר את הנסיעה דרך צומת הכפר חיזמה המועד לפורענות ומונע מהנהגים להיתקע בפקקים בתוך שכונת פסגת זאב מצפון לירושלים.

הכביש נפתח לפני כמה שנים בעלות של כ־150 מיליון שקלים בקול תרועה רמה, אלא שזמן קצר אחר כך הוא נסגר הרמטית בסופי השבוע, מיום שישי לפנות בוקר ועד יום ראשון, לנסיעה ליהודים ולערבים. בתשובה ל"ישראל היום" טענו בשנה שעברה במשרד לביטחון הפנים (כיום המשרד לביטחון לאומי) כי אין תקציב להפעיל את המחסום בסופי השבוע.

כביש הטבעת. לא רוצים לעבור בחיזמה, צילום: אורן בן חקון

מאז מחו תושבי בנימין כמה פעמים נגד סגירת הכביש. לדבריהם, העובדה שהכביש סגור במשך 48 שעות בכל שבוע בגלל היעדר תקציב לאבטחתו מסכנת את חייהם משום שהם נאלצים לנסוע דרך ציר חיזמה־ענתות, הנחשב למסוכן ביותר. פרסומים בנושא ב"ישראל היום" נענו לפני כשנה בתשובה הלקונית "הנושא ייבדק לקראת 2023".

יותר מזה, ממכתב ששלח לפני כשנה וחצי בכיר במג"ב עולה, למרבה האירוניה, כי הפער הינו של שני תקנים בלבד שבגינם נסגר הכביש ולא נפתח באופן קבוע כל השבוע. "למעבר ציר הטבעת הוקצו 3 תקנים מתוך חמישה שנדרשים כדי לפתוח אותו 24/7", כתב מפקד מרחב עוטף ירושלים דאז, תנ"צ יובל שלמה.

חיזמה תהפוך לחווארה

אלא שבשבועות האחרונים מתברר שנמצא תקציב לפתוח את הכביש עד יום שישי בצהריים לכל הציבור, כחלק מהמחוות לפלשתינים לרגל ימי הרמדאן. לאור זאת יצאו ביום שלישי האחרון תושבי בנימין להפגנת מחאה נגד סגירת כביש הטבעת בסופי שבוע ובחגים.

"אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות, בראשות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, לפתוח את הכביש לפני שחיזמה תהפוך לחווארה 2", אומר תומר חדד, ממובילי המחאה. "חיינו נתונים לרולטה רוסית בשל אבסורד תקציבי פעוט".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

מאחורי הקלעים, מתברר, ישנו מאבק על השאלה מי יממן את אבטחת המחסום - המשטרה או המשרד לביטחון לאומי, ובינתיים התושבים שסובלים יצרו קשר עם בן גביר, שהנחה לבדוק את הנושא ולפותרו.

מהמשרד לביטחון לאומי נמסר בתגובה: "השר לביטחון לאומי רואה חשיבות רבה בתקצוב אבטחת הכביש בכל ימות השבוע. לאחר שנים של היעדר טיפול, ובעקבות פניות אזרחים לשר לפני כשבועיים, החליט השר בן גביר לקיים דיון עם המשטרה כך שתתוגבר האבטחה בכביש באופן שיאפשר את אבטחת הכביש גם בסופי השבוע למען ביטחון האזרחים".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המעברים הביטחוניים המפרידים בין אזור ירושלים לשטחי יהודה ושומרון מאוישים בכל שעות היממה, ותכליתם לאפשר לכוחות הביטחון בקרה על הנכנסים מתחומי יהודה ושומרון ולמנוע כניסת בלתי מורשים. משטרת ישראל מפעילה את כל האמצעים בכדי לאפשר מרקם חיים תקין ככל שניתן, על כן שעות הפעילות ביום שישי הוארכו, זאת כדי להקל על תנועתם של התושבים מחבל בנימין. בנוסף, בעקבות המצב הקיים נעשתה פנייה לגורמים הרלוונטיים לקבלת תקני אבטחה נוספים במטרה לצמצם את זמני ההמתנה במעברים ולמען שמירה על ביטחון התושבים. נמשיך לפעול כל העת למען שלום וביטחון הציבור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר